Wednesday, September 24, 2008

Apa Yang Saya Belanjakan Untuk Raya Tahun Ni

Raya dah nak dekat..
Banyak duit juga yang perlu dibelanjakan untuk raya..
Alhamdulillah sebagai penjawat awam, dapat bonus sebulan gaji tahun ni.
Boleh la bernafas lega..

Apa perbelanjaan raya anda?..
Saya dah berkira-kira mengenai perbelanjaan saya..

1. Duit minyak - pergh, banyak juga belanja minyak ni..harga tak turun-turun lagi..bila nak turun ni..nak balik Johor minyak..jalan-jalan raya minyak..semua tu duit tu..

2. Bayar tol - Nak perjalanan selesa..kena masuk lebuh raya..nak naik lebuh raya, kena bayar tol..tak ada ura-ura nak bagi tol percuma ke raya ni ya?..kalau tak payah bayar tol, tak ada kesesakan kat lebuh raya (akibat beratur bayar tol)..oh ya, nampaknya saya kena beli kad touch n go la..supaya perjalanan lebih lancar..

3. Servis kereta - kereta kancil saya perlu diservis supaya tak ada masalah sepanjang raya ni..nak jalan jauh..itulah sahaja kereta yang saya ada..

4. Duit Raya - Maklumla..dah kerja, kena la bagi duit raya..dalam saya berkira-kira nak agihkan duit raya, isteri turut berpesan, duit raya tahun ni kena bagi..lebih sikit..kan dapat bonus..ye la isteri abang, abang akan bagi duit raya banyak kat nana tahun ni..

5. Baju Raya - Baju saya dah lama siap..guna kain hadiah dapat waktu jadi moderator kat sekolah dulu..alhamdulillah..cuma bayar upah aje..cuma..baju raya isteri tak beli lagi..maklumla org perempuan..PKNS Shah Alam, dah dua kali pusing..Jalan TAR pun dua kali..tak dapat lagi baju yang berkenan di hati..

6. Zakat Fitrah - Alhamdulillaha dah bayar..kat KL RM5.20..bayar untuk isteri sekali..

ada lagi ke? saya rasa ini sahaja yang penting..bagaimana dengan bajet raya anda?...apapun, berbelanjalah dengan berhemah..

ada staf kat ofis pesan, En. Nadmin, jangan guna duit bonus tu..simpan..guna duit gaji aja dulu..

Betul-betul, saya cuba simpan duit bonus..tapi kalau dah terdesak..kena guna juga..

8 comments:

SURVIVOR said...

Belanja akak untuk raya tahun ni banyak untuk persedian menyambut baby jer. Baju raya sendiri pun tak de. Tak pe lah, sebab nk terima anugerah besar dari Allah... Alhamdulillah..

Marliza Radzi. said...

itulah, yang paling sakit sekali bab minyak dan tol kan. huhuhu.

Anonymous said...

nadmin
selamat hari raya
maaf kalau ada tersalah silap
buat fad yang comel juga
semoga ramadhan dan syawal kali ini penuh barakah bagi kalian berdua...

bila ko sebut pasal zakat,
my hubby bayar di pahang..
katanya baitulmal di KL dah kaya..
org kl pun ramai berkemampuan...

johor tak tau macammana..
tapi takpala
tak kisah
asalkan kita menunaikan tanggunggjawab dan fitrah kita...

rafiza

Anuar Manshor said...

Minyak: Sudah turun 10 sen.
Tol: Doa-doalah Pak Lah umumkan, "Tol Percuma!"
Servis kereta: No komen.
Duit raya: Buat tak tahu shj.haha
Zakat: Wajib wo!Johor mahal sikitlah. hehe

Bajet aku?Habis utk bayar 10% duit rumah. huhu.

nadmin said...

kak Ana: baby tak keluar lagi ke?..terkejut saya akak bagi komen kat sini..nak suruh akak posa penuh tu..apapun, semoga semuanya selamat

Am: sakit jgak..tapi tak ada kegembiaraan/ganjaran tanpa pengorbanan kan..semoga setiap duit minyak dan tol yg kita bayar untuk jalan2 raya dan balik kampung mendapat ganjaran Allah..

Rafiza: betulla..tapi nak kena bayar cepat..takut tak sempat nanti..kat Johor, boleh bayar lagi..

nuar: takpe nuar..dah ada rumah sendiri..berbaloi..

gangga awana said...

salam

huhu..pasal belanja raya ni besala..taun ni gua kena raya kat kelantan..minyak turun 10 sen je..nak gi kelantan dari kl.raya ketiga balik jhr ikut kl sbb nk drop adik ipar.pastu bru balik johor.untuk minyak je dah bape sangkut kat situ.lom lagi duit raya...kopak gak la kali ni.untunglah sape keje goment.ada la bonus.hehehe

org cam aku ni..gaji pun lambt nk byr siap rtm hutang aku lagi sebulan tu..bulan 9 nye gaji dapat prtengahan bulan 10.tp xpe..hidup mau trus..ni aku selit pyan habib nye kata2 suara :

`oi brader, sepuluh sen saja?'
(dialog gua dalam filem kembara.....seniman jalanan
semasa basking di kaki lima menara bank bumiputra
di jalan melaka sejak lebih dua puluh tahun lepas).

`harga petrol turun 10 sen'
demikian kapitalis -yang saban tahun umum keuntungan
petroleum berbilion ringgit- menjerit dua tiga hari lepas.
- sepuluh sen saja? cis!

* gua tidak akan bersubahat
untuk bersyukur dengan kapitalis.

malie

NURUL HANA (INSPIRASIHANA) said...

Erm..menarik artikel ni...memang pun kena rancang betul2 budget raya kali ni....alhamdulillah....semua yang perlu dilangsaikan dah dilangsaikan..cuma ader penambahan budget utk barang2 baby juga...(",) buat persediaan sikit2...ok ..kalau jalan jauh sangat dari Johor ke Kedah tu...siggahlah rumah kami suami isteri di IPOH...hehe..kirim salam Fad....tahun ni kita org tak jadi tema baju warna hijau pucuk pisang...warna unggu dan merun je....(",)

nadmin said...

malie:haha..org bagi sedekah skrg ni pun..paling kurang sehinggit..

ko tak dapat tempias bonus ke malie..

apapun, hati2 memandu..

Kak Hana: amboi, banyaknnya warna tema..