Thursday, January 06, 2011

Huda pun Nak Ketik Kad Perakam Waktu

Hujung tahun dan awal tahun, biasanya Ummi Huda lebih sibuk daripada biasa.
Kena balik pukul 9.00 atau 10.00 malam adalah perkara biasa.
Kena datang kerja hujung minggu adalah perkara biasa.
Jika hujung tahun 2009 hingga awal tahun 2010, Huda cuma boleh mengesot-ngesot badan (untuk cerita lanjut, sila ke sini), pada hujung tahun 2010 hingga awal tahun 2011 ini, Huda dah boleh berlari-lari.

Jadi, boleh la saya main sembunyi-sembunyi dengan Huda dalam pejabat Umminya.
Hari pertama Huda ke Pejabat Ummi, Huda dapat tengok orang mengetip kad perakam waktu (KPW)(punch card).
Hari kedua, mesin itulah yang pertama ditujunya.
Saya tak membenarkan memandangkan saya tak jumpa  yang kosong.
Maka melalaklah Huda dalam pejabat Umminya.
Mujur kakitangan pejabat Ummi Huda bagi KPW yang dah tak guna. Seronok la Huda asyik main KPW tu. Tambahan pula boleh keluar bunyi sreet,sreeet, bila KPW dimasukkan ke mesin.
Makin galaklah Huda.

Itu sahaja cerita Huda dan KPW. Gambar seperti di bawah:



p/s: Saya tak tahu nak buat macam mana nak betulkan gambar ni. Di PC tak terbalik pun, bila upload, jadi terbalik. Takpela ye.

Tuesday, December 21, 2010

Selalu Rindu

Pada 18 Disember 2010, adik ipar saya Farahana telah bertunang dengan pilihan hatinya Asir. Alhamdulillah majlis pertunangan berlangsung dengan meriah walaupun persiapannya sederhana. Tahniah Farahana dan Asir!!!


Farah dan Asir
Sewaktu hari pertunanangan tersebut, saya telah diberikan tugas untuk merakamkan foto. Saya dibekalkan dengan kamera DSLR. Pertama kali mengetik gambar menggunakan kamera ini walaupun ramai rakan-rakan mempunyai kamera ini.

Saya gunakan sebaik mungkin memandangkan saya masih mentah menggunakan kamera ini. Hasilnya agak ok la..hehe

Gambar di atas tu, sayalah yang rakam.

Ini pula, gambar-gambar Amna Huda. Saya rakam juga. Sudah 1 tahun 5 bulan umurnya. Sudah banyak kerenah dan bertambah-tambah comel di mata saya. Saya selalu rindukannya.




Thursday, November 11, 2010

Tahniah Husna

Hari ini, Keputusan UPSR diumumkan.
Adik bongsu saya, Farah Husna yang bersekolah di Batu Pahat, mendapat keputusan yang diharapkan iaitu:

5A

Alhamdulillah, tahniah Husna sebab berjaya mendapat keputusan yang cemerlang..
Doa saya sebagai abang sulong, semoga Husna menjadi seorang yang berjaya di dunia dan akhirat serta dapat membahagiakan mak dan abah saya.

Untuk Husna. tahniah lagi sekali!!!

Dan terus berusaha dan berusaha..
Kerana kejayaan ini bukan penamat..banyak lagi cabaran yang perlu ditempuhi dalam hidup..
Ini hanyalah permulaan..

Bila cerita pasal adik ni, saya teringat lagu Allahyarham Sudirman, Pesan Abang:

adikku muda remaja
awasi bila melangkah
wajah mu manis bak gula
pasti ramai kan tergoda


tidak di larang kau bersuka
asal tahu kan batasnya
jangan sampai adik terlupa
harapan dan cita-cita


ibu dan ayah
menaruh harapan
agar kau berjaya
di hari kemudian


bila tiba waktu petang
dari sekolah kau pulang
bergalas buku di pinggang
siapa lihat tertawan


adik masih bersekolah
awas segala dugaan
adikkan ambil periksa
agar senang masa depan


tumpukan perhatian dengan sepenuhnya
serahkan selainnya pada yang esa

bila adik telah berjaya
abang kan turut gembira
tapi andai sebaliknya
jangan kau rasa kecewa


sekali adik terkandas
bukan untuk selamanya
dihati sematkan pesanan
ingat abang tetap sayang

Thursday, October 21, 2010

Anak

Pagi tadi, semasa memandu kereta untuk ke tempat kerja, saya mendengar radio IKIM (frekuensi di Lembah Klang: 91.5).
Salah satu slot dalam Warna Pagi di IKIM.fm ialah Motivasi Pagi..
Kali ini giliran Ustaz Rujhan..
Apa yang menarik pagi ini ialah pepatah Arab yang disebut oleh Ustaz Rujhan:

" Mereka yang belum mempunyai anak, belum merasai kemanisan hidup.. Dan mereka yang telah mempunyai anak tak akan merasai kerehatan hidup"

Saya tersenyum sendiri..
Memang betul pepatah tersebut..
Sejak kehadiran Amna Huda dalam hidup saya, boleh dikatakan saya selalu sahaja tersenyum sendiri bila terkenangkan keletahnya.. tambahan pula apabila Huda dah boleh berjalan sendiri sewaktu berusia 14 bulan..semakin banyak aktiviti yang dilakukannya..

Melalui pembacaan, anak-anak dalam usia begini akan melakukan apa sahaja untuk menarik perhatian ayah dan ibunya..contohnya, kita ketawa sewaktu dia membuat memek muka yang lucu.. anak ini akan berterusan membuat memek muka tersebut untuk menarik perhatian kita..itulah yang berlaku kepada anak saya..

Selain kemanisan, sejak kelahiran anak, semakin kuranglah rehat kita..tak apa, Allah dah tetapkan anak yang baru lahir, akan kerap terjaga malam..itu untuk melatih kita supaya lebih bersedia kerana cabaran yang lebih besar menanti apabila anak itu semakin meningkat usianya..
Saya rasa, sejak anak lahir, saya cuma boleh tidur selepas anak dah tidur..pada waktu itu pula saya telah keletihan melayan keletahnya dan cuma sempat melakukan aktiviti lain sekejap sahaja sebelum saya turut tertidur..

Itulah erti mempunyai anak..sangat manis..dan dalam masa yang sama, agak letih..tetapi kemanisan itu akan mengubat keletihan kita..percayalah..

Tuesday, October 12, 2010

Tahniah Ee

Adik saya yang nombor dua, namanya Ahmad Fitry Ramlan..

Dalam keluarga, dia dipanggil Ee..

Huda memanggil Ee, Pak Teh (tapi cuma mampu menyebut "Pak pak" sahaja setakat ni)

Sekarang berumur 24 tahun..

Pada 2 Oktober 2010 yang lalu, adik saya telah menerima Ijazah di Pesta Konvokesyen UIA..



TAHNIAH EE!!

Semoga menjadi orang yang berguna untuk agama, bangsa dan tanahair

Monday, September 27, 2010

Pencapaian Ramadhan: Mudah-mudahan berterusan

Bulan Ramadhan dan 1 Syawal dah pun berlalu..
Banyak perkara yang terjadi..
Tapi 1 pun tak terluah di sini..

Mungkin sebab terlalu sibuk dengan tugasan harian..
dan mungkin juga tak ada idea nak menulis..
Mungkin kedua-dua sebab ini menyukarkan saya untuk mencatat sesuatu di dalam blog ini..
Pencapaian saya sepanjang bulan Ramadhan ialah:

i) Berpuasa 1 bulan
ii)Menunaikan solat terawih tiap2 malam
iii)Khatam Al-Quran
iv)Menghabiskan pembacaan "Natrah: Cinta, Rusuhan dan Air Mata" hasil tulisan Fatini Yaacob
v)Menghabiskan pembacaan "Kenang-Kenangan Hidup" tulisan Prof Dr. HAMKA..
vi)Menyiapkan proses memohon pasport yang hilang
vii)Membawa anak dan isteri bersiar-siar setiap hujung minggu

Itulah pencapaian hidup saya sepanjang bulan Ramadhan yang lalu..Kalau dikenang-kenang, susah juga untuk melakukan semuanya dalam bulan-bulan lain..mungkin berkat Ramadhan, saya dapat melakukannya. Saya berdoa semoga dapat meneruskan pencapaian ini dalam bulan2 yang lain juga..
Menghabiskan bacaan Al-Quran, menghabiskan pembacaan Natrah dan menghabiskan pembacaan Kenang-kenangan Hidup..

Saya banyak membaca rupanya dalam bulan Ramadhan..Natrah dan Kenang-kenangan Hidup adalah dua buah buku yang tebal..Kedua-duanya adalah biografi kehidupan manusia..Natrah adalah biografi tentang hidup manusia lain manakala Kenang-kenangan Hidup adalah biografi penulis sendiri.

Sebuah kitab Al-Quran dan kedua-dua buah buku ini meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri saya..sering saya menitiskan air mata ketika membaca ketiga-tiganya..

Sejak bulan Ramadhan, perasaan empati saya menjadi semakin tebal.. jika melihat ayah membawa anak membonceng motosikal..saya akan berkata kepada anak saya:
" Huda, bersyukurlah kita ada kereta..walaupun kecil cuma..sekurang-kurangnya kereta kita ada pendingin hawa..kesian pakcik dengan anaknya tu.. kena habuk dan berpanas.. Alhamdulillah sayang"
Mulai bulan Ramadhan juga, saya melebihkan nilai yang disedekahkan.. dan saya berazam untuk meneruskannya..mudah-mudahan..InsyaAllah..
Banyak yang saya cerita amalan saya sepanjang bulan Ramadhan..
bukan untuk mendabik dada..tetapi untuk mengingatkan diri sendiri.. kerana saya selalu membuka blog ini..
Mudah-mudahan saya dapat meneruskan amalan-amalan ini dalam bulan yang lain juga..InsyaAllah..amiiiin..
Agak suram juga cerita tanpa gambar..
Jadi, teman-teman, nikmatilah gambar-gambar ini sekadar untuk halwa mata kita bersama:



Gambar-gambar ketika di Taman Burung KL (KL Bird Park) : Abah dengan Ummi yang terlebih gembira..hehe..Huda muka selamba saja


Gambar raya pertama kami sekeluarga: Huda dengan ummi berbaju baru, abah sahaja yang pakai baju raya dua tahun lepas. Dah memang tanggungjawab seorang abah 1 Malaysia, pakaian anak isteri didahulukan..hehe

Huda suka sangat kalau rumah yang dikunjungi ada halaman yang luas..petik bunga dan main paip air yang paling Huda suka.. nampaknya abah kena pindah Felda.. Kat KL tak mampu nak ada halaman yang luas.


Raya hari tu, sebab rumah wan di B.Pahat dan rumah atok di JB lebih luas dan ada halaman, Huda dah boleh berjalan sebab rajin berlatih..dan hasilnya bila di pasaraya, abah tak payah dukung Huda lagi..Huda berjalan sendiri..Huda paling suka susun barang kat sini

Wednesday, July 28, 2010

Kehidupan semakin mencabar

Wah..
dah berapa lama tak menulis di sini..
banyak perkara yang nak dikongsi, tapi tiada satu pun yang tercatat di sini..
beberapa bulan ini, banyak yang berlaku di sekitar saya..dan saya seperti biasa, banyak angan-angan dan perancangan, tapi belum mampu ditunaikan..

Antara yang berlaku dalam bulan Julai ini ialah Amna Huda telah mencapai usia 1 tahun..
dan yang menariknya, dua kali sambutan hari lahir untuk Huda..
yang pertama bersama keluarga di Johor Bahru..
dan yang kedua bersama rakan-rakan isteri (dan rakan2 saya juga) di Kuala Lumpur..
sama menariknya apabila Huda meraikan hari lahir di JB bersama dua pupunya Fahri..
Di Kuala Lumpur pula, bersama 3 lagi rakan yang hari lahir mereka agak hampir..

Huda dah 1 tahun..
makin banyak yang ditunjukkan..sudah pandai marah-marah..sudah pandai memujuk..sudah pandai mencari akal untuk bermanja..
Kawan-kawan Huda yang lain dah pandai jalan..jadi melihatkan hal ini, Huda tak mahu kami mendukungnya terutama kalau jalan2 di pasar raya..meronta-ronta nak turun ke bawah..terpaksalah ummi dan abah pimpin tgn huda..abahlah yang sakit pinggang terpaksa menunduk..

Wah,
banyak nak diceritakan..tapi saya tak pandai bahagi masa..ok nak sambung kerja..kehidupan semakin mencabar..

Bye

Thursday, March 18, 2010

Di mana anak-anak nak bermain?

Minggu lepas, sewaktu dalam perjalanan pulang ke rumah dari pejabat, hujan turun.
Saya berhenti di lampu isyarat kerana lampu merah.
terpandang sekumpulan kanak-kanak yang bermain hujan.
di tangan salah seorang dari mereka..ada bola yang dipegang.
mereka berbual-bual gembira dan usik mengusik sesama sendiri.

Fikir saya, mereka baru pulang dari bermain bola.ada padang di sini rupanya.
di mana padang untuk kanak-kanak itu bermain bola? tak pernah saya nampak.

Teringat zaman saya sekolah rendah dahulu..di Alor Setar..
Di taman perumahan yang saya diami..ada sebuah padang permainan yang sangat besar..ada sebuah padang bola sepak, sebuah gelanggang bola tampar, padang permainan kanak-kanak yang sangat besar..

malah di taman perumahan ini, bukan ini sahaja padang dan taman permainan yang ada..tapi ada 2 buah lagi padang dan taman permainan..bila waktu petang, padang-padang ini penuh dengan kanak-kanak..yang remaja pula, bermain bola sepak..main badminton dan macam-macam lagi permainan..

kalau bukan di padang, ada yang bermain di atas jalan, malah saya dan kawan-kawan bermain galah panjang di atas jalan di hadapan rumah..bukan itu sahaja, tuju kasut, polis sentri, rounders (betul ke eja ni?), tuju tin..semuanya di jalan raya di hadapan rumah..

Biasanya saya dan kawan-kawan yang satu geng hanya akan bermain di padang kalau ada pasukan yang menjemput geng kami untuk bermain bersama mereka..dan waktu yang paling seronok ialah pada waktu hujan..dapat bermain hujan dan sudah tentu dengan lecaknya padang, habis kotor baju terpalit lumpur..

pulang ke rumah melalui pintu belakang, terus masuk ke bilik air bimbang dimarahi emak..walau emak tak nampak, adik-adik pasti akan "report".."mak, along main hujan, habis kotor baju dia"..haha..tapi mak tak marah sangat..asalkan saya pulang ke rumah tak melebihi jam tujuh malam..

saya juga bebas mengayuh basikal pusing satu taman perumahan dengan kawan-kawan..

mak abah tak risau..kerana yakin dengan keselamatan dan situasi waktu tersebut..

itulah, bila lihat kanak-kanak yang bermain hujan tadi, terfikir juga saya, akan adakah lagi padang permainan di kawasan perumahan?..

tengok Aduan Rakyat malam tadi, kesian anak-anak yang hanya bermain di kawasan yang terhad..mungkin itulah salah satu punca anak muda suka merempit dan melepak..anak-anak kecil bolehlah bermain di sekitar rumah..

anak-anak remaja pula, di mana mereka mahu melepaskan tenaga mereka yang membuak-buak?..sekarang ni, nak main bola pun dah kena sewa gelanggang..

tak ada padang yang luas..adakah kerana pemaju hanya mementingkan keuntungan semata-mata?..entahlah..kesian budak-budak zaman sekarang..kesian anak-anak nanti..di mana mereka nak bermain agaknya?

Tuesday, January 26, 2010

Lagu Sang Pemimpi

Hebat penangan karya Andrea Hirata..dahulu, melalui novel Laskar Pelangi, sudah ada filem dan lagu mengenai Laskar Pelangi..Demikian juga dengan Sang Pemimpi..ada filem dan lagunya..


Download video clip Gigi Sang PemimpiRead more: http://gudanglagu.com/g/gigi/gigi-sang-pemimpi/#lirik#ixzz0djQ26Vxy

Lirik lagu Gigi Sang Pemimpi
Posting lirik ini di blog anda

sambut hari baru di depanmu
sambung mimpi siap tuk melangkah
raih tanganku jika kau ragu
bila terjatuh ku kan menjaga

kita telah berjanji bersama
taklukan dunia ini
menghadapi segala tantangan
bersama mengejar mimpi-mimpi

berteriaklah hai sang pemimpi
kita tak kan berhenti di sini

kita telah berjanji bersama
taklukan dunia ini
menghadapi segala tantangan
bersama mengejar mimpi-mimpi

bersyukurlah indo pada yang maha kuasa
hargailah trend orang-orang yang menyayangimu
music yang selalu ada setia di sisimu
siapapun jangan kau pernah sakiti
dalam pencarian jati dirimu
dan semua yang kau impikan
tegarlah sang pemimpi

p/s.: saya membaca novel ini bukan kerana karya ini sudah terkenal..tetapi kerana pada pandangan saya, karya ini berkualiti..lihat sahaja penangannya di Indonesia..bila agaknya kita mahu mendengar lagu 1511H atau 1515 atau Bedar Sukma Bisu atau Manikam Kalbu atau Tunggu Teduh Dulu (semuanya karya Faisal Tehrani)diputarkan? Bila agaknya novel berkualiti kita akan difilemkan?

Monday, January 25, 2010

Sang Pemimpi

Saya baru sahaja selesai membaca novel Sang Pemimpi, karya Andrea Hirata.

Melalui novel ini, saya dapat simpulkan yang Penulis sangat ingin berkongsi kisah kehidupan beliau sebagai salah satu daripada pengajaran dalam hidup..

Dan agar kita tidak takut untuk bermimpi..mencapai dan berusaha sehabis baik untuk merealisasikan mimpi-mimpi kita..

Dalam novel ini, Andrea Hirata mempunyai pandangan bahawa hidup ini ibarat mozek-mozek yang suatu hari nanti pasti ada mozek-mozek lain yang akan melengkapkan mozek yang tercipta pada hari ini..

Gaya penceritaan yang bersahaja pada mulanya dan mengundang ketawa pada akhir setiap kisah mozek kehidupan beliau..paling tidak pun, senyuman pasti terukir apabila beliau mengisahkan tentang kenakalan zaman remaja 3 orang kawan rapat (sahabat yang sangat sejati).

Lama kelamaan, cerita menjadi semakin serius terutamanya ketika dua orang sahabat, Arai dan Ikal merantau ke Pulau Jawa dengan wang yang mereka kumpul sejak tingkatan 1 semata-semata untuk merealisasikan mimpi mereka untuk ke menara gading..malah seorang lagi sahabat mereka, Jimbron turut berkorban apabila memberi semua wang simpanan yang dia ada kepada kedua-dua orang sahabat sejatinya itu kerana menyedari dia tidak sebagus mereka dalam pelajaran..
Untuk merelisasikan mimpi bukan mudah..
Mereka, dari keluarga miskin..perlu bekerja sebagai kuli mengangkut hasil laut bagi menampung perbelanjaan ke sekolah menengah dan dalam masa yg sama turut menabung bagi persediaan ke universiti..pekerjaan ini mereka lakukan setiap pagi sebelum ke sekolah..

Ya, bukan mudah...tapi mereka masih mampu melakukannya..memang menginsafkan..agar mereka tidak tercicir, mereka sanggup melakukan apa sahaja untuk bersekolah..hal ini dijelaskan berkali-kali di dalam novel ini..di sebalik kejadian demi kejadian yang mengundang tawa, terselit pengajaran yang mengesankan..

Setelah tamat sekolah menengah, mereka merantau ke Pulau Jawa dengan menumpang kapal mengangkut barang..dan apabila ditanya oleh mualim kapal mengenai kesanggupan mereka melakukan kerja-kerja berat di atas kapal, jawapan yang diberikan:

" kami sudah biasa susah, sejak kami buka mata bahkan sejak dalam kandungan" menggambarkan betapa sukarnya kehidupan mereka..

Mereka saling menyokong dan melindungi antara satu sama lain..kalau ada yang jatuh, dibangunkan..kalau ada yang takut, diberanikan..kalau ada yang lemah, saling menguatkan..itulah Arai dan Ikal di dalam Sang Pemimpi..

Kata-kata yang dituturkan oleh watak-watak utama di dalam Sang Pemimpi sangat mengesankan..terutamanya Arai..Antaranya: " Kau tahu, orang seperti kita tak punya apa-apa kecuali semangat dan mimpi-mimpi, dan kita akan bertempur habis-habisan demi mimpi-mimpi itu" dan " Tanpa mimpi, orang seperti kita akan mati".
Bacalah kawan-kawan, nescaya kita tidak akan takut untuk bermimpi..

p/s.: melalui carian di google, nampaknya filem Sang Pemimpi bakal ditayangkan di Indonesia..dan yang lebih menarik, ada seorang pemimpin di sana bercadang membawa filem ini ke daerah-daerah kecil supaya lebih ramai anak Indonesia mampu bermimpi..

bilakah filem seperti ini akan dibawa masuk ke negara kita?..cukuplah kita disogokkan dengan kisah pocong atau suster ngesot sahaja dari seberang sana..

Thursday, January 14, 2010

Cerita Seorang Ibu Yang Bekerja

dipetik dari http://ummiadnin.blogspot.com

Waktu pulun nak menghabiskan kerja hari tu, huda pun ikut sama ke ofis..
semua mainan dia saya angkut sama...kononnya taknak bagi dia boring...
tapi, at last, nak jugak duduk kat ummi dia..
so, terpaksala cek bayaran sambil memegang huda...
Tapi, dengan syarat...huda pun nak kena pegang kertas jugak...if not..maka koyakla baucar-baucar orang lain...hehe..
anak saya ni memang sgt teruja terhadap kertas dan plastik...
Nampak steady je dia tgk monitor komputer tu kan...
Pastu bila dah penat, kami biarkan huda bergolek-golek atas tilam yang dibentangkan tikar... sempat lagi dia posing apabila abah dia amik gambo...nasib baik amik gambo dgn handset, kalo tak mesti dia buat muka pelik...hehe..
Nasib baik huda tak banyak ragam...merengek2 dan lastly tertido...Waktu malam plak...dia sanggup taknak tido walaupun dah mengantuk...nape ek? budak2 suka tahan mata dia kan asalkan dia dapat main..dia pun nak menulis dan menghentak-hentak pen dan kertas atas meja...sambil mengesot laju atas meja tu..

mentang-mentangla meja tu licin...hehe...mula-mula memang excited la ..tapi tak lama je, dah mengamuk nak pegang mouse dan memicit-micit keyboard...
Anyway...buat kerja dengan ditemani anak tetap membuatkan hati kita jadi lebih tenang...banyak macammane pun tak stress..asalkan suami anda ada untuk memujuk dan menyalin lampin anak anda bila2 perlu...
Yang penting keje kena ikhlas...tensen pun, senyum je la...kena pekik pun, jauhkan je la gagang telefon dari telinga anda...haha..
p/s: ini cerita isteri saya..cerita ni bukan satu hari saja..malah berlarutan sehingga seminggu (termasuk hujung minggu)
Pengajaran: bagi isteri, ada suami yang sanggup jaga anak ketika anda sibuk bekerja merupakan nikmat yang besar..hehe

Saturday, December 19, 2009

Edensor: Mesti Baca Untuk Mereka Pernah Bermimpi Untuk Mengembara

Edensor menceritakan tentang kehidupan Ikal (Andrea Hirata) dan Arai semasa mereka menuntut di Sorbone, Perancis..

Apa yang menarik ialah Ikal menceritakan tentang perwatakan rakan sekelasnya yang terdiri daripada pelbagai bangsa..diceritakan dalam bentuk yang sangat menggembirakan..namun mempunyai pengertian yang sangat dalam..Memang benar seperti yang dinyatakan penulis apabila beliau menggambarkan bahawa rakannya dari Britain amat gemar melontarkan pendapat dan menyanggah teori yang dikemukakan pensyarah mereka..namun dalam bentuk yang beradab..

Manakala dalam perbincangan, pelajar dari Amerika gemar mendominasi...lain pula halnya dengan pelajar dari German yang apabila ingin mengemukakan pandangan, mereka memberikan pandangan yang betul-betul matang,sangat hebat dalam hal matematik..

Pelajar-pelajar Yahudi pula gemar berbual sesama sendiri dengan suara yang rendah..merancang sesuatu yang seolah-olah akan mengubah negara atau lebih besar lagi dunia..

dengan nada bersahaja, Andrea mengungkapkann bahawa pelajar-pelajar dari negara membangun di dalam kelasnya seperti belajar cuma sekadar untuk lulus dan agak ketinggalan dalam memahami pelajaran..

Pandangan ini seperti ada kebenarannya..saya banyak kali mengangguk-angguk sendiri membaca pandangan penulis..sambil tersenyum..banyak lagi yang perlu diperbaiki untuk kita mencapai standard negara maju..

Lebih kagum dan bersemangat, apabila saya membaca catatan perjalanan Lintang dan Arai merentasi Eropah dan seterusnya ke Afrika..terasa saat-saat mereka susah apabila cuma memakan daun pokok ceri untuk meneruskan kehidupan.. menghadapi saat-saat sukar apabila berhadapan dengan bahaya..

Menariknya pesanan ibu Muslimah: "jika ingin menjadi manusia yang berubah, kita perlu bersekolah (menuntut ilmu), banyak membaca Al-Quran dan mengembara".

Mengembara..ya..mengembara..menariknya pengembaraan mereka berdua..banyak daerah-daerah yang dilalui dan banyak juga manusia yang ditemui..pengalaman yang menarik sekali..

Setiap apa yang diceritakan..segalanya terbayang dengan jelas di dalam minda saya walaupun saya tak pernah ke Eropah..

Dan dengan keyakinan bahawa apa yang terjadi semuanya aturan Tuhan, akhirnya Lintang tiba di Edensor, tempat yang selama ini hanya muncul dalam mimpinya..

Saya memang tak pandai mengkritik..saya cuma ingin mengesyorkan agar novel ini dibaca oleh mereka yang pernah, sering, atau sedang bermimpi untuk mengembara..walaupun bangsa-bangsa lain sangat hebat, namun dengan semangat dan keyakinan yang ada, akhirnya Lintang dan Arai mampu menandingi kehebatan rakan-rakannya yang lain... mampu..ya..kita mampu sebenarnya..asalkan kita berani bermimpi..

Edensor : Pengenalan

Saya baru sahaja selesai membaca novel Edensor,

Karya Andrea Hirata..Edensor merupakan salah satu daripada 4 buah novel Andrea Hirata di dalam tetralogi Laskar Pelangi.. Membeli novel ini di saat poket tengah sesak, sedikit pun tidak menimbulkan keresahan..kerana saya cukup berpuas hati..terasa hidup lebih bersemangat setelah selesai membacanya..

Pengalaman pengembaraan mengelilingi Eropah dan langsung ke Afrika, dengan wang yang sangat terhad, membuatkan saya tidak takut untuk bermimpi..seperti yang terjadi kepada Ikal dan Arai yang mendapat sokongan penuh F.Somke kerana mereka berani bermimpi..

Novel ini memberi semangat pengembaraan kepada pembacanya dengan diselitkan dengan keyakinan ke atas sesuatu yang telah Allah tetapkan..

Ah, tak sabar mahu bercerita lebih banyak..

Saya akan sambung lagi..


Friday, December 04, 2009

Terima kasih



Hari ini, 4 Disember merupakan hari lahir isteri saya.
sedar tak sedar dah 3 tahun saya hidup dengan isteri saya..banyak pengalaman yang kami lalui bersama..
"Selamat Hari Lahir sayang"
2 Disember yang lepas merupakan tarikh lahir emak saya..
"Selamat Hari Lahir mak"

Sewaktu awal-awal jatuh hati dengan isteri saya dulu, saya melihat tarikh lahir yang dekat antara emak dan isteri saya merupakan petanda bahawa jodoh kami dekat..hehe
manisnya zaman bercinta..lagi manis alam rumahtangga ;)

Semalam, saya fikir ingin mengejutkan isteri saya tepat jam 12 malam untuk mengucapkan selamat hari lahir..tapi saya tertidur di sofa sehingga jam 5 pagi..
Keletihan bekerja agaknya..

Mak saya melahirkan saya dan isteri melahirkan anak kami..
Terima kasih kepada kedua-dua wanita penting dalam hidup saya ini..

Sewaktu dalam tempoh pertunangan dengan isteri, saya sering menaip perkataan "sayang" setiap kali ingin menamatkan perbualan melalui sms..
saya terfikir:
"kenapa saya tak boleh ucapkan perkataan sama kepada emak saya?"
mulai saat itu, setiap kali saya menaip sms kepada emak, saya akan akhiri dengan ayat:
"sayang mak".

Apabila telah berkahwin, saya selalu mencium dahi dan pipi isteri apabila bertemu atau ingin berpisah.
saya terfikir:
"saya dah lama tak cium pipi emak saya..kenapa saya tak mulakan semula?"
mulai saat itu, saya akan mencium kedua-dua belah pipi emak saya apabila bertemu dan berpisah..

Itulah tanda sayang saya kepada emak..tanda terima kasih saya kepada emak..
saya berusaha untuk tidak melebihkan isteri..dan membuatkan emak bahagia..

Terima kasih juga kepada isteri kerana membuatkan saya sedar bahawa sedikit ucapan sayang dan satu dua ciuman boleh membuatkan hati orang yang kita sayang bahagia..

Masih saya teringat saat-saat isteri ingin melahir anak kami, Amna Huda..
Awal-awal pagi 6 Julai..pukul 2, isteri kejutkan saya mengadu sakit..saya urut belakang badannya untuk meredakan kesakitan dan ketegangan..pukul 3 pagi, tanda-tanda untuk melahirkan sudah banyak dirasai isteri..kami bersiap-siap..pukul 4 pagi, kami tiba di Hospital Selayang..

Isteri dimasukkan ke wad sementara menanti bukaan rahim lebih besar..saya menunggu di luar dan memaklumkan kepada keluarga dan rakan terdekat mengenai isteri saya..

Apabila pintu rahim isteri telah terbuka 7 cm kira-kira jam 5.30pagi, dia dibawa ke dewan bersalin..suami dibenarkan masuk..Azan Subuh berkumandang, tiada tanda-tanda bayi akan keluar..jadi saya solat subuh dahulu..

Lepas subuh, saya menemani isteri saya semula...
Ya Allah peritnya melihat isteri menahan kesakitan..perit betul...
Saya menelefon emak mertua..isteri bercakap di telefon memohon maaf kepada ibu dan ayahnya..saya turut memohon maaf..

Telefon juga mak saya..
isteri sudah tidak dapat bercakap akibat menahan kesakitan..
Sebaik mendengar suara emak di hujung talian, saya menitiskan air mata..tak dapat menahan sebak, menangis di telefon sambil memohon maaf kepada mak dan abah..
Saat itu, saya merasakan betapa besarnya pengorbanan emak untuk melahirkan saya..saya terus menangis.."mak, maafkan along..along minta maaf"..itulah ayat-ayat yang diulang berkali-kali..
melihat isteri perit menahan kesakitan..inilah juga yang emak rasakan sewaktu nak melahirkan saya dulu..

Alhamdulillah, saya dapat melihat anak saya..dapat mengazankannya, terharu..
Saat itu, saya dapat rasakan satu perasaan yg tak pernah saya rasa sebelum ini..
Tak tahu macam mana nak terangkan..perasaan menjadi seorang ayah..
Kegembiraan, keterharuan, kesyukuran, bercampur-campur..

Sekarang, anak kami sudah menghampiri usia 5 bulan... Pagi tadi sewaktu bermain-main, Huda mengangkat punggungnya seperti ulat dan bergerak ke depan bagi mendapatkan permainan yang berada di hadapannya..gembira sekali kami dengan perkembangan Huda..tilam bayi yang kami beli sebelum kelahiran huda sudah tidak kami gunakan lagi..sebaliknya, kami hamparkan toto yang lebih besar supaya huda lebih selesa bergolek, bergerak dan macam-macam lagi pergerakan termasuk pergerakan macam ulat pagi tadi..huda permata hati penyejuk jiwa kami menyedarkan saya tentang betapa tingginya kasih mak abah terhadap saya waktu kecil dulu..sebab itulah kita diajarkan tentang doa:

".......wahai tuhan kami kasihilah ibu bapa kami seperti mereka mengasihi kami sewaktu kecil dahulu"

Terima kasih mak, abah kerana kasih sayang yang diberikan dari kecil sehingga dah besar panjang..sehingga saya dah kahwin..dah dapat dapat anak..kasih yang tak berkesudahan..

Terima kasih kepada isteri tersayang yang juga memberi kasih sayang kepada saya dan menyedarkan saya tentang cara untuk menyayangi ibu bapa..juga terima kasih kerana menyedarkan saya betapa tidak ternilainya kasih sayang ibu bapa kepada anaknya..
Juga terima kasih atas kesabaran menghadapi kerenah saya..Fadliana Saman, saya begitu bertuah kerana menjadi sebahagian dari diri kamu..

Terima kasih Ya Allah atas semua kurniaanMU...terima kasih TUHAN..terima kasih..

Monday, October 19, 2009

SEPI

Dua minggu berturut-turut rumah saya dipenuhi oleh sanak saudara..

Minggu lepas, Abah dan ibu mentua datang kerana menghadiri konvokesyen adik ipar saya, Farah..
Maka rumah kami turut dikunjungi kak ipar (kak Yan), adik ipar (aishah(masih bersekolah) dan asan(UiTM))

Pada Sabtu dan Ahad yang lepas, Mak, Abah,adik Husna (dari Batu Pahat), Kak Ngah (dari Gemas) dan EE (Uia) dan Mak Jang, Pak Jang, Tok dan Wan dari Kedah bertandang ke rumah kerana ingin bercuti bersama..

kebetulan mak dapat cuti sedikit panjang kerana Deepavali..

Tok dan Wan pula teringin benar berjumpa dengan cicit mereka, Amna Huda..
Keluarga kami dah bertambah besar rupanya..
sayu bila dengar tok cakap "Takut tak sempat tengok Huda..sebab tu kami mai"..

Hari ni, rumah kami sepi kembali..
Rindu pada hilai tawa dan gurau senda adik beradik..

Rindu saat kami makan beramai-ramai..
Rindu pada adik beradik yang sentiasa mengerumuni Huda bila dia terjaga..
Rindu pada keletah masing2 yang berebut2 mendukung Huda..
Rindu pada semua..

Hari ini, rumah kami sepi kembali
Harapnya Huda tak merasai kesepian ini..dan mengubati sepi..
Dengan senyum girang..

Friday, October 09, 2009

Yang Paling Bahagia

Selalunya,

Bila menghadapi saat-saat sukar di pejabat,
saya akan teringatkan anak saya..
Amna Huda..

Saya sentiasa menantikan saat pulang dari pejabat..
melihat dia tersenyum dan ketawa...
melihat dia seakan teruja menanti saya mendukungnya..
sambil tangan dan kakinya bergerak girang..
membuat saya terlupa masalah-masalah yang melanda..
itulah saat yang paling bahagia..

Tuesday, October 06, 2009

Amna Huda Demam

Hari Ahad yang lepas,

Sebaik selesai Solat Subuh, isteri mengadu kepada saya yang Amna Huda demam..
Saya rasa kepada Huda yg sedang nyenyak tidur..memang panas..
Saya ambil jangka suhu yang baru saja kami beli..letakkan di dahi Huda..
Wah, 38.5 darjah celcius..agak tinggi..

Jadi, saya dan isteri buat keputusan utk membiarkan Huda memakai lampin sahaja supaya suhunya turun..dalam masa yang sama, isteri breastfeed Huda dengan kerap kerana itulah nasihat doktor bagi mengurangkan suhu badan bayi...
walaupun tgh tidur, Huda dikejutkan agar dapat menyusu..
memang lama juga Huda minum dalam keadaan mamai selepas tidur..

Huda dilihat sukar bernafas..Huda dah kena selesema...Huda merengek-rengek sedikit kerana hidungnya tak selesa..

Tapi kami tetap meneruskan perancangan utk beraya pada hari tersebut.. 3 rumah kami kunjungi..suhu badan Huda naik dan turun...jadi kami buat keputusan untuk ke klinik berhampiran rumah..

Alhamdulillah, walaupun demam, Huda tak buat perangai sangat..cuma kadang2 merengek sebab hidungnya tak selesa..Huda masih macam biasa..berbual-bual dengan bahasanya dan ketawa bila diagah..

Sampai sahaja di klinik, ambil nombor giliran..
Bila sampai giliran Huda, saya dan isteri bawa Huda masuk jumpa doktor..
Macam biasa, doktor tanya2 dan cek Huda..
Dan yang menariknya, Huda berbual-bual dengan doktor yang tengah bercakap dengan ummi dan abahnya..bila doktor cek denyutan jantung huda, Huda ketawa..
Doktor cakap: " macam tak demam je pun"..
Hahaha..terhibur kami dengan keletahnya..

Alhamdulillah, semalam, Huda dah tak demam lagi..cuma hidungnya sahaja yang berhingus..

Abah dan Ummi Huda bersyukur sangat kerana demam Huda dah sembuh..

Sunday, September 27, 2009

Hari Raya

Hari Raya kali ni,
Pertama kali kami merayakannya bertiga..dengan kehadiran Amna Huda..
Mak, Abah, Mak Mentua, Bapa Mentua, Adik-adik, Kakak Ipar dan adik-adik ipar, masing2 tak sabar nak beraya dengan kehadiran Huda..

Hari Raya Pertama,
kami ke Melaka, singgah seketika di Parit Sulong..sesudah lewat malam, baru pulang..banyak sekali rumah-rumah saudara mara yg dikunjungi..

Ini gambar yang diambil dengan tok, wan dan pakcik-pakcik dan makcik-makcik Huda di Batu Pahat

Hari Raya kedua,
kami pulang ke JB..jumpa atok dan nenek Huda pula..

Huda bergambar dengan atok,nenek dan makcik2 di JB

Dari Raya kedua hingga keenam, tiap2 hari kami beraya..
dari JB, Plentong, Kota Tinggi, Felda Adela, Felda Pasak, Felda Lok Heng dan Segamat..semua rumah saudara mara kami redah..lewat malam baru sampai rumah..
Alhamdulillah sepanjang beraya, Huda tak buat perangai..
Malah Huda gemar sekali melihat pemandangan luar kereta sepanjang perjalanan..
Tak boleh nak baringkan dalam kereta, Huda pasti merengek..
Huda nak duduk dan berdiri aje..lenguh makcik-makcik dan pakcik-pakcik Huda nak pegang..
Kalau ada perkara yang menarik hatinya, pasti Huda melompat2 (lagi lenguh la tangan org yg memegangnya..hehe)

Di dalam cuti Raya juga, banyak perkara baru mengenai Huda..
yang pertama: Huda baru menyedari dia mempunyai tangan..sepanjang hari Huda asyik dengan tangannya..melihat-lihat tangannya bergerak..Huda baru menyedari dia ada tangan..hehe..kadang2 sampai ketawa melihat tangannya sendiri..

Lama-kelamaan, huda juga menyedari dia ada kaki..mula-mula saya fikirkan apalah yang huda tengah buat asyik pandang ke bawah sahaja bila didukung..2 3 hari kemudian, barulah umminya sedar yang rupa-rupanya Huda sedang asyik melihat kakinya..hehe..

Huda juga sudah pandai menonton TV..kalau diletak di depan TV, pasti dia asyik sahaja berbual dan ketawa..mungkin Huda menyangka yang para pelakon dan pengacara di TV sedang mengagah-agahnya..hehe..seronok melihat gelagat Huda..

Itulah cerita sepanjang seminggu kami pulang ke Batu Pahat dan JB..esok, kami akan pulang semula ke Kuala Lumpur..esok, Isnin, kami cuti kerana nak elakkan kesesakan jalan raya..
Sudah tentu Tok Wan, Tok, Atok dan Nenek serta pakcik2 dan makcik2 akan merindui Huda dan gelagat2 Huda yang comel..

Saya dan isteri akan kembali bekerja hari Rabu..sindrom malas dah mula melanda..hehe..Ok, itu sahaja untuk kali ni..semoga kita meneruskan amalan-amalan kita pada bulan Ramadhan dalam bulan-bulan yang lain juga kerana amalan yang terbaik ialah amalan yg sentiasa dilakukan dengan istiqamah..

p/s: tahniah kepada PaiJo (Fairuz Johari: Majistret Melaka) dan isteri di atas kelahiran cahaya mata pertama (Afiq namanya) (Saya sempat melawat mereka di Parit Raja, BP)

Gaya terbaik Huda (pedulikan abahnya)

Tuesday, September 01, 2009

Botol Susu

Huda baru berumur sebulan setengah..
sudah berada di KL sejak minggu lepas..
Huda juga sudah pandai berbual-bual..tak faham apa yang dibualkan..tapi saya melayannya saja..hehe..sejuk hati melihat huda tersenyum..

kalau tak ada orang sekeliling nak melayan dia berbual, Huda akan berbual dengan kipas..hehehe..kelakar juga..tapi memang terbukti..apabila terjaga dan tak ada org lain nak layan, Huda akan memandang kipas yang berputar dan berbual-bual..kadang2 sampai ketawa..
apabila melihat keadaan ini, saya dan isteri bercadang membeli permainan untuk huda..
permainan yang boleh digantung..dan bergerak2..mungkin dapat merangsang pembentukan minda huda..

yang atas tu, pembukaan, perenggan berikutnya adalah isinya..

semasa cuti hujung minggu yang lalu,
isteri dan saya bercadang memberi huda minum susu ibunya melalui botol susu memandangkan sejak di KL, Huda belum pernah minum susu menggunakan botol..
tapi, alangkah peritnya untuk melatih huda minum susu menggunakan botol..dia menangis teresak2..jadi umminya pun bagi la susu badan..terus dia diam..

tapi, pengajaran untuk kami, jangan ikutkan sangat kehendak anak..
setelah dapat tahu ummi dan abahnya akan beralah kalau menangis teresak-esak,
maka huda akan menangis teresak2 kalau kehendaknya tak dituruti...dah jadi habit pula..pergh..letih mahu melayan..kami buat kesimpulan, jangan ikut sangat..kalau Huda menangis, kami akan biarkan sehingga dia berhenti sendiri..lama kelamaan, tabiat tersebut berkurang..tapi masih ada kesannya sedikit..kadang2 dia masih teresak2..

semalam, saya keluar sendirian membeli barangan keperluan rumah..banyak juga barang yang perlu dibeli..peti sejuk pun dah bertambah besar..hehe..kami buat keputusan agar umminya menjaga Huda di rumah kerana bimbang dengan penularan H1N1 sekarang ni..

semasa saya keluar membeli barangan keperluan (kehendak pun ada juga), tinggallah isteri menjaga Huda..dan Huda buat perangai lagi..tak nak minum susu menggunakan botol..umminya tak larat nak melayan..akhirnya mengalirlah air mata ummi Huda..dan yang ajaibnya, Huda terus berhenti menangis dan seolah-olah ingin memujuk ummi yang menangis..dia berbual-bual dengan umminya..hehe..pandainya Huda..hati ummi pun terubat..hilang segala keletihan..
selepas tu, redalah sedikit keengganannya untuk minum susu dari botol..nampaknya ummi kena menangis lagi kalau nak Huda buat sesuatu..hehe..guna taktik Huda juga..

Oh, untuk makluman semua, kami ingin melatih huda minum susu dari botol kerana minggu depan, umminya akan kembali semula bekerja..huda akan dijaga oleh pihak nurseri..

perenggan berikutnya ialah kesimpulan..

pengajaran 1: jgn ikut sangat kehendak anak kalau dia menangis untuk mendapatkan sesuatu..kalau nak bagi juga, biar dia berhenti menangis terlebih dahulu..baru beri..

pengajaran 2: kadang2 kita juga perlu menangis supaya anak2 menuruti kehendak kita (macam dalam drama..hehe)

Tuesday, August 18, 2009

Menanti Kepulangan

Minggu depan,
InsyaAllah Huda dan Umminya akan pulang ke Kuala Lumpur..
Saya sudah kemas rumah untuk menanti kepulangan Huda..hehe..
Saya dah beli 'vacum cleaner'..selama ni kami cuma menggunakan penyapu untuk membersihkan habuk-habuk..

Tetapi kerana risaukan keadaan kesihatan Huda, saya dah beli 'vacum cleaner' semalam..
supaya habuk-habuk yang degil dan bersembunyi dapat saya kumpulkan di dalam 'vacum cleaner' tersebut dan buang jauh-jauh agar tak mengganggu sistem pernafasan Huda..

Juga saya telah membuat tinjauan untuk membeli peti sejuk yang baru..peti sejuk yang ada 2 pintu..peti sejuk yang ada sekarang cuma ada 1 pintu..
wah, dah ada baby nak peti sejuk lagi besar ye?..bukan, bukan nak membesarkan peti sejuk..
cuma susu ibu dapat lebih tahan sekiranya disimpan di bahagian beku peti sejuk 2 pintu..dan melalui pembacaan, ibu bapa tidak digalakkan untuk menyimpan susu di dalam peti sejuk 1 pintu..dirisaukan tidak tahan lama..

Kami sudah merancang untuk memberi penyusuan susu ibu secara eksklusif kepada Huda sehingga umurnya 2 tahun..insyaAllah..jadi banyak susu perlu disimpan supaya mencukupi apabila Huda dihantar ke 'nurseri' nanti..

Oh, mengenai peti sejuk, nampaknya Carrefour menjualnya dengan harga yang lebih murah berbanding tempat lain..jadi, kemungkinan besar saya akan beli peti sejuk di situ.

Dan, ada sesiapa yang nak beli peti sejuk dengan harga yang murah?...harga boleh tawar dan saya jamin lebih murah dari mana-mana kedai berhampiran kediaman anda..kalau nak peti sejuk:

Jenama: Toshiba
Tahun pembelian: 2008
harga ditawarkan: RM250 (boleh runding)/(juga boleh bayar ansuran)
kami menjaganya dengan baik..

Sila hubungi saya ya..gambar peti ais kesayangan kami ini akan saya muatnaik kemudian ya..
ok..bye