Sunday, December 07, 2008

Korban

Assalamualaikum kawan-kawan..
Maaf, dah lama tak menulis di sini...sebab modul IT dah tamat..haha..
Balik rumah baru ada masa nak ke internet...uk

Mengenai hadiah untuk isteri, saya dah hadiahi isteri saya "purse"..
sebab saya tengok purse isteri saya yang lama dah agak uzur..
Haha..

Untuk pengetahuan semua..raya tahun ni, saya tak bercuti..sebaliknya kena raya Korban di INTAN Bukit Kiara..sembahyang raya di sana..Famili saya pun datang beraya sekali dengan saya..Hari Sabtu dan Ahad, kami dibenarkan pulang ke rumah..namun kena pulang semula ke INTAN sebelum jam 12.00 malam hari Ahad..
Pada hari Isnin, kami akan solat hari raya di Surau INTAN..kemudian ada jamuan untuk tetamu dan famili yang datang...kemudian, 7 ekor lembu akan dikorbankan...

Semua peserta kursus perlu memilih tugas-tugas yang disediakan..antaranya ialah menumbangkan dan menyembelih lembu..melapah dan memotong daging...menimbang dan membahagikan daging..kebersihan..logistik..masakan dan jamuan..

Saya memilih untuk memotong daging...

Kawan-kawan..itu je dulu perkembangan terkini dari saya..
dah mengantuk..banyak malam saya tidur lewat...huaaahhh..dah menguap lagi..

Ok..ilal iqa'

Sunday, November 30, 2008

Apa Cadangan Anda?

Salam..Jumpa lagi..
Rakan-rakan pembaca blog saya..
Malam ini saya tidur di rumah..esok saya perlu kembali semula ke INTAN Bukit Kiara kerana kami akan bertolak ke INTAN Wilayah Timur jam 12.00 tengahhari esok..

Untuk pengetahuan semua,
4/12 ini adalah hari lahir isteri saya..
Dan sudah ada pesanan daripada isteri agar tidak melupakan tarikh tersebut..
dan sudah tentu ada tanda-tanda(hint) daripada isteri saya supaya memberi hadiah yang paling istimewa buatnya..

Untuk pengetahuan semua, isteri saya telah menghadiahi saya perfume Dunhill Blue Desire dan berita gembira (kehamilan) yang telah saya nyatakan pada entri yang lepas..
Alasan kenapa isteri saya memberi hadiah perfume tersebut kerana isteri sangat suka akan baunya..
Haha..itulah minyak wangi paling mahal pernah saya ada..kerana saya bukanlah seorang yang terlalu mengambil berat tentang minyak wangi apa yang dipakai..asalkan tidak ada bau yang kurang enak pada diri saya, dan wangi sikit2, pakai deodorant, itu sudah mencukupi..

Apabila isteri memberi saya minyak wangi tersebut, saya cuma pakai sikit-sikit sahaja..psss..mahal, sayang nak pakai..tapi apabila saya pulang ke rumah, isteri akan bertanya:
"Abang pakai tak minyak wangi tu?"
"Pakai sayang."
"Tak bau pun...."
"Abang pakai sikit sahaja sayang..cuba bau kat tangan abang ni"
"Nasib baik abang pakai"

Sejak hari tu, saya akan pastikan saya sembur minyak wangi tu secukupnya pada badan dan pakaian saya apabila pulang ke rumah..
dan pagi tadi..isteri ada memberitahu saya..sambil tersenyum..
"Baru bau minyak wangi tu"..

Saya menjawab: "Mestilah abang pakai untuk isteri abang"

Ah, bila sebut bab bau wangi ni, isteri saya sejak hamil ni, tak boleh bau sikit pun bau busuk..kalo busuk aje, nak termuntah...orang tengah mengadung, banyak alahannya..

Oh ya, ada sebarang cadangan hadiah untuk isteri saya?...
Pada hari lahir isteri yang lepas, saya telah membuat kejutan dengan menyediakan kek semasa menjemputnya dari kelas di UIA...dan ada la kawan-kawannya yang turut sama membuat kejutan itu...
Kalau ada sebarang cadangan bagitau ya..

Ok, jumpa lagi

Friday, November 28, 2008

Akan ke Terengganu

Hari ini hari Jumaat,
Sidang C, DPA mengambil ujian Komponen IT..
Pagi tadi ujian Microsoft Excel dan Access..
Petang ni jam 2.30, ujian ISAC (Ujian mengenai penggunaan Teknologi Maklumat)
Harap-harap lulus dengan cemerlang kedua-dua ujian ni..

Hari Ahad ni, Sidang kami akan ke INTAN Wilayah Timur (INTIM) di Kemaman, Terengganu..
Kami akan mengendalikan Seminar ECER (Wilayah Pembangunan Pantai Timur)..
Pak Lah yang akan rasmikan..
Program ini adalah sebahagian daripada Modul Protokol yang perlu diikuti oleh Sidang C..

Maka saya cuma dapat pulang ke rumah pada hari Sabtu sahaja..
Kasihan isteri saya..sekejap cuma dapat bersama saya..

Walau apa pun, saya bersyukur kerana isteri saya seorang yang penyabar..merajuk pun..sekejap sahaja..merajuk manja..beruntung saya sebagai suami..
Antara perkembangan yang sangat saya hargai ialah isteri saya telah berani memandu kereta di Kuala Lumpur..
Sedangkan isteri saya tak berani memandu sebelum ni..
Banyak hal-hal yang isteri saya uruskan walaupun sedang mengandung sekarang ni..
Saya berdoa setiap kali selepas solat agar isteri saya diberi kesihatan dan kekuatan untuk mengharungi hidup tanpa saya di sisi setiap hari..Saya juga sentiasa mendoakan agar anak dalam kandungan juga sihat dan kuat..

Setakat itu sahaja dulu untuk hari ni..
Jumpa lagi..

Monday, November 24, 2008

Sabtu dan Ahad yang Indah

Hai Kawan-kawan,


Assalamualaikum..

Minggu ini, saya dan rakan-rakan Sidang saya sedang mengikuti modul Komunikasi dan Persembahan Berkesan: Komponen IT..
Oleh itu, kami menggunakan Lab Komputer dan sudah tentu ada sambungan internet..
Jadi, memandangkan tugasan dah siap, sempatlah saya tulis blog..


Kawan-kawan,
Setelah 2 minggu tak dapat pulang ke rumah,
hari Sabtu yang lepas kami mendapat pelepasan untuk pulang..
Hari Sabtu dan Ahad yang Indah untuk diri saya


Hari Sabtu yang lalu, selepas mengambil saya dari INTAN, kami ke Kampung Baru..
Isteri saya teringin (atau mengidam kot!! haha) nak makan masakan Minang..dan Air Apokat (Avokado)..
Kami ke restoran berdekatan Masjid Kampung Baru..
Sayangnya Air Apokat sudah tak dijual di restoran tersebut..


Selesai makan tengah hari,
kami ke Pusat Perubatan Homeopathi Prof Nik Omar..
Sebenarnya kami ambil ubat homeopathi sebagai salah satu usaha untuk dapatkan anak selepas dua tahun berkahwin..
dan Alhamdulillah..doa dan usaha kami dimakbulkan Allah..
Setelah dua bulan makan ubat homeopathi, isteri disahkan hamil..


Kami ke pusat ini untuk memaklumkan doktor tentang berita baik ini..
Dan doktor menerimanya dengan senyuman dan ucapan tahniah..
dan testimoni kami diambil untuk dijadikan bukti keberkesanan ubat..
Seterusnya kami mengambil ubat agar janin menjadi kuat..


Selesai di klinik,
Kami ke Alpha Angle..
Tujuan utama kami ke sini adalah untuk membeli buku berkaitan dengan kehamilan..
Kami menjumpainya..tetapi saya tak teringat pula tajuknya..
Rasanya "Ibu dibelai, anak dibuai"..menarik dan praktikal buku ini..
Doktor perubatan yang tulis..
Kemudian kami ke KFC..isteri teringin juga..saya pun..
Haha..itulah untungnya wanita mengandung..anak sulung pula..
apa-apa keinginan pasti suami akan turutkan..

Hari Ahad pula, kami menghabiskan masa di rumah..
Membaca buku yang kami beli semalam..dan majalah-majalah berkaitan kehamilan..
maklumlah, pengalaman pertama..jadi kenalah cari ilmu yang secukupnya..

Hari Sabtu dan Ahad lalu merupakan pengalaman baru saya..
pengalaman yang indah..
persediaan awal untuk menjadi seorang bapa..
saya dan isteri juga berbincang mengenai panggilan bayi untuk kami...
Isteri mencadangkan: "Ayah dan Ibu"
Alasannya: panggilan ayah dan ibu kelihatan dan bunyinya comel..
Comel ke?..hehe..

p/s: doakan keselamatan dan kesihatan isteri dan anak dalam kandungan

Sunday, November 16, 2008

Tiap-tiap hari assignment dan cirit birit

Assalamualaikum dan salam sejahtera kawan-kawan..

Alhamdulillah, ada kesempatan untuk kemaskini..
Sebenarnya tujuan saya melayari internet adalah untuk cari maklumat pasal integriti..
tapi lebih banyak masa dihabiskan untuk baca blog..haha

Sudah sebulan saya mengikuti kursus DPA..
Minggu lepas, saya telah mengikuti modul Komunikasi Berkesan dan Bahasa Malaysia..
Dalam modul ni, tiap-tiap hari ada tugasan..
Jadi, tiap-tiap hari juga saya dan kawan-kawan lain berjaga malam untuk siapkan tugasan..

Untuk makluman, dalam kursus DPA, masa yang betul-betul kosong adalah pada waktu tengah hari, dan selepas jam 10 malam..waktu-waktu lain dipenuhi program...

Jadi kalau nak buat tugasan pun, selepas jam 10 malam..
Hari Sabtu dan Ahad yang baru berlalu ni, ada program, jadi senggang masa tak banyak...dan tak dapatlah saya dan kawan-kawan lain balik rumah..huhu..sedih..dan risau memikirkan isteri..

Oh ya, mengenai modul yang saya ikuti minggu lepas,
saya belajar cara tulis surat rasmi, memorandum jemaah menteri, buat minit mesyuarat, buat ucapan untuk menteri dan penggunaan Bahasa Melayu yang betul...

Minggu lepas juga, saya mengalami cirit birit, tekak yang selalu loya dan pening kepala..tak selesa..tapi redha...kawan-kawan kata mungkin sebab pembawaan isteri saya yang baru hamil..hehe..ada juga orang kata sebab saya sayang sangat isteri saya..memang pun..haha..

Oleh sebab perkara-perkara yang saya alami di atas, selera makan saya turut berkurang..dalam masa yang sama, isi perut asyik keluar..oleh itu, berat badan saya yang naik 3 kilo sepanjang bulan lepas, telah turun ke paras biasa..agaknya memang Allah tak nak bagi saya gemuk..haha..tak pe la kalau saya kurus kering pun kan?..tapi BMI saya normal...bukan kurus..cuma memang badan saya nampak sekeping aje..

Saya rasa cukup dahulu untuk kali ini..jumpa lagi..

Friday, November 07, 2008

Berita Gembira

Alhamdulillah,
Sudah hampir sebulan saya berkursus DPA...
Pelbagai modul yang saya dan peserta kursus DPA yang lain ikuti...
Bermula dari 13 Oktober 2008, kami mula mendaftar di INTAN Bukit Kiara..
Kemudian dalam hari yang sama, kami ke Bukit Lagong di Selayang..
Pelbagai aktiviti luar dan aktiviti kerohanian yang kami lakukan di sini..
Antaranya ialah Night Walk (Berjalan Malam)...Night Drop (Burung Hantu)... water confident... flying fox.. wall climbing..
Yang menariknya, sepanjang berada di Bukit Lagong, kami tak tidur malam...kehidupan kami di sini dipenuhi dengan pelbagai aktiviti...
Sehinggakan, waktu berjalan pun, masih boleh terlelap...

Setelah selesai 3 hari di Bukit Lagong, kami kembali semula ke Bukit Kiara..
meneruskan modul yang seterusnya iaitu Modul Bina Nilai dan Sahsiah selama dua minggu...selesai modul tersebut..kami dibahagikan kepada 6 Sidang dan setiap sidang akan mengikuti kursus yang berlainan...saya terpilih untuk Sidang C...modul yang perlu diikuti ialah Pengurusan Sumber Manusia dan Kepimpinan...baru sebentar tadi saya menduduki peperiksaan akhir untuk modul ini...susah juga soalannya..harap-harap lulus..

Oh... kawan-kawan,

Semalam genap umur saya 26 tahun di dunia ini...dan saya juga mendapat khabar gembira iaitu..
iaitu isteri tercinta yang saya kasihi telah 5 minggu mengandung..inilah hadiah hari jadi yang paling bernilai untuk saya setakat ini..setiap hari selepas solat, saya mendoakan agar isteri dan anak kami yang dalam kandungan mendapat perlindungan Allah dan sentiasa sihat..

Tapi, saya tak dapat meraikan kegembiraan tersebut bersama-sama pada masa sekarang..hari esok saya akan pulang ke rumah di Gombak..

Kawan-kawan,
Doakan kami ye...

Eh..dah hampir jam 5, petang ini Sidang saya akan mengikuti latihan renang...ok..
ada masa saya akan kemaskini lagi cerita saya..jumpa lagi..

p/s: gambar tak sempat nak muatnaik..kejar masa..

Thursday, October 09, 2008

Yang Terakhir

Hai..
Assalamualaikum..

Buat masa ini, saya merasakan inilah tulisan saya yang terakhir di blog ini..
Minggu depan, 13.10.2008, saya akan memulakan kursus Diploma Pengurusan Awam (DPA)..
Selama 6 bulan..
Mungkin bebanan jadual harian akan menyukarkan saya untuk terus mencatat sesuatu di blog ini..
Walaupun begitu, saya berharap semua pengunjung blog ini akan terus berkunjung ke sini..pada 6 bulan yang akan datang..

Namun, saya akan cuba untuk mencuri sedikit masa dalam tempoh kursus DPA bagi mencatatkan sesuatu di sini..

Ah..itu sahaja..

ah..terasa sedih untuk berpisah..

Tapi, sebelum itu, saya ada membeli sebuah buku baru..

Tajuknya: Membina dan Meruntuhkan Malaysia
Pengarang: Ahmad Mustapha Hassan
Penerbit: Strategic Information and Research Development Centre
Harga: RM35.00



Saya belum habis membacanya..tapi yang menarik perhatian saya untuk memiliki buku ini ialah kerana kata-kata di belakang buku ini:

Apakah yang telah dicapai oleh dua orang Perdana Menteri Malaysia yang lalu, dan apakah warisan yang mereka tinggalkan? Sementara ramai orang cuba memberikan jawapan kepada enigma ini, satu kelompok kecil di sekeliling tokoh-tokoh itu telah memberanikan diri dan muncul ke hadapan untuk mengumumkan penilaian mereka. Dengan itu, buku ini merupakan pengisahan orang dalam pertama tentang pentadbiran Malaysia selepas kemerdekaan, iaitu pada tahun 1970-an dan 1980-an, daripada perspektif pemerhati di tepi gelanggang.

Pengarang, Ahmad Mustapha Hasan, bukan hanya seorang nasionalis dan sosialis pada zaman mudanya, beliau juga aktif dalam pergerakan pelajar dan pemuda UMNO. Beliau telah menerapkan pengalaman beliau yang kaya dan pelbagai pada huraian tentang keadaan komuniti Melayu ini. Mustapha membawa pembaca melalui beberapa fasa penglibatan beliau dalam pentadbiran negara dan politik UMNO pada tahun-tahun pembentukannya. Secara khusus, beliau memberi tumpuan terhadap pelbagai aspek pentadbiran Tun Razak dan Mahathir.

Dalam membandingkan falsafah dan gaya pentadbiran dua personaliti yang berbeza ini, Mustapha menekankan bahawa walaupun Tun Razak berdarah bangsawan, beliau adalah seorang yang merendah diri dan sangat prihatin terhadap kebajikan rakyat. Tun Razak menerjemahkan keprihatinannya melalui rancangan tindakan yang positif untuk pembasmian kemiskinan luar bandar.

Sebaliknya, Dr. Mahathir adalah scorang yang tergesa-gesa, dan tidak mempunyai pengalaman pentadbiran sebelumnya. Beliau menganggap kemalasan orang Melayu sebagai punca terjadinya dilema Melayu dan beliau memperlihatkan ketidakpedulian terhadap undang-undang dan peraturan negara dalam pcncarian untuk mendapatkan ubat yang mujarab bagi peyakit orang Meayu. Pengarang mempercayai bahawa Dr. Mahathir telah menyemai benih-benih kebencian dan perpecahan di kalangan orang Melayu dengan berpaut kuat pada visi yang dilihatnya ini dan menghadapi penentangnya dengan zalimnya sepanjang 22 tahun beliau menjadi supremo politik negara.

Buku ini unilk kerana ia adalah hasil dari pengalaman peribadi penulis hampir melebihi setengah abad. la sepatutnya menarik perhatian sesiapa yang berminat dalam politik Malaysia, khususnya mereka yang mahukan pemahaman yang segar dan kritikal tentang pentadbiran Tun Razak dan Dr. Mahathir.

(nota: perkataan yang berwarna hijau dan merah adalah petikan kata-kata di kulit belakang buku)

Dalam bab awal, saya dapat merasakan betapa Tun Abdul Razak merupakan seorang pemimpin yang berjiwa rakyat. Beliau sanggup menyembunyikan penyakitnya semata-mata untuk bertemu dengan orang kampung..Oh, itu sahaja..saya baru membacanya hingga mukasurat 11..Tetapi tak sabar mahu meneruskan pembacaan..

p/s: saya bukan ejen menjual buku ini..tetapi saya suka untuk berkongsi dengan anda semua..

Friday, September 26, 2008

Duit Raya

Hai..Assalamualaikum..hari ni, hari terakhir saya bekerja sebelum Hari Raya..
Mungkin esok atau lusa, saya dan isteri akan pulang ke kampung..
Ingat tak pasal pesanan seorang staf di pejabat saya (pada entri yang lepas) supaya simpan duit bonus?..ingat kan?..kalau tak ingat, cuba tengok entri yang lepas pasal perbelanjaan raya saya..

Semalam, timbul keinsafan dalam diri saya..
kenapa ya?..
untuk pengetahuan semua, ada seorang tukang cuci (eh, tak sedap nama ni!!..apa nama lain ye?)..saya panggil di Kakak Lin la ye..memang tugas Kak Lin setiap hari ialah mengemas pejabat pada waktu pagi..tandas perlu dicuci..bakul-bakul sampah perlu dikosongkan, lantai perlu disapu, kadang-kadang kena mop..bahagian pejabat yang ada permaidani juga perlu di"vakum"..

Kak Lin ini berasal dari Indonesia..cuma saya tak pasti suaminya orang Indonesia juga atau orang Malaysia..apapun negara asalnya, tak kisah la..agama tetap sama..

Semalam,
tergerak hati saya untuk menegur Kak Lin semasa dia mengosongkan sampah di dalam bakul sampah di bilik saya..
"Akak, tak balik kampung raya ni?"
Jawabnya: "Akak tak minta cuti pun"
"O. ye ke?..akak cuti dua hari je la ye?"
"Aa, hari Rabu dan Khamis"..
"Anak Akak berapa orang"
"Dua orang"

Perbualan kami tamat di situ..
Kak Lin masih setia dengan tugasnya, ke bilik yang lain pula..
Selepas perbualan itu, timbul rasa insaf di hati saya..

Duit bonus itu, bukan hak saya pun..itu duit rakyat yang kerajaan bagi pada penjawat awam macam saya untuk meringankan sedikit beban..itu rezeki dari Allah sebenarnya..
Allah cuma amanahkan saya..

Macam mana agaknya keadaan rumah Kak Lin?..anak-anak dah ada baju raya ke?..
Ramai lagi orang yang perlukan bantuan..
Jadi saya berniat nak bagi duit raya pada Kak Lin dan anak-anak..

Oh, baru tadi (hari ini) Kak Lin kemaskan bilik saya..dan saya menyerahkan sampul duit raya kepada Kak Lin..
"Kak Lin, ni duit raya untuk Kak Lin dan anak-anak..Selamat Hari Raya..Maaf kalau saya ada buat salah"
"Terima kasih En. Nadmin..Kak Lin pun macam tu"
Dan Kak Lin terus setia dengan kerjanya..

Berapa yang saya bagi? Oh, itu bukan yang saya nak cerita..

Nak saya nak khabarkan di sini ialah, di dalam kita bergembira nak sambut Hari Raya, nak pulang ke Kampung, nak membeli belah untuk raya, ingatlah masih ramai lagi yang kurang bernasib baik...mungkin ada bahagian-bahagian mereka dalam rezeki yang kita dapat..kongsikanlah bersama..InsyaAllah, Allah akan balas dengan ganjaran yang berlipat ganda..Amiin..

akhir kata: "SELAMAT HARI RAYA"..saya nak minta maaf sekiranya ada perkataan dalam blog ini yang menyinggung hati, mengguris perasaan sesiapa..kesalahan orang lain pada saya (sekiranya ada) jangan risau, saya dah maafkan..

Wednesday, September 24, 2008

Apa Yang Saya Belanjakan Untuk Raya Tahun Ni

Raya dah nak dekat..
Banyak duit juga yang perlu dibelanjakan untuk raya..
Alhamdulillah sebagai penjawat awam, dapat bonus sebulan gaji tahun ni.
Boleh la bernafas lega..

Apa perbelanjaan raya anda?..
Saya dah berkira-kira mengenai perbelanjaan saya..

1. Duit minyak - pergh, banyak juga belanja minyak ni..harga tak turun-turun lagi..bila nak turun ni..nak balik Johor minyak..jalan-jalan raya minyak..semua tu duit tu..

2. Bayar tol - Nak perjalanan selesa..kena masuk lebuh raya..nak naik lebuh raya, kena bayar tol..tak ada ura-ura nak bagi tol percuma ke raya ni ya?..kalau tak payah bayar tol, tak ada kesesakan kat lebuh raya (akibat beratur bayar tol)..oh ya, nampaknya saya kena beli kad touch n go la..supaya perjalanan lebih lancar..

3. Servis kereta - kereta kancil saya perlu diservis supaya tak ada masalah sepanjang raya ni..nak jalan jauh..itulah sahaja kereta yang saya ada..

4. Duit Raya - Maklumla..dah kerja, kena la bagi duit raya..dalam saya berkira-kira nak agihkan duit raya, isteri turut berpesan, duit raya tahun ni kena bagi..lebih sikit..kan dapat bonus..ye la isteri abang, abang akan bagi duit raya banyak kat nana tahun ni..

5. Baju Raya - Baju saya dah lama siap..guna kain hadiah dapat waktu jadi moderator kat sekolah dulu..alhamdulillah..cuma bayar upah aje..cuma..baju raya isteri tak beli lagi..maklumla org perempuan..PKNS Shah Alam, dah dua kali pusing..Jalan TAR pun dua kali..tak dapat lagi baju yang berkenan di hati..

6. Zakat Fitrah - Alhamdulillaha dah bayar..kat KL RM5.20..bayar untuk isteri sekali..

ada lagi ke? saya rasa ini sahaja yang penting..bagaimana dengan bajet raya anda?...apapun, berbelanjalah dengan berhemah..

ada staf kat ofis pesan, En. Nadmin, jangan guna duit bonus tu..simpan..guna duit gaji aja dulu..

Betul-betul, saya cuba simpan duit bonus..tapi kalau dah terdesak..kena guna juga..

Tuesday, September 16, 2008

KENYATAAN MEDIA MENOLAK USAHA MENERUSKAN PELAKSANAAN PENGAJARAN SAINS, MATEMATIK DAN TEKNOLOGI DALAM BAHASA INGGERIS (PPSMI) DI PERINGKAT SEKOLAH HING

MENOLAK USAHA MENERUSKAN PELAKSANAAN PENGAJARAN SAINS, MATEMATIK DAN TEKNOLOGI DALAM BAHASA INGGERIS (PPSMI) DI PERINGKAT SEKOLAH HINGGA IPT

(12 SEPTEMBER 2008 / 12 RAMADHAN 1429H)

1. Pengendalian Persidangan Meja Bulat anjuran Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) yang cuba mendapatkan pandangan tentang PPSMI telah dilaksanakan secara “tidak adil” dan “laporannya” dalam akhbar juga “mengelirukan” . Tiga daripada lima orang pembentang bukannya berbicara tentang PPSMI tetapi tentang kepentingan menguasai bahasa Inggeris yang tidak pun dinafikan oleh kami. Kami bimbang akan kemunculan watak-watak “pembesar” seperti dalam cerita “Maharaja dengan Baju Barunya” yang hanya mengiyakan bahawa baju raja cantik walaupun raja sebenarnya tidak berbaju. Lagipun semasa hendak mengubah ke bahasa Inggeris dahulu tiada meja bulat pun dan tidak pun ditimbulkan tentang kesan ekonomi perbukuan bahasa Melayu. Apakah meja bulat ini hanya untuk mengaburi mata orang ramai saja kerana pengerusinya tidak dapat membuat kesimpulan secara objektif dan tepat.
(Contoh pertemuan 27 Ogos 2008 yang lalu – rujuk The Star dan Utusan Malaysia 28.8.08 dan catatan wakil ASASI di www.prihatin. net).

2. Bagaimana pemimpin kerajaan boleh mempertahankan tindakan yang terang-terang melanggar Akta? Tindakan ini dilakukan secara sembunyi-sembunyi. Kononnya dua mata pelajaran tetapi ternyata kini bahawa sebenarnya lebih 80% kursus di sekolah menengah dan IPT telah diajar dalam bahasa Inggeris. Ini adalah benar dan bukannya andaian palsu. Apabila ini sudah berlaku maka Akta mungkin akan dipinda atas alasan fait accompli dan hancurlah bahasa Melayu. Soalan “adakah kita mahu meneruskan PPSMI atau tidak” sebenarnya samalah maknanya dengan soalan “adakah kita mahu meneruskan usaha menghancurkan bahasa Melayu dalam bidang sains dan teknologi?” (rujuk Siri Bicara Bahasa Bil.15, 2002 terbitan PLM & DBP). Kami sedia berdebat tentang kehancuran bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan negara ini.

3. Kajian yang “lebih” jujur dan tidak berkepentingan oleh pelbagai pihak termasuk oleh Prof. Emeritus Datuk Dr. Isahak Haron dan kajian Prof. Dr. Norhashimah Jalaluddin di bawah payung UKM-DBP misalnya menunjukkan mereka yang di bandar dan mereka yang dari keluarga yang berpendapatan tinggi mendapat manfaat dari PPSMI manakala majoriti pelajar luar bandar lebih terdera. Dengan PPSMI jurang antara bandar dan luar bandar semakin melebar. Yang menjadi mangsa pasti majoritinya Melayu kerana mereka kira-kira 70% penduduk luar bandar dan ini amat tidak adil kerana mereka dinafikan pendidikan berkualiti.

4. Tujuan seluruh usaha ini ialah untuk meningkatkan penguasaan BI pelajar. Tetapi ini telah dilakukandengan meminggirkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan budaya tinggi. Penyelesaian ini seperti kata pepatah Melayu, lain yang luka lain yang dibebat. Tidak pernah dibuktikan di mana-mana di dunia, mengajar sains dan matematik boleh meningkatkan penguasaan bahasa. Pelaksanaan PPSMI di negara bekas jajahan British di Afrika dan Pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Perancis di negara bekas jajahan Perancis di Afrika tidakpun memajukan negara tersebut, malah tinggal mundur dan miskin walaupun bahasa negara termaju digunakan. Hanya Amerika Syarikat, Britain, Australia dan New Zealand wajar melaksanakan PPSMI.

5. Kemungkinan besar tindakan ini untuk menutup kegagalan Kementerian dalam usaha mencari kaedah yang sesuai untuk mengajar bahasa Inggeris. Tegasnya Kementerian mestilah mencari kaedah mengajar bahasa Inggeris yang sesuai dan berkesan.

6. Kerajaan mestilah belajar dari pengalaman. Dalam tahun 60-an Kerajaan telah “mengusir” keluar tulisan jawi daripada bilik darjah. Akibatnya 40 tahun kemudian akhbar tulisan jawi menjadi tidak lagi berdaya maju, menjadi sisipan saja kepada akhbar tulisan rumi. Sekarang kerajaan sekali lagi “mengusir” keluar bahasa Melayu daripada bilik darjah “sains dan teknologi”. Kemungkinan besar 40 tahun lagi akhbar berbahasa Melayu tidak akan berdaya maju dan akan menjadi sisipan saja kepada akhbar Inggeris dan Mandarin. Pada waktu itu bahasa Melayu bukan lagi bahasa ilmu dan budaya tinggi. Sejarah akan mendera kita lagi.

7. Gesaan kami agar pihak berkuasa mengembalikan Dasar Pelajaran Kebangsaan yang telah berjaya dan dipersetujui bersama-sama. Kembalikanlah kewibawaan bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan negara ini sebagai penghantar sains, matematik dan teknologi di sekolah rendah, sekolah menengah dan di IPT. Jika pertukaran dilakukan di peringkat sekolah rendah sahaja, dan/atau sehingga di sekolah menengah sahaja, akan hanya merupakan tindakan “melepas batuk di tangga”. Bahasa Melayu tetap hancur di negaranya sendiri. Kesan negatif akibat PPSMI telah melarat-larat dengan keghairahan pemimpin besar dan kecil sehingga menghina dan memperkecil bahasa rasmi/bahasa kebangsaan dalam semua aspek kehidupan di negara ini sebagai bahasa rasmi, ilmu dan perhubungan di negara ini sehingga DBP pun seolah-olah sudah “mati” dan tidak berwibawa lagi.

8. Malaysia bukan England, bukan Amerika, bukan India, bukan Taiwan, bukan Singapura. Malaysia adalah Malaysia yang dahulunya Persekutuan Tanah Melayu yang sejarahnya bermula sejak sebelum kerajaan Melayu Melaka lagi. Kembalikanlah bahasa Melayu dalam sistem pendidikan negara kita seperti sebelum tahun 2003. Kepemimpinan Melalui Teladan. Hormatilah keluhuran Perlembagaan dan kedaulatan undang-undang negara, (Rukun Negara ke-3 dan ke-4).

9. Rancangan untuk menjadikan keputusan UPSR pada tahun ini sebagai salah satu penentu penerusan PPSMI juga amat tidak logik dan membelakangi ilmu perancangan pendidikan. Bahasa Melayu tetap hancur dan musnah akibat PPSMI, keputusan dan angka juga boleh berubah-ubah atau dimanipulasi dan soalan juga masih dwibahasa.

DENGAN INI KAMI BADAN-BADAN BUKAN KERAJAAN YANG BERIKUT (SEBAHAGIAN BESARNYA MEMANG MEMBANTAH PPSMI SEJAK URA-URA HENDAK DILAKSANAKAN PADA TAHUN 1996 DAHULU LAGI (LIHAT ASRAF, MANIFESTO BUDAYA PUPUS BAHASA PUPUSLAH BANGSA, 1996, PLM:KL DAN BUKU MENGAPA KAMI BANTAH SAINS DAN MATEMATIK DALAM BAHASA INGGERIS, ABDULLAH HASSAN, PTM:KL) MENDESAK LAGI SEKALI SUPAYA PPSMI YANG DILAKSANAKAN SEKARANG INI DIBERHENTIKAN SERTA-MERTA DAN KEMBALI KEPADA DASAR SEBELUM 2003.

1) KUMPULAN PRIHATIN
2) PERSATUAN LINGUISTIK MALAYSIA (PLM)
3) ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM)
4) AKADEMI SAINS ISLAM MALAYSIA (ASASI)
5) MAJLIS PROFESOR SAINS DAN TEKNOLOGI UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA
6) WADAH PENCERDASAN UMAT (WADAH)
7) PERSATUAN PENTERJEMAH MALAYSIA (PPM)
8) PERS.KEBANGSAAN PELAJAR ISLAM MALAYSIA (PKPIM)
9) INSTITUT ALAM TAMADUN MELAYU,UKM (ATMA)
10) PERS. PENULIS NASIONAL (PENA)
11) PERS.EKSEKUTIF & USAHAWAN BUMIPUTERA MALAYSIA (PESUMA)
12) PERS.BEKAS PELAJAR ITM (PBP-ITM)
13) PERS.SULUH BUDIMAN (PSB)
14) PERS.MAHASISWA ISLAM TIMUR TENGAH (PBMTT)
15) PERS. PENGAJIAN MELAYU MALAYSIA (PPMM)
16) PERS. SENIMAN MALAYSIA (SENIMAN)
17) GABUNGAN PERS.PENULIS NASIONAL MALAYSIA (GAPENA)
18) TERAS PENGUPAYAAN MELAYU (TERAS)
19) GABUNGAN PELAJAR MELAYU SEMENANJUNG (GPMS)
20) PERT.TINDAKAN WANITA ISLAM (PERTIWI)
21) PERS.ALUMNI SEKOLAH ALAM SHAH (PASAS)
22) KESATUAN SEKERJA DBP
23) PERSATUAN PENULIS KUALA LUMPUR (KALAM)
24) PERSATUAN PENULIS JOHOR (PPJ)
25) PERSATUAN PENULIS MUAR
26) PERS. ULAMA MALAYSIA PULAU PINANG (PUMPP)
27) GABUNGAN MAHASISWA DARULAMAN (PERSADA)
28) GABUNGAN MAHASISWA BERSATU PERAK (BERSATU)
29) KESATUAN GURU MELAYU MALAYSIA BARAT(KGMMB)
30) PERSATUAN SAINS KEADAAN PEPEJAL (PSKP)
31) PERS.BIOLOGI GUNAAN MALAYSIA
32) PERS.SAINS MATEMATIK MALAYSIA
33) MAJLIS PROFESOR SAINS DAN TEKNOLOGI UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA
34) KESATUAN PELAJAR ISLAM PERAK (KPIP)
35) KESATUAN PELAJAR ISLAM JOHOR (KPIJ)
36) GAMIS
37) PERSATUAN PENDIDIK INSAN NEGERI SEMBILAN (PPINS)
38) IKATAN PENGKAJIAN ISLAM PAHANG (IKATAN)
39) PERSATUAN KEBAJIKAN DAN PENDIDIKAN ISLAM WILAYAH PERSEKUTUAN DAN
SELANGOR DARUL EHSAN (PEPIAS)
40) PERSATUAN KEBAJIKAN DAN PENDIDIKAN ISLAM NEGERI KEDAH (PERSIDA)
41) PERSATUAN KEBAJIKAN ISLAM SARAWAK (PERKEPIS)
42) KESATUAN PELAJAR ISLAM MELAKA (KPIM)
43) PERSATUAN PEMBIMBING PELAJAR ISLAM KELANTAN (PPIK)
44) PERSATUAN PEMBIMBING PELAJAR ISLAM PULAU PINANG (PEMBIMBING)
45) PERSATUAN KEBAJIKAN PELAJAR ISLAM WILAYAH PERSEKUTUAN (PERTIWI)
46) PERSATUAN SEJARAH MALAYSIA (PSM)
47) PERSATUAN BAHASA MELAYU UNIVERSITI MALAYA (PBMUM)

http://www.prihatin .net/index. php?option= com_content&view=article&id=40:kenyataan- media-bersama&catid=15:kenyataan- media-kumpulan- prihatin&Itemid=15

Monday, September 08, 2008

Apa Yang Pasangan Anda Buat Semasa Bulan Ramadhan

Untuk makluman semua,

Kali ini sudah 3 kali Ramadhan saya berpuasa bersama isteri..
Ertinya sudah 3 tahun saya berpuasa bersama isteri..

Apa yang isteri/pasangan anda buat semasa bulan Ramadhan ini?
Untuk kali ini..saya ingin menceritakan kepada semua mengenai rutin harian isteri saya sepanjang bulan Ramadhan ini.
Rutin ini membuatkan saya terharu dan terfikir betapa beratnya tugas seorang isteri..tugas ibu juga...

4.30 pagi - Isteri saya akan bangun dan menyiapkan juadah untuk sahur
(Biasanya saya akan tersedar..dan kalau badan ni boleh bangun,
kalau kepala terasa berat sahaja, saya akan sambung tidur)
5.00 pagi - Isteri akan mengejutkan saya..abang, abang, bangun sahur
5.30 pagi - Selesai sahur
(saya akan angkat pinggan-pinggan ke sinki dapur untuk dibasuh,
kalau saya rajin saya akan basuh pinggan mangkuk)
5.45 pagi - bersiap-siap untuk solat Subuh...
6.30 pagi - bertolak ke pejabat bersama isteri

5.00 petang - balik dari pejabat..ambil isteri di pejabatnya
(kalau hari cuti, waktu ni, isteri dah siap-siap untuk sediakan
juadah untuk berbuka puasa)
6.30 - 7.00 petang - singgah ke pasar Ramadhan
7.20 malam - berbuka puasa
8.00 malam - solat maghrib
antara maghrib dan isyak, isteri akan seterika baju untuk esok hari
8.20 malam - ke masjid untuk solat Isyak dan Tarawih
9.30 - 10.00 malam - pulang dari masjid

Biasanya kami akan tidur jam 11 malam...jadi inilah rutin harian isteri saya..terutamanya ketika hari kerja..saya rasa kagum sangat apabila isteri saya dapat bangun jam 4.30 untuk menyediakan sahur..
bayangkan kalau isteri tak bangun, tak bersahur dengan lauk yang menyelerakan lah jawabnya..Bila bicara pasal isteri, termasuklah ibu-ibu kita di rumah..hebat kan mereka?!!!

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak...Penuhkan aktiviti dengan beribadah di bulan pesta ini...pesta ibadah ye..hadirkan rasa gembira untuk beribadah..rebutlah peluang ini sebaik-baiknya..

Tuesday, August 19, 2008

Pelancaran Kempen Kibarkan Jalur Gemilang

Hari ini (19 Ogos 2008) jam 8.30 pagi ada Pelancaran Kempen Kibarkan Jalur Gemilang..

Semua Staf MITI berkumpul di perkarangan pejabat..
Kempen ini akan dilancarkan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin..
Kalau anda melalui Jalan Duta, jangan lupa memandang ke arah Kompleks Kerajaan..
Bangunan MITI dihiasi dengan Jalur Gemilang..banyak sekali..cantik!!

Sempenana dengan pelancaran kempen ini, pegawai-pegawai perlu menanggotai kumpulan koir..lagu yang dinyanyikan ialah Negaraku, Menuju Kecemerlangan (Lagu MITI) dan Jalur Gemilang..

Sedap kumpulan koir ni nyanyi..ye lah,berlatih bagai nak rak..
Saya lah seorang daripada mereka..hehe
suara tak sedap..tapi tak sangka suara sumbang pun boleh menyanyi depan menteri..haha..
tapi kalau nyanyi seorang diri tak sanggup saya..

Untuk pengetahuan, majlis ini mendapat liputan media..
Bernama TV pun datang..dan di akhir majlis, kumpulan Koir MITI diberi peluang untuk memberi ucapan hari Kemerdekaan oleh Bernama TV..jadi siapa yang terperasan ucapan kami tu, maklumkan saya ya..maklumlah rumah tak ada astro..

Selama setahun di MITI, inilah kali pertama saya menyannyi lagu MITI..haha.
Sedikit sebanyak menyanyi lagu patriotik ni dapat meningkatkan semangat cintakan negara dalam diri saya..selain itu, saya dapat lebih rapat dengan pegawai-pegawai dan staf di MITI..

Ok, itu saja dahulu untuk kali ini..

KIBARKAN JALUR GEMILANG...BUKAN SAHAJA DI DEPAN RUMAH ATAU DI KERETA..TAPI DALAM DIRI ANDA..

Saturday, August 09, 2008

Menurut Perintah

Hari ini, hari Sabtu 9.8.2008..
Saya di pejabat..
kenapa di pejabat? kerana saya perlu siapkan kerja-kerja yang mendesak..
Hari Isnin, pasukan Audit dari Jabatan Audit Negara akan ke MITI..
semalam, hari Jumaat, jam 4.30ptg, MITI baru menerima fax yang menyatakan Audit akan datang ke MITI..
Jadi staf-staf di Bahagian Pengurusan Sumber Manusia perlu menyediakan dokumen-dokumen yang perlu..

Ah, saya tak akan ke pejabat pada hari cuti,
lebih baik saya menghabiskan masa bersama isteri di rumah atau mengunjungi saudara mara yang sudah lama tak dikunjungi atau bersama kawan-kawan..
tapi, saya perlu juga datang..
iklas ni..ikhlas..haha..
saya perlu menurut perintah..

Sekian, terima kasih

BERKHIDMAT UNTUK NEGARA

CEMERLANG, GEMILANG, TERBILANG

Saya yang menurut perintah,

t.t
MOHD NADMIN RAMLAN

Monday, August 04, 2008

Air Percuma di Selangor 2

Makluman ringkas dari saya,

Saya tak perlu bayar bil air untuk bulan 6..

kerana saya dapat rebat untuk bulan 5..

jangan jeles..

haha

Thursday, July 24, 2008

Mendaki Bukit Tabuh




Hari Sabtu yang lalu (20.07.2008) saya dan rakan-rakan yang lain (Suhail, Malie, Ishak, dan lain-lain), telah mendaki Bukit Tabuh..

Kami memulakan pendakian di Kaki Bukit Tabuh di Melawati, Kuala Lumpur..
Dah lama tak mendaki atau jungle treking..
Jemputan daripada Suhail memang takkan saya lepaskan..
Pendakian dimulakan sekitar jam 7 pagi..

Ramai juga penunjung yang mempunyai aktiviti yang sama dengan kami..
Apa yang menarik tentang pendakian ini ialah,
kita dapat menyaksikan dua pemandangan yang berbeza,
Sebelah, pemandangan Bandaraya Kuala Lumpur yang sesak dengan bangunan..
Sudah tentu KLCC dan Menara KL jelas kelihatan..
Di sisi yang lain pula,
Pemandangan alam semula jadi yang belum tercemar..
turut kelihatan empangan yang menjadi sumber air sebahagian penduduk Lembah Klang..

Memang indah alam ciptaan Tuhan,
Kalau masih ingat pelajaran Geografi,
kita dapat melihat jenis-jenis pokok dari kaki bukit sehingga ke puncak..
Bermula dari pokok yang tinggi-tinggi, berbatang besar dan berdaun lebat memayungi alam di kaki bukit,
sehingga ke lumut-lumut di batu-batu dan pokok yang berdaun jarang dan berbatang kecil, di puncak bukit,
banyak yang boleh dipelajari..
Hebat sungguh Pencipta yang mencipta alam ini..

Selain daripada alam semula jadi,
kita dapat melihat perhubungan antara manusia..
memang indah dan gembira melihat perhubungan antara manusia bermula di kaki bukit sehingga ke puncak..
apabila menghadapi kesukaran, bukan di dalam kumpulan sahaja yang membantu,
tetapi kumpulan lain yang turut sama mendaki, sama-sama membantu..

setiap orang, berlainan kaum, sama-sama membantu agar masing-masing dapat sampai ke puncak bukit..
komunikasi sesama pendaki yang berlainan bangsa juga kelihatan amat mesra..
kami dapat saling bertegur sapa dan bertanya khabar..
ah, indahnya kalau keadaan begini juga dapat dirasakan bukan sahaja pada waktu mendaki..tetapi setiap masa..
tanpa prejudis, saling membantu, saling memberi tunjuk ajar..
kerana matlamat kami sama..
melihat keindahan alam dan sampai ke puncak..

di sini, di Bukit Tabuh, saya bukan sahaja dapat melihat keindahan alam semula jadi ciptaan Tuhan..
tetapi saya dapat melihat keindahan perhubungan sesama manusia yang berbilang kaum, pelbagai warna kulit yang juga diciptakan Tuhan..

Friday, July 04, 2008

Doa

Hari ini Hari Jumaat,
Pagi-pagi lagi bila sampai ke pejabat, tiba-tiba bos buat pengumuman minta semua kakitangan berkumpul..
Yang mana ada di dalam bilik, Ketua Pen. Pengarah, Pen. Pengarah,
Semua perlu berkumpul di ruang tamu pejabat.

Bos buat pengumuman..

"Mulai hari ini, tiap-tiap hari Jumaat,
Kita berdoa beramai-beramai..Nadmin, baca doa"

Bos sebut nama saya..

Doa apa nak baca ni? tak sedia..
baca doa penerang hati, lagi doa apa?...oh ya, doa memulakan kerja..
Saya pun baca:

"Ya-Allah, kami memohon kepadaMU kebaikan pekerjaan ini dan segala kebaikan yang ada di dalamnya, dan aku berlindung padaMU daripada keburukan pekerjaan ini dan segala keburukan yang ada di dalamnya. Sesungguhnya di atas segala sesuatu itu, Engkaulah yang Maha Berkuasa menentukannya"

Agaknya apa doa lain yang sesuai ya? Saya bukanlah seorang ustaz yang akan keluar sahaja perkataan dari bibir bila disuruh berdoa..doa ringkas boleh la..

Waktu sekolah rendah dulu, selalu juga saya baca doa waktu perhimpunan..tapi saya dah lupa..

Nampaknya selepas ini, saya perlu menghafal banyak lagi doa untuk majlis-majlis yang lain..sebagai persediaan..

Doa senjata org2 beriman..

Cerita pasal doa, teringat waktu sekolah dulu..pasukan bola sepak sekolah, dan pasukan-pasukan yang lain akan berdoa dahulu sebelum memulakan perlawanan..kemudian akan bertakbir ramai-ramai..

memang bersemangat..

Memang gerun pasukan lawan..
pernah ada seorang cikgu dari sekolah lain beritahu,
"awal-awal lagi kami dah kalah..
sebab kami tak berdoa.."

Sunday, June 15, 2008

Seharian di rumah

Memandangkan isteri saya akan pulang Khamis ini,
maka saya perlu buat persiapan yang sewajarnya supaya tak la pengsan isteri saya bila sampai di rumah nanti..
Faham-faham sahaja..
hidup bujang selama sebulan..

Semalam, hari Sabtu, saya merancang untuk kemas rumah awal-awal pagi..
tetapi memandangkan saya berjaga menonton Euro 2008, maka saya kemas rumah, bukan pada awal pagi..
Tapi awal tengahari..
haha..

Baju-baju yang sudah berminggu tak basuh juga,
saya basuh..hehe..sudah terbiasa ada org basuh, maka saya sedikit malas untuk basuh baju..
oh..untuk makluman, kami belum ada mesin basuh baju di rumah..

Akhirnya, lewat petang, saya selesai buat semua kerja rumah..
baju sudah disidai..rumah sudah disapu, lantai juga telah dimop..
letih juga dibuatnya..

Malamnya, memandangkan saya sudah seharian di rumah, maka saya buat keputusan untuk ke Laman Santai..dah bertemu janji dengan Suhail dan rakan lain untuk bertemu di sana..

Malam itu, di Laman Santai, banyak juga persembahan yang dapat saya saksikan..
sambil makan roti bakar, telur separuh masak, teh panas..sambil berbual-bual..

Tiba giliran Syafinaz buat persembahan..
dia pun mula nyanyi..untuk lebih interaksi dengan penonton, Syafinaz berjalan dari meja ke meja..dan..berhenti di meja kami..

Pergh..alamak, Syafinaz nyanyi depan kami..dan yang tak tahan, dia tarik saya pergi depan pentas..aduh..serba salah dibuatnya..kenapa saya yang dipilihnya?..
untuk isteri kesayangan, jangan marah. abang masih sayangkan nana..nampak tak, abang pejam mata depan tu, tak pandang pun Syafinaz..haha..

Friday, June 13, 2008

Isteri akan pulang

Dah lama tak tulis blog..
hari khamis ni, isteri saya dah habis kurus..eh dah habis kursus..
sepanjang isteri berkursus di Sabak Bernam,
tiap-tiap minggu saya ke sana..

memang Sabak Bernam daerah yang tenang..
hilang segala kusut apabila berkunjung ke sana..
Betul..bila ke sana, kerja yang berlambak di pejabat tidak saya fikirkan lagi..
Betul..saya seperti masuk ke dunia lain..
Dunia yang sangat tenang..

Betul..
Sewaktu melalui Sekinchan, Tanjung Karang, air mata saya mengalir..
kerana rasa tenang...Tanjung Karang, kawasan Jelapang Padi Selangor..
Teringat negeri kelahiran..negeri Kedah..

Waktu kecil, rumah tok saya di Alor Star, dekat Simpang Empat, Tandop..jalan lama dari Alor Star ke Sungai Petani..
depan rumah tok, lintas jalan, Terusan Wan Mat Saman..terusan yang lurus..yang membawa kemajuan kepada negeri Kedah suatu masa dulu..mengairi sawah padi..sampai ke Gunung Jerai..

Waktu kecil saya yang tenang..tak perlu ada masalah..tak fikir apa-apa masalah..waktu petang, bermain di ban..tangkap pepatung..lari di batas sawah..ah..tenangnya waktu itu..angin sawah meniup wajah..teringat Mak Tam..mak cik saya yang paling bongsu..kalau balik ke rumah wan, kami adik beradik akan bermain dengan Mak Tam..macam-macam Mak Tam ajar..tangkap pepatung, buat buih dari daun pokok letup-letup..

Sekarang, itu cuma memori..wan dah pindah ke Baling..tak ada lagi sawah..
Wan pun dah tak ada..tok pun dah tak ada..dua-dua dah pulang ke Rahmatullah..tak sempat pun tengok saya kerja..tak sempat pun tengok saya kawin..tak sempat pun tengok cucu menantu..

Waktu tok meninggal, saya di Matrikulasi..tak sempat nak balik..tiket bas habis, tiket keretapi habis..cuma boleh berdoa dan solat ghaib..terkilan..

Eh..hari Khamis ini isteri saya pulang..mungkin Sabak Bernam daerah yang tenang kerana isteri saya ada di sana..memang ya..kerana isteri saya memang memberi ketenangan kepada saya saat saya kusut..saat saya letih..saat saya tak semangat..

cuma kadang-kadang isteri bertukar lain kerana berleter..saat itu, tak tenang sangat..tapi kusut..haha

Friday, May 23, 2008

Orang Bujang

Isteri comel saya sedang berkursus selama sebulan..
tinggallah saya seorang diri di rumah..
jadi bujang selama sebulan..

bangun pagi tadi, malasnya nak gosok baju..
esok hari sabtu,
kena basuh baju sendiri..
rumah kena kemas sendiri..

dah lama saya tak gosok baju sendiri..
basuh baju sendiri..
sebulan ni, saya perlu membuat itu semua semula..
sendiri...

Saturday, May 17, 2008

Rindu Ibu..

Sewaktu di Kuching, mak telefon..
Balik dak hari Sabtu ni?
Tak tau lagi..InsyaAllah mak..kalau takdak apa2, cik balik..

Hari Khamis..
Mak telefon..
Balik dak?..
Balik kot..InsyaAllah..

Hari Semalam..
Mak telefon..
Along balik pukui berapa esok?
tak tau lagi mak..

Pagi tadi..
Mak telefon..
Balik pukul berapa hari ini?
Tak tau lagi..tiket bas habis dah..
kalau tak dak jugak, tak balik kot..

Selepas mak telefon pagi tadi, saya terfikir..
derhakakah aku?

Telefon mak semula..
Mak, petang ni cik balik..naik kereta sajalah..
Di sebelah sana..pasti hati mak gembira..berbunga-bunga..
Saya tak mahu jadi anak derhaka..

duit tak berapa nak ada untuk pulang berkereta..
tak apa..duit boleh dicari..
tapi..
kasih ibu tak dapat diganti..
maafkan saya mak..saya pulang untuk ubati rindu itu..

p/s: saya di pejabat sekarang..tengah siapkan keje..tak sudah2..
keputusanya, saya bawa balik keje..
tapi ikut sejarah yg sudah-sudah..keje yg sama juga dibawa ke ofis tanpa disudahkan..haha..

Monday, May 12, 2008

Semalam di Kuala Lumpur

Semalam, hari Sabtu, 10 Mei 2008,

Saya ke Jalan Sultan Salahuddin bersama isteri saya..
Lebih kurang jam 4.00 petang..
Tujuannya ialah untuk melihat-lihat (survey) jalan..
Kerana isteri saya bakal memulakan kerja di salah sebuah pejabat Kerajaan di sana..

Saya tanya kawan2, di mana Jalan Sultan Salahuddin ya?...dekat dgn bank negara..seorang menjawab..oh, tahulah saya..ada yang menjawab dekat dengan The Mall..eh pelik juga..

Maka, untuk kepastian, saya ke Jalan tersebut ikut arah Bank Negara..
Oh..rupa-rupanya belakang ni ada Kompleks Pejabat Kerajaan..
Saya pernah ke sini dulu rupanya, tapi tak ingat..

selepas meninjau-ninjau di sekitar pejabat tersebut, saya redah sahaja jalan-jalan yang ada di situ..kerana sifat ingin tahu saya..

Eh, di sini ada UM kampus kota..saya tak pernah tahu UM pun ada dekat-dekat sini..
Saya teruskan perjalanan..

Oh, rupanya tembus dekat PWTC..baru saya tahu..nanti kita tengok jalan lain pula ye sayang..saya berkata kepada isteri di sebelah..

Kami singgah di jalan TAR..saja dating..berpegang tangan..jalan rapat2, haha..
di Jalan TAR, terserempak dengan Bon..

Bon mengkhabarkan dia akan bertunang..tahniah!!..bon juga bagitau,
"aku tak practice (lawyer) dah min"..
habis, ko buat apa skrg?"
"aku jadi majistret"..
wah, tahniah!! tahniah!! ucapku..
di mana?
Ampang..
hebat la ko Bon..
nak kenduri jgn lupa jemput Bon..

kami mengambil haluan masing-masing selepas itu..

Selepas ber'dating' di Jalan TAR, saya dan isteri juga melihat-lihat pengangkutan awam yg boleh isteri saya gunakan untuk ke Jalan Sultan Salahuddin..

Kita boleh naik Komuter sampai stesen bank negara yang..STAR pun boleh, naik sampai bandaraya..oh..begitu..
kalau abang, abang naik Putra sampai Masjid Jamek, lepas tu jalan kaki je ke sana..
balas isteri saya:"abang kuat..tak pe"..haha..hati turut bersimpati pada isteri comel saya ni..

dia jarang pakai kasut tinggi..biasa pakai sandal..tapi utk ke tempat kerja terpaksa memakai kasut yg tak tinggi sgt pun..tapi dah sakit kaki..balik kerja, sayalah yg jadi tukang urut..hehe

Ok, jom kita balik..kita ikut PWTC, masuk Jalan Sultan Salahuddin..

Saya mengambil jalan tersebut..sampai di satu simpang..
"Eh..ada arah ke jalan duta la"..
Aa la..saya mencuba jalan itu..keluar di depan IKIM..terus ke Jalan Duta..oh..tak jauh sangat dari pejabat saya"..

Kesimpulan, boleh la saya menghantar dan mengambil isteri nanti..
Sesak ke tidak jalan tu, Waktu hari kerja nanti kita tengok..
Kawan-kawan ada cadangan lain?..

Sunday, May 11, 2008

Akan ke Kuching, Sarawak

Esok, 12 Mei 2008,
saya akan ke Sarawak..
Sehingga 14 Mei 2008..
Pertama kali akan menjejakkan kaki ke bumi Borneo..

Terima kasih kepada bos yang telah mencalonkan nama saya..
terima kasih bos..dalam sebulan dua ni banyak juga saya ke tempat lain..

Kalau boleh, tak payah masuk ofis hari-hari pun tak pe..hehe
Dan kalau boleh, masa saya tak de kat ofis, jgn la bagi kerja lagi..hehe..
Lepas balik Kuching nanti sudah tentu ada banyak fail atas meja..
penin..penin..la.. sampai seminggu nak siapkan keja-keja itu..haha..

Thursday, May 08, 2008

Tagged by Arin

Memandangkan Arin dah tag saya..
maka di sebalik kesibukan ini (ceh..macam dia sorang aje yg sibuk.hehe)
Saya jawab tag arin itu..

5 hadiah yg diimpikan:
Nissan X-trail..
Sebuah Lap Top dgn spesifikasi yang terkini..
Celcom Broadband..
Tajaan minyak untuk Nissan X-trail sehingga x dpt digunakan lagi
Bayaran bulan-bulan untuk Celcom Broadband sampai mati...

Alasan2 utk hadiah tersebut:

Saya suka X-trail sebab keta ni tggi..senang nak harung banjir..haha..dulu suka CRV..tapi tgk CRV yg baru ni tak cantik sangat la..x trail lagi bergaya..
Saya nak lap top sbb bleh dibawa ke mana-mana..
Celcom broadband plak bleh dipasang pada lap top..lagi satu, bleh la melayari internet di mana2..
bekalan minyak kerana harga minyak semakin naik..dapat la saya jimat duit tu..bleh guna kat tempat lain..
bila dah pakai broadband, kan elok kalau tak payah bayar bil..

5 impresi terhadap orang yg diminati:

Syed Mukhtar Albukhari...org kaya...dermawan..pergantungan kepada Allah..tidak lupa diri..hebat..mutu..keunggulan...


Perkara yg paling hebat pernah dilakukannya utk anda:
Dia tak pernah jumpa saya pun..saya juga tak pernah jumpa dia..dia tak kenal saya..saya yang kenal dia..perkara paling hebat yang pernah dilakukan kepada saya ialah dia memberi saya inspirasi...mungkin juga mengajar saya erti zuhud yang sebenar..

5 ciptaan plg disukai (x semestinya melibatkan teknologi maju)
internet
pen
kertas
tandas
jalan raya

Perkara yang paling dibenci:
Orang yg bersifat keakuan

Friday, May 02, 2008

Marah

Pernahkah anda marah?..
Pernahkah anda dimarahi?..

Saya pasti sudah tentu anda dan saya pernah merasai kedua-duanya..
dalam Hadis Nabi S.A.W ada menyatakan yang orang yang paling kuat adalah orang yang dapat menahan kemarahannya..

Saya tak pasti adakah saya ini seorang yang pemarah..isteri saya pernah beberapa kali menegur saya mengenai sikap saya yang sering marah-marah apabila di jalan raya..saya pula semakin mudah marah sekarang..

kenapa ya?..

saya tak pasti..mungkin keadaan sekeliling yang mempengaruhi saya..kerana di tempat kerja, seperti satu kewajipan pula untuk dimarahi...hehe..apabila dimarahi, saya hanya mampu berdiam diri atau menjawab sikit-sikit..muka waktu tu tak tahu macam mana..mungkin sangat2 toya..haha..

sejak kecil, apabila kena marah, saya hanya mampu diam...tak melawan..walaupun kadang-kadang perkara yang dimarahi bukan kesalahan saya sepenuhnya..
waktu sekarang..ya, sekarang, semasa dah kerja, semasa kena marah, saya tetap diam..walau itu bukan kesalahan saya, saya akan tetap diam, atau tersenyum..haha..kelaka juga apabila memikirkan saya mampu tersenyum apabila kena marah..tetapi di sebalik senyuman itu, saya menyumpah2 orang yang sepatutnya kena marah..atau kalau itu salah saya, berbolak-balik hati ini..

bila balik semula ke tempat duduk saya, selepas kena marah, saya akan tenangkan diri..rasionalkan semangat saya agar tak terus merudum..naikkan semula semangat..kalau yang kena marah tadi bukan salah saya, saya akan jumpa semula bos dan terangkan sebaik mungkin..alhamdulillah bos biasanya terima..

kalau memang salah saya..kena la terima..kan saya memang buta bab pengurusan..macam mana dapat jadi PTD dan duduk kat Bahagian Pengurusan pun tak tau..mungkin Allah nak saya belajar mengurus..Alhamdulillah..yang penting jangan la buat salah yang sama banyak kali..ingat tu..

di jalan raya pula..saya semakin memandu laju..kerana saya rasa rugi menghabiskan masa di jalan raya..kalau jalan sesak lagi la...memang dalam satu hari bekerja, saya akan menempuhi dua kali kesesakan..pertama.. waktu pergi kerja..kedua, waktu balik kerja..saya pantang kalau ada yang bersikap biadab di jalan raya..saya akan marah...warghhh...

mungkin itu la dua sebab saya cepat marah...warghhhh!!!
takut..takut..

kena amik wudhu' ni..
kalau duduk, kena baring..kalau berdiri kena duduk..

lagi satu, rajin-rajin baca quran.. cepat marah sebab hati tak tenang ni...
lagi satu, bleh luahkan..tulis blog contohnya..
ni lepas kena marah la ni..haha..

Sunday, April 27, 2008

Akan ke Pulau Pinang

Esok, 28 April sehingga 30 April, saya akan ke Pulau Pinang..
Menghadiri kursus di sana..
Saya akan memandu sendiri kerana saya memang gemar memandu..

3 hari meninggalkan pejabat membuatkan saya terpaksa ke pejabat pada hari Ahad memandangkan ada lagi tugasan yang belum selesai..

Selepas pulang nanti, tentu sudah banyak kerja di atas meja..haha.

Tak sempat nak mengemaskini blog..ini sahaja yg terbaharu dari saya..

Tuesday, April 15, 2008

4 Hari di Genting

Dah lama tak tengok blog..
Sebab saya berkursus di Genting Highlands..
Wah..lagi sekali di Genting Highlands..haha..kursus 4 hari..
Bahagia terasa..tak perlu masuk pejabat..

4 Hari saya di AWANA..fuhh..tak pernah terfikir untuk bermalam di Awana..
Hari terakhir Kursus, saya solat Jumaat di Masjid di Puncak GEnting..
Banyak nak cerita..
tapi kat luar guruh dah bunyi..
nanti saya cerita dengan gambar sekali...

Monday, March 31, 2008

Seminar Peringatan 100 Tahun Buya HAMKA


(Sila klik pada poster untuk membesarkan imej)

SEMINAR PERINGATAN 100 TAHUN BUYA HAMKA

TEMA: Transmisi Keilmuan, Pemaknaan Agama dan Peran Keulamaan Buya HAMKA
HARI: SELASA / TARIKH: 8 APRIL 2008 / MASA: 8.00 - 14.00 WIB
TEMPAT: Ballroom, Hotel Atlet Century Park, Jalan Pintu 1, Senayan, Jakarta Selatan, Indonesia

UCAPUTAMA :
Dato' Seri Anwar Ibrahim - Transmisi Keilmuan, Pemaknaan Agama dan Peran Keulamaan dalam Masyarakat Madani di Asia Tenggara: Perspektif Masa Depan

PANELIS
:
Prof Dr. Azyumardi Azra - UIN - Transmisi Keilmuan Buya HAMKA /
Prof. Dr. Julia Day Howell - Griffith University, Australia - Pemaknaan Agama Buya HAMKA / Prof. Dr. A. Syafii Maarif - Maarif Instute - Peran Keulamaan Buya HAMKA

SEMUA DIJEMPUT HADIR

Tuesday, March 25, 2008

Air Percuma di Selangor

Wah...
Saya dengar penggunaan air untuk 20 meter padu pertama di Selangor akan jadi percuma..
Untung betul orang Selangor..saya juga..haha..
Walaupun pada alamat rasmi, rumah sewa saya dialamatkan di Kuala Lumpur..tetapi bila Pilihan Raya, rumah saya terletak di dalam DUN Gombak Setia, Parlimen Gombak, Negeri Selangor..

Untuk pengetahuan, saya dan isteri biasanya cuma menggunakan 14 meter padu air sebulan..oleh itu, sekiranya apa yang telah dinyatakan menjadi kenyataan, saya tak perlu bayar bil air tiap-tiap bulan..seronoknya..ada la lebihan belanja bulanan dalam RM6..

Oh ya, kepada kawan-kawan yang rumahnya selalu terlebih menggunakan air, atau orang Kuala Lumpur yang berdekatan, boleh la tumpang mandi di rumah saya..ada 6 meter padu lagi yang percuma..

p/s: tahniah kepada pasukan bola sepak Kedah yang menang 5 - 1 ke atas Perak malam tadi...dan tahniah kepada penyokong kerana dapat tiket percuma...

Monday, March 24, 2008

Aku Kena Tagged - Dompet saya tebal sebab....

Suhail dah tagged saya...ada apa dalam dompet saya..
untuk makluman semua, dompet mahal yang isteri saya belikan sebagai hantaran, telah dicuri orang..

1) MyKad yang baru dengan gambar yang saya tak berapa berkenan..tetapi dah itu gambar yang diambil, saya terima sahaja..

2) Lesen Memandu yang akan tamat tempoh sahnya pada bulan September tahun ini..gambar di Lesen Memandu ini saya suka sebab ini gambar yang saya ambil di kedai gambar..lebih handsome berbanding gambar pada Mykad..(p/s: tolong ingatkan saya pada bln September nanti untuk perbaharui lesen)

3) Gambar awek comel ukuran pasport..

4) RM10 (4 keping)+ RM5 (1 keping)+ RM1 (3 keping)+ duit syiling 10sen(8 keping)+ 5sen (dua keping)+ 20sen (1 keping) = RM49.10....ini duit untuk belanja minggu ini..duit syiling tu disediakan sebagai persediaan memandangkan peniaga selalu bertanya ada 20sen? atau ada 10sen..jadi saya perlu menyediakannya kerana hidup saya adalah untuk memudahkan orang lain..

5) Salinan laporan polis bertarikh 25/10/2007..tarikh rumah saya dipecah masuk..memandangkan dompet saya agak besar atau lebar, jadi kertas bersaiz A4 ini pun saya masukkan untuk tujuan kecemasan..kecemasan apa lagi ye?...ntah la..mana tau ada gunanya..paling tidak saya boleh mencatatkan nota penting pada muka belakang yang kosong

6) Resit Seven Eleven dan resit tol..saya memang suka kumpul resit..bila dah banyak, saya recycle..haha

7) Slip deposit tunai CIMB Bank..resit ini adalah untuk bayaran bulanan kereta..setakat ni ada 4 keping iaitu slip dari bulan 12 tahun lepas..(eh..nape tak masuk fail lagi?..)..mungkin lepas ni hanya tinggal satu sahaja slip CIMB kerana akan dimasukkan dlm fail...yang satu itu saya simpan sebagai rujukan untuk tujuan rujukan no. akaun...

8) Slip Maybank (Wang Keluar)..memang dah menjadi tabiat saya untuk simpan resit pengeluaran terakhir...mana tau kalau-kalau jumlah yang ada dalam bank tak sama dengan jumlah yang ada pada slip..boleh la saya repot kat Maybank..

9) Kad ATM Maybank.ini satu aje yang ada..sbb yg lain-lain telah hilang waktu rumah kena pecah masuk...saya cuma matikan akaun..tetapi tak buat kad ATM sbb bank-bank lain (Eon Bank, Bank Muamalat, dan CIMB) akaunnya dah tak aktif...

10) Kad Real Rewards (tak pernah pun tebus hadiah..dan tak banyak point pun..), kad Jusco (pun sama, tak pernah tebus hadiah..poin pun sket)..kad Tesco (pun sama)..semua kad ini untuk memudahkan cashier kat Pasaraya yang berkaitan kerana tak perlulah mereka bertanya pada saya...ada kad ape, ape ape?..sewaktu nak bayar, saya cuma perlu tunjukkan kad yang berkaitan sebelum mereka bertanya..jadi memudahkan tugas cashier..biasalah..saya pegawai kerajaan yang berhemah..sistem penyampaian kena cepat..terbukti..hehe

11) Domino's Millennium Kad..diberi oleh Fadhilah (tunang Anuar Manshur)..persediaan kalau-kalau rumah terkunci dan saya terlupa bawa kunci rumah...bleh guna skil seret kad pada pintu..hehe (Hanya Nuar, Fadhilah dan isteri saya yg faham)

12) Kalender kecil tahun 2008...untuk rujuk tarikh dan memudahkan perancangan cuti..

13) Business Card..ada dlm 5 keping..biasalah dah jadi pegawai kerajaan, org selalu minta kad..dah ada dlm dompet senang sket..

14) GAmbar berukuran pasport..dalam 5 keping...

eh, itu aje?..aa..itu aje..

Tuesday, March 18, 2008

Cerita Pilihan Raya (Sambungan)

Petang itu di Alor Star, selepas mak, abah dan saya mengundi, kami makan tengahari..hampir petang sebenarnya..

Kami mendaftarkan diri di sebuah hotel di tengah-tengah bandaraya Alor Star..merehatkan diri pada petang itu dan menunaikan kewajipan..keletihan dan tertidur..

Terjaga semula bila terdengar azan Maghrib..Hujan turun mencurah-curah..hujan ini hujan rahmat..hujan yang melambangkan tanah bertuah ini akan dibersihkan...

Kami makan malam di sebuah pasar raya yang dibina oleh Yayasan Al-Bukhari..berdekatan masjid yang turut dibinanya..sejuk hati, ada juga kompleks sebesar ini milik bangsa sendiri..

Selesai makan malam..dah tak sabar-sabar nak lihat keputusan Pilihan Raya..pulang semula ke hotel dan menonton TV..

Masing-masing terus sabar menanti..

Aneh, lambat benar keputusan keluar..

Dan untuk pertama kalinya, saya merasakan yang rancangan di RTM 1 lebih menarik berbanding TV3..infonya pula lebih cepat..mungkin saya lebih tertarik hendak menonton RTM 1 kerana moderator yang mengendalikan pengumuman Pilihan Raya lebih berilmu dan banyak membaca berbanding moderator di siaran yang lagi satu yang lebih mementingkan populariti..

Memang saya agak mengenali Abg Syed Munawar...memang beliau seorang yang banyak membaca..daripada beliau juga saya mengetahui yang ada profesion Kontraktor Buku...saya pernah bekerja dengan beliau semasa Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur sewaktu masih menuntut dahulu..soalan yang ditanya lebih menyengat dan berilmu menyebabkan panelis-panelis pada malam itu, terarah dan terpandu untuk menjawab soalan..kita yang menonton pun sedikit lega disebalik kepanasan menanti keputusan satu demi satu..

Dan akhirnya persoalan terjawab apabila Kelantan masih diperintah PAS..Kedah juga dikuasai Barisan Rakyat..Perak, masih samar-samar..tetapi saya mencatatkan semua keputusan berkaitan Perak kerana merasakan satu sejarah bakal tercipta di situ..Selangor? Lambat betul keputusan Selangor..melalui khabar-khabar lain, Selangor juga telah mencipta satu sejarah baru..

Kuala Lumpur...satu demi satu calon kegemaran saya menang...seperti satu perubahan besar yang melanda..

dan Pulau Pinang..Pulau Pinang dikuasai DAP...

Malam ini memang malam bersejarah...banyak cerita pada malam itu...di luar hotel, kedengaran kenderaan-kenderaan lalu di hadapan hotel sambil membunyikan hon..dan menderumkan enjin..sambil mengibarkan bendera merayakan kemenangan..

malam itu, saya pasti ramai yang bersengkang mata menantikan keputusan Pilihan Raya..moderator berkata:
"biasanya jam 12, kita sudah boleh membentuk kerajaan"...

Esok pagi saya bangun dan solat Subuh..
Singkap tirai dan buka tingkap...
kerana ingin menghirup udara baru di Kedah..
Ingin menyaksikan fajar dan merasai cahaya matahari yang sudah pasti bakal menyinari bumi bertuah ini..

Friday, March 14, 2008

Cerita Pilihan Raya

Hampir seminggu Pilihan Raya telah berlangsung..

saya tak tulis apa-apa lagi pasal pilihan raya..



nak tulis la sikit..mengenai pengalaman saya semasa hari Pilihan Raya dan selepas hari pilihan raya..



Saya bertolak ke Kedah pada malam sebelum Pilihan Raya..lebih kurang jam 10.00 malam..tumpang mak dan abah..Mak Jang pun ada sekali..Lebuh Raya sesak malam itu..terutamanya di Rawang dan Plaza Tol Jelapang di Ipoh..Sepatutnya tak payah bayar tol kan?..kerana kami nak pulang mengundi..orang lain pun sama..saya pernah ke Singapura sekali dengan menaiki kereta..hari-hari cuti di Singapura, dikecualikan tol..



Kami tiba di Baling jam 5.00 pagi..

Macam-macam tok dengan wan cerita pasal Pilihan Raya..

Tapi yang menarik perhatian saya ialah kenyataan tok pasal pergantungan kepada Allah:



"Kami di pondok ni, sebaik sahaja Parlimen dibubarkan, tiap-tiap malam baca Yasin 7 kali..solat hajat ramai-ramai..minta ditunjukkan pemimpin yang adil dan beramanah"



Lihatlah, orang-orang kampung di ceruk Baling sana pun begitu mengambil serius mengenai Pilihan Raya..mereka faham, inilah masa depan negara..



Lagi satu, kami melalui lebuh raya Kulim-Baling lebih kurang jam 4.00 pagi...Kelihatan di pintu masuk Lebuh Raya itu, 3 buah kereta dengan banyak orang sedang berdiri di luar, memerhatikan jalan..kereta-kereta mereka dipenuhi bendera parti masing-masing..sedang menunggu bas pengundi hantu agaknya..itulah kesimpulan kami di dalam kereta yang abah pandu..

Selesai Solat Subuh, kami tidur sekejap.. Ye la, satu malam tak tidur.. saya tersedar dalam jam lapan pagi..sarapan dulu..lapar ni..kami makan nasi macam makan tengahari..ada banyak lauk..tok yang masak..cerita sambil makan..cerita apa?..Pilihan Raya lah..

Selesai makan, siap-siap nak pergi mengundi..kami mengundi di Alor Setar..jauh lagi perjalanan nampaknya..

Tok tanya pada tok rumah sebelah..

"Mak Cah, dah mengundi ka?"
"Dah, pukul lapan lagi aku keluaq"..

Cepat betul Tok Cah mengundi..mesti bersemangat dia keluar mengundi pagi tadi..

Abah ambil jalan jauh..ikut kampung-kampung, saya pun tak tau sangat nama tempat yang kami lalu..yang saya tau, kami ada lalu Gajah Putih, Pendang dan Tokai...tujuannya ialah supaya kami dapat melihat kemeriahan Pilihan Raya..yang menariknya, di kawasan yang sesak, berdekatan pusat mengundi, bukan polis yang mengawal lalu lintas..tapi petugas parti yang bertanding..ada satu parti cap Bulan Mengambang, siap bagi belon pada kanak-kanak yang ikut mak ayah mengundi...kreatif kan?...budak-budak yang tak mengundi pun ada habuannya pada hari tu..memang "*** for all" lah..

saya tiba di tempat mengundi jam 12.00..cek nama, terus masuk ke saluran 6....yang tak disangka di tepat mengundi, saya bertemu dengan dua orang kawan lama..lama juga kami berbual...sejak sekolah rendah tak jumpa..bertanya khabar, tukar nombor telefon, hal kawan-kawan lain, banyak la...

kemudian ke tempat mak abah mengundi pula...di Anak Bukit..Sekolah Jenis Kebangsaan Cina..selepas mak abah mengundi, kami makan tengahari di Stadium..makan nasi ayam..nasi ayam di sini memang terkenal..

Selepas itu, kami check in hotel...dah petang...kami tidur keletihan...

p/s: tak larat nak taip..tunggu episod kedua ....

Wednesday, March 05, 2008

Walaupun Berat, Kurelakan Jua

Walaupun berat, kurelakan jua..

Menjelang Pilihan Raya,
Isteri mengundi di JB
Aku pula di Alor Setar..

Berat untuk berpisah..
namun semalam aku telah membeli dua tiket ke JB,
Satu untuk isteri dan satu untuk adik ipar..
kedua-dua harus pulang ke JB..
aku pulang ke Alor Setar..

Kerana aku rasa 3 undi kami walaupun sedikit..
Sangat penting dalam situasi sekarang..
keadaan yang semakin meruncing..
membuang undi satu kewajipan..

Walau satu undi hilang, terasa kerugian..
kerana keadaan yang meruncing sekarang..

aku pulang ke Alor Setar..
menumpang mak dan abah..
dari Batu Pahat pulang ke Alor Setar..
Mak Jang pun ikut sama..
kerana Mak Jang turut mengundi di Baling..

YA..kami berempat pulang ke Kedah untuk mengundi..
kerana keadaan meruncing sekarang..
hilang satu undi terasa kerugian..

tak apa belanja beratus-ratus untuk pulang..
kerana minyak naik..
tak apa belanja beratus-ratus untuk pulang..
kerana kami org yang berfikir..
tak apa berpisah sementara..
kerana kami ada mata..nampak dan berfikir apa yang berlaku..
kerana satu undi amat bermakna..

Saturday, March 01, 2008

Belajar Berfikir

Hari ini hari sabtu..
Hujan turun sepanjang pagi..
Membuat sindrom kemalasan hari minggu semakin menebal..
Kerana hujan di luar agak lebat..

Cadangan untuk bersenam dan bersarapan di luar terpaksa dibatalkan..
Agak lama juga hujan tak turun..
Alhamdulillah hari ini hujan turun..
Kemalasan membalut diri..
Bersarapan di rumah sambil menonton rancangan kartun di kaca TV..

Kurang lebih jam 1 petang, hujan berhenti..lantas isteri mengajak menemaninya ke perpustakaan..
Kita makan tengahari di sana sahaja ya?
Saranku kepada isteri dan dipersetujui..

Selesai makan tengahari, isteri ke perpustakaan kerana dia perlu mencari bahan untuk siapkan tugasan..saya pergi ke suatu tempat yang saya rasa ada sambungan internet tanpa wayar..
puas saya berjalan, sampai di satu kafe, saya melihat ramai yang sedang menggunakan komputer riba..

Lantas otak yang berfikir dengan logik membuat andaian..
mungkin di sini ada sambungan internet..
buka komputer riba, ya memang ada..ada banyak sambungan..bagusla..
saya mencuba sambungan yang menunjukkan sambungan paling kuat..
wah dah berjaya..
tapi malangnya sambungan tersebut berbayar..
perlu membeli prabayar dahulu..

saya mencuba sambungan internet yang lain..walaupun sambungannya tak sekuat sambungan tadi..dan alhamdulillah..berjaya..dan yang paling penting saya tak perlu bayar..

agak pelik di kampus ilmu sebegini, untuk mendapatkan maklumat yang sepatutnya percuma atau tak percuma sebenarnya kerana yuran telah dibayar, kita terpaksa membayar lagi..

jadi akal yang logik akan berfikir..antara yang perlu dibayar atau percuma, sudah tentu saya memilih yang percuma..

apa ya saya nak bualkan hari ini?..sudah tentu tentang pilihan raya.. banyak blog yang saya baca menceritakan perihal pilihan raya..walaupun pada asalnya blog-blog tersebut adalah untuk hal lain..

Bila membaca blog-blog ini, orang yang tak mampu berfikir, sudah tentu dapat berfikir..agak menarik perkara yang dibincangkan olah Faisal Tehrani di blognya: http://tehranifaisal.blogspot.com

Pilihan raya bukanlah hal main-main..ini hal masa depan kita..nasib kita..
Jadi berfikirlah dengan akal kerana pangkah kita pada kertas undi itulah yang menentukan nasib kita..kalau pilihan kita salah, kita akan turut bersalah..

kalau nak memilih, pilihlah menggunakan akal..buat pilihan yang bijak..
setiap perkara dan berita yang datang, timbangkan betul-betul..pilihan sudah tentu lebih dari satu..jika satu cuma, bukan memilih namanya..

jadi, untuk memilih perlu melihat semuanya, perlu ditimbang pilihan-pilihan yang ada..bukan menerima berita sebelah pihak sahaja..sebaliknya melihat berita kesemua pihak..
kemudian fikirlah dengan akal yang kita ada..

Insya Allah, pilihan kita kalau tidak begitu tepat, pasti hampir tepat..

Friday, February 29, 2008

Hidup Berbudi

Yakinlah mati yang biasa tidak lain hanyalah hilang nyawa dari tubuh..
tetapi mati yang paling pahit ialah apabila engkau hidup, tetapi pertimbangan akalmu telah mati.

Orang yang berpendirian yang berbudi tetap hidup walaupun dia telah mati. Dia masih ada walaupun tak ada lagi..

-Hamka, Lembaga Budi, Pustaka Panjimas, Jakarta, 1983

Wednesday, February 27, 2008

Puisi Pilihan Raya

Banyak yang ingin aku tulis sebenarnya..
tapi nak buat macam mana..
aku masih takut-takut..
kerana aku sebenarnya belum betul-betul merdeka..
di negara merdeka..

aku masih terperangkap..
antara kebenaran yang aku nampak..
dan kepalsuan yang aku terpaksa nampak..
kerana kepalsuan itulah yang perlu aku terus nampak..
untuk aku terus hidup..

aku belum betul-betul merdeka ..
di negara merdeka..

aku tak betul-betul menyokong mereka di sana..
aku juga tak betul-betul menyokong mereka di sini..
kerana aku takut..
aku takut pilihan aku betul atau sekadar membikin ribut..

namun..aku tetap perlu memilih..
mereka di sana..atau mereka di sini..
aku rasa semua patut solat istikharah sebelum memilih..

ya..
aku rasa semua patut solat istikharah..
kerana memilih bukan main-main..
memilih yang sebenar-benar pilih..

Biar sahaja DIA yang menunjukkan apa yang perlu aku pilih..

Tuesday, February 26, 2008

Pilihan Raya

Hari Pilihan Raya semakin hampir..

Ingat semua, 8 Mac 2008..hari Pilihan Raya..

Kepada semua yang dah mendaftar dan dah boleh mengundi, tunaikan kewajipan anda..

Kepada yang belum menyemak,silalah semak di:

http://daftarj.spr.gov.my/daftar.asp

Pernahkah anda terlihat senarai nama pengundi yang mencurigakan?

Berumur lebih 100 tahun misalnya...

kalau anda ingin tahu, sila ke sini:

http://ulasbuku.blogspot.com/2008/02/senarai-pengundi-hantu-pengundi-paling.html

Pada saya memang mereka ini masih hidup..apa salahnya kalau umur mereka lebih 100 tahun?..

Thursday, February 21, 2008

Wacana HAMKA Siri 1/2008

Saya mewakili Kelab HAMKA ingin menjemput anda semua untuk menghadiri program pertama anjuran kami iaitu

WACANA HAMKA Siri 1/2008.
Tarikh/Hari: 23 Februari 2008 /Sabtu
Tempat: Surau Anjung Rahmat
Anjung Rahmat, Batu 6
Jalan Gombak.
Masa: 9.00 pagi - 12.30 tengahari
Bayaran: RM3.oo
Pembentang: Naim Jaafar
LLB (UIAM)
Sekarang bertugas sebagai peguambela/peguamcara di Firma Azmi & Associates
Seorang peminat dan pengkagum HAMKA
Membuat kajian-kajian tentang penulisan HAMKA
terutamanya novel-novel karya HAMKA
: Azhar Ahmad
Degree UIAM, Master ISTAC
Sekarang bertugas sebagai Ketua Penolong Pengarah di Kem. Perdagangan Antarabangsa
dan Industri (MITI)
Berminat dalam hal-hal falsafah..
Kagum dengan cara HAMKA membumikan FALSAFAH
dan memahamkan marhaen mengenai FALSAFAH..
WACANA HAMKA ini adalah bagi memperingati 100 tahun kelahiran HAMKA..Bagi yang belum mengenali dengan dekat siapa HAMKA, anda dijemput hadir
Bagi yang tak mengenali siapa HAMKA, anda dijemput hadir..
Bagi Pengkagum-pengkagum HAMKA, anda juga dijemput hadir...
Kesimpulannya, semua dijemput hadir...
Sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi :
Mohd Nadmin : 019-3040 498
Zaid : 013-3885 629

Wednesday, February 13, 2008

Hari Ini Parlimen Dibubarkan

Hari ini,
Pukul 1.45ptg, baru sahaja aku baca surat khabar..
Pak Lah beritahu "Parlimen tak bubar pun hari ini (Semalam, 12 Februari 2008)..

Pukul 2.00 ptg..
Baca Emel, parlimen dibubarkan hari ini (13 Februari 2008)..

Pak Lah memang pandai buat kejutan..



February 13, 2008 13:06 PM


Parliament Dissolved Today For 12th General Election

PUTRAJAYA, Feb 13 (Bernama) -- Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi today announced the dissolution of Parliament to pave the way for the 12th general election.

The announcement was made at a media conference at his office here and telecast live on RTM1 at noon.

The prime minister also advised all the state governments, except Sarawak, to dissolve their state assemblies to enable the state elections to be held simultaneously.

He said he had an audience with Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin this morning and had received his consent to dissolve the 11th Parliament.

Tuesday, February 05, 2008

Kerja..kerja...kerja

sudah lama tidak menulis di blog ini..
sepanjang 2008 sekarang ini, kesibukan kerja terlampau-lampau..
kerja hingga malam..cuti pun kadang kala kerja..
kerja..kerja..kerja..harap-harap kerja ini diredhai Allah...
yang penting ikhlas..

Dahulu, orang pandang sebelah mata pekerja kerajaan..
mempunyai persepsi yang pekerja kerajaan ni pemalas..
Tapi apabila aku sendiri yang bekerja dalam sektor ini, jarang aku lihat orang yang pemalas..kalau ada pun peratusnya kecil sangat..

Cuba datang dan lihat sendiri..
Kadang-kala pegawai kerajaan kerja sampai malam..
hujung minggu pun kena datang..
pegawai tak dapat elaun kerja lebih masa tau..
semuanya kerana tanggungjawab..

aku pernah berbual dengan seorang pegawai dari Sabah yang datang berkursus di Semenanjung..
dia orang lama..
berpengalaman luas..
katanya: zaman 80an, kerja kerajaan tak sibuk...90an pun sama..petang sudah ada di rumah bersama anak-anak..tapi apabila masuk tahun 2000..banyak perubahan..semakin banyak kerjanya..semuanya perlu cepat dan pantas..

Benarlah kata-kata Imam Ghazali "Tanggungjawab lebih banyak daripada masa yang ada".
Atau benarkah masa semakin cepat bergerak? Kalau semakin cepat, makanya hari kiamat sudah semakin hampir..

Aku perlu solat taubat malam ini..
tiap-tiap malam sebenarnya..

Solat istikharah juga begitu...supaya kerja harian terpandu...aku mahu walau secebis kata yang keluar dari mulut, turut mendapat petunjuk Allah..

Friday, January 11, 2008

Syed Mokhtar : Pesanan Ibu Bawa Berkat

Alangkah indah kalau kita juga begini...

Sekiranya kita yakin dengan maksud Zuhud..

Apa itu zuhud? Zuhud ialah apabila kita meyakini apa yang ada di tangan Allah lebih baik daripada apa yang ada di tangan kita...

Contohnya..kita sering tertanya di dalam hati.."cukupkah gajiku sekiranya aku sedekahkan sebahagian daripada pendapatan bulananku untuk orang yang lebih memerlukan?"

Contoh lagi..sekiranya datang seorang peminta sedekah..kita membuka dompet..kita lihat dalam dompet kita ada RM50 dan RM1, yang manakah akan kita berikan kepadanya? (Jawab sendiri) Kalau saya sekrang ini, saya akan berikan RM1..lemahnya iman saya..

Itu ertinya Iman kita belum cukup kuat untuk benar-benar meyakini apa yang telah Allah janjikan..Banyak ganjaran untuk orang yang bersedekah...

Kita renungi kisah Syed Mokhtar Albukhary ini.

PUTRAJAYA 10 Jan. – Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary, 56, yang diumumkan
sebagai Tokoh Maal Hijrah 1429 akan sentiasa mengingati pesanan ibunya,
Sharifah
Rokiah Syed Abdullah supaya menyumbangkan separuh daripada
pendapatannya bagi
membantu golongan kurang berkemampuan.

Beliau berkata, separuh daripada pendapatan pertama ketika membantu bapanya,
Syed Nor Albukhary berniaga lembu sebanyak RM1,500 ketika tahun 60-an telah
diserahkan kepada ibunya yang kemudian memintanya mengagihkan wang itu
kepada 15 keluarga miskin di Alor Star, Kedah.


''Saya guna pesanan ibu itu supaya separuh daripada pendapatan diberikan
kepada orang kurang mampu, itulah yang telah memberikan saya keinsafan.
''Malah sampai sekarang, sumbangan kepada 15 keluarga tersebut terus
diberikan, kalau yang meninggal dunia diganti dengan orang lain.


''Tuhan sudah memberikan segala nikmat, semuanya saya dah rasa, apa lagi yang kita mahu, maka nikmat itu perlu digunakan bagi faedah kepada orang ramai
terutama pelajaran," katanya.
Beliau ditemui pemberita pada majlis Sambutan Maal Hijrah 1429 Peringkat
Kebangsaan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari
ini.


Majlis penyampaian anugerah tersebut disempurnakan oleh Yang
di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Melalui anugerah tersebut, Syed Mokhtar yang juga Pengerusi Yayasan
Albukhary menerima hadiah wang tunai sejumlah RM60,000 yang disumbangkan
oleh kerajaan manakala RM20,000 lagi oleh Yayasan Ubaidi.

Perniagaan Syed Mokhtar yang berasal dari sebuah keluarga Arab Hadhrami kurang
berkemampuan di Alor Star kini merupakan ahli perniagaan bumiputera terkaya
di negara ini dengan harta bernilai RM4.16 bilion sebagaimana dinyatakan
dalam Senarai Bilionair Dunia Forbes 2007.

Syarikat Kumpulan Albukhary yang dibangunkan oleh beliau kini terbabit
dalam beberapa industri utama negara antaranya pengangkutan, logistik,
utiliti, automotif, pertahanan, makanan dan perbankan Islam serta kewangan.


Kumpulan tersebut menubuhkan Yayasan Albukhary pada 1996 sebagai sayap
kerja-kerja kebajikan dan menyalurkan dana bagi kerja-kerja amal yang kini
berkembang sebagai entiti amal global antaranya penubuhan Muzium Kesenian
Islam Malaysia dan Program Biasiswa Albukhary.

Sehingga 2006, yayasan tersebut menyumbang hampir RM1 bilion secara
langsung kepada usaha kebajikan termasuk menyertai proses membina semula
kehidupan pelarian Afghanistan, bantuan mangsa gempa di Pakistan dan Iran
serta mangsa bencana tsunami di Aceh, Indonesia.

Selain itu, yayasan tersebut sedang berusaha menubuhkan hospital AIDS di
Uganda, membantu kanak-kanak jalanan di Afrika dan merintis program bantuan
kemanusiaan bagi mangsa perang di Iraq dan Lebanon.
Menurut Syed Mokhtar, mengenangkan kejayaan yang dicapainya sekarang
daripada pesanan seorang ibu, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad
Badawi meminta beliau menyerahkan hadiah wang tunai yang diterimanya itu
kepada ibunya.


''Saya tanya pada Pak Lah nak buat apa dengan duit RM80,000 ini, dia kata
bagilah kepada ibu kerana dari situlah asal saya," katanya.
Kejayaan Syed Mokhtar yang mengakui inilah kali pertama beliau mendedahkan kisah hidupnya kepada media berkata, meskipun telah mengecapi kejayaan, beliau
sebenarnya hanya sekadar manusia biasa dan Yang Maha Kaya itu adalah Allah.
''Daripada keinsafan itu, kita cari rezeki macam tidak ada hari esok,
saya usahakan sejak dari tahun 60-an dan telah melalui kepayahan dan
kesakitan.


''Dan sehingga hari ini syarikat lori dan beras yang merupakan
perniagaan awal saya di Kedah masih terus beroperasi.
''Saya adalah anak kelahiran Dasar Ekonomi Baru (DEB), melalui bantuan Mara serta UDA saya mengembangkan perniagaan tetapi melalui proses pahit maungnya dahulu," katanya.


Jelas beliau, apabila mendapat rezeki yang banyak, ia digunakan untuk
kebajikan lebih 67,700 kakitangan Kumpulan Albukhary dan selebihnya bagi
membantu golongan kurang berkemampuan.
Syed Mokhtar berkata, kesempitan kewangan ketika zaman kanak-kanak
sehingga tidak mampu membayar yuran peperiksaan menyebabkan beliau kini
berusaha membantu pelajar-pelajar kurang berkemampuan untuk mendapat peluang pelajaran.


''Saya bersekolah setakat tingkatan lima tapi tak sempat ambil
peperiksaan kerana tidak mampu bayar yuran.
''Jadi, mengenangkan dulu saya tidak ada peluang, bila saya dapat peluang dalam perniagaan saya fikir kena beri peluang pendidikan kepada mereka yang tidak mampu," katanya.

Katanya, aktiviti kebajikan melalui Yayasan Albukhary diteruskan pula
melalui pembinaan Kompleks Albukhary di Alor Star yang berkonsepkan pondok
moden dengan dilengkapi masjid, rumah anak-anak yatim dan sekolah.
Selain itu katanya, yayasan tersebut yang dijana oleh syarikat Kumpulan
Albukhary turut menyediakan program tuisyen yang sehingga kini telah
melibatkan 22,000 pelajar kurang berkemampuan sejak empat tahun lalu.
Tambahnya, pihaknya kini sedang membina Universiti Antarabangsa Albukhary
yang dijangka siap penghujung 2009 sebagai tempat pelajar-pelajar cemerlang
kurang berkemampuan itu untuk menyambung pelajaran.
''Pelajar-pelajar kurang mampu itu kita beri peluang dengan kita gajikan
guru untuk mengajar mata pelajaran Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris dan
alhamdulillah kebanyakannya dapat maju ke depan," katanya.
Katanya, hasil pesanan ibunya, beliau turut mengembangkan aktiviti
kebajikan kepada masyarakat minoriti Islam yang tertindas dan miskin di luar
negara dengan membawa pelajar-pelajar miskin tetapi cerdik untuk menyambung
pelajaran di sini.
Setakat ini, katanya, seramai 372 orang pelajar dari 47
buah negara minoriti Islam sedang menimba ilmu di Universiti Islam Antarabangsa
Malaysia (UIAM) di bawah tajaan Yayasan Albukhary.
Yayasan berkenaan juga menaja umat Islam kurang berkemampuan dari segi
kewangan bagi menunaikan ibadah haji serta memberikan bantuan pembinaan
masjid-masjid termasuk membiayai projek membaik pulih Masjid Negara di ibu
negara.
''Usaha membaik pulih Masjid Negara timbul apabila satu malam saya
'berpusing- pusing' (meninjau) kawasan sekitar Muzium Kesenian Islam, saya
dapati ia terang-benderang tetapi Masjid Negara gelap... macam mana boleh
macam ini," katanya.

Dipetik dari : http://www.utusan. com.my/utusan/ info.asp?
y=2008&dt=0111&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_03.htm

Wednesday, January 02, 2008

Motivasi Untuk Tahun Baru

Tahun baru semalam, kebanyakan orang bercuti termasuk saya..
tak banyak aktiviti yang dibuat..cuma lepak-lepak di rumah..
merehatkan minda dan badan...atau bermalas-malasan sebenarnya...

Tapi hari ini, bangun dari tidur pagi-pagi tadi, kepala terasa berat semacam..
permulaan hari baru yang tidak baik untuk hari baru..hehe..
tapi saya tetap ke pejabat..kalau tiba-tiba demam, minta sahaja kebenaran pulang nanti..
mungkin boleh minta kebenaran untuk ke klinik..

kalau demam pun, saya bersyukur..mudah-mudahan Allah mengampuni dosa saya..amiin..

bercakap pasal tahun baru, ramai yang memasang azam dan impian pada tahun 2008 ini..
azam saya ialah:

1) berusaha untuk dapatkan anak..saya berdoa sgt2 semoga dapat anak tahun ini..
2) bekerja lebih kuat..

2 aje azam saya..azam anda?...

untuk melaksanakan azam ini, kita perlu ada kekuatan..atau dalam kata lain..motivasi..
motivasi penting untuk menaikkan semangat kita..
motivasi penting supaya kita sentiasa fokus..

tapi, pernahkah kita terfikir apakah erti motivasi?...
motivasi adalah perkataan Bahasa Melayu yang diambil dari Bahasa Inggeris, MOTIVATION
MOTIVATION pula diambil dari perkataan Greek iaitu MOTIVUS..

apakah ertinya MOTIVUS itu?
MOTIVUS ialah PRIME MOVER..
atau dalam Bahasa Malaysia, PENGGERAK YANG TERAGUNG (anda ada perkataan yg lebih sesuai?)

Siapakah PRIME MOVER?
PRIME MOVER ialah Allah SWT..

oleh itu, motivasi yang tertinggi ialah ALLAH..
jadi..selepas berazam, perkara yang perlu kita lakukan ialah berterus-terusan berdoa dan mengharap kepada ALLAH..
DIAlah satu-satunya tempat kita bergantung..

moga-moga azam anda terlaksana..Selamat menempuhi tahun baru..