Showing posts with label anak. Show all posts
Showing posts with label anak. Show all posts

Thursday, January 06, 2011

Huda pun Nak Ketik Kad Perakam Waktu

Hujung tahun dan awal tahun, biasanya Ummi Huda lebih sibuk daripada biasa.
Kena balik pukul 9.00 atau 10.00 malam adalah perkara biasa.
Kena datang kerja hujung minggu adalah perkara biasa.
Jika hujung tahun 2009 hingga awal tahun 2010, Huda cuma boleh mengesot-ngesot badan (untuk cerita lanjut, sila ke sini), pada hujung tahun 2010 hingga awal tahun 2011 ini, Huda dah boleh berlari-lari.

Jadi, boleh la saya main sembunyi-sembunyi dengan Huda dalam pejabat Umminya.
Hari pertama Huda ke Pejabat Ummi, Huda dapat tengok orang mengetip kad perakam waktu (KPW)(punch card).
Hari kedua, mesin itulah yang pertama ditujunya.
Saya tak membenarkan memandangkan saya tak jumpa  yang kosong.
Maka melalaklah Huda dalam pejabat Umminya.
Mujur kakitangan pejabat Ummi Huda bagi KPW yang dah tak guna. Seronok la Huda asyik main KPW tu. Tambahan pula boleh keluar bunyi sreet,sreeet, bila KPW dimasukkan ke mesin.
Makin galaklah Huda.

Itu sahaja cerita Huda dan KPW. Gambar seperti di bawah:



p/s: Saya tak tahu nak buat macam mana nak betulkan gambar ni. Di PC tak terbalik pun, bila upload, jadi terbalik. Takpela ye.

Thursday, October 21, 2010

Anak

Pagi tadi, semasa memandu kereta untuk ke tempat kerja, saya mendengar radio IKIM (frekuensi di Lembah Klang: 91.5).
Salah satu slot dalam Warna Pagi di IKIM.fm ialah Motivasi Pagi..
Kali ini giliran Ustaz Rujhan..
Apa yang menarik pagi ini ialah pepatah Arab yang disebut oleh Ustaz Rujhan:

" Mereka yang belum mempunyai anak, belum merasai kemanisan hidup.. Dan mereka yang telah mempunyai anak tak akan merasai kerehatan hidup"

Saya tersenyum sendiri..
Memang betul pepatah tersebut..
Sejak kehadiran Amna Huda dalam hidup saya, boleh dikatakan saya selalu sahaja tersenyum sendiri bila terkenangkan keletahnya.. tambahan pula apabila Huda dah boleh berjalan sendiri sewaktu berusia 14 bulan..semakin banyak aktiviti yang dilakukannya..

Melalui pembacaan, anak-anak dalam usia begini akan melakukan apa sahaja untuk menarik perhatian ayah dan ibunya..contohnya, kita ketawa sewaktu dia membuat memek muka yang lucu.. anak ini akan berterusan membuat memek muka tersebut untuk menarik perhatian kita..itulah yang berlaku kepada anak saya..

Selain kemanisan, sejak kelahiran anak, semakin kuranglah rehat kita..tak apa, Allah dah tetapkan anak yang baru lahir, akan kerap terjaga malam..itu untuk melatih kita supaya lebih bersedia kerana cabaran yang lebih besar menanti apabila anak itu semakin meningkat usianya..
Saya rasa, sejak anak lahir, saya cuma boleh tidur selepas anak dah tidur..pada waktu itu pula saya telah keletihan melayan keletahnya dan cuma sempat melakukan aktiviti lain sekejap sahaja sebelum saya turut tertidur..

Itulah erti mempunyai anak..sangat manis..dan dalam masa yang sama, agak letih..tetapi kemanisan itu akan mengubat keletihan kita..percayalah..

Monday, September 27, 2010

Pencapaian Ramadhan: Mudah-mudahan berterusan

Bulan Ramadhan dan 1 Syawal dah pun berlalu..
Banyak perkara yang terjadi..
Tapi 1 pun tak terluah di sini..

Mungkin sebab terlalu sibuk dengan tugasan harian..
dan mungkin juga tak ada idea nak menulis..
Mungkin kedua-dua sebab ini menyukarkan saya untuk mencatat sesuatu di dalam blog ini..
Pencapaian saya sepanjang bulan Ramadhan ialah:

i) Berpuasa 1 bulan
ii)Menunaikan solat terawih tiap2 malam
iii)Khatam Al-Quran
iv)Menghabiskan pembacaan "Natrah: Cinta, Rusuhan dan Air Mata" hasil tulisan Fatini Yaacob
v)Menghabiskan pembacaan "Kenang-Kenangan Hidup" tulisan Prof Dr. HAMKA..
vi)Menyiapkan proses memohon pasport yang hilang
vii)Membawa anak dan isteri bersiar-siar setiap hujung minggu

Itulah pencapaian hidup saya sepanjang bulan Ramadhan yang lalu..Kalau dikenang-kenang, susah juga untuk melakukan semuanya dalam bulan-bulan lain..mungkin berkat Ramadhan, saya dapat melakukannya. Saya berdoa semoga dapat meneruskan pencapaian ini dalam bulan2 yang lain juga..
Menghabiskan bacaan Al-Quran, menghabiskan pembacaan Natrah dan menghabiskan pembacaan Kenang-kenangan Hidup..

Saya banyak membaca rupanya dalam bulan Ramadhan..Natrah dan Kenang-kenangan Hidup adalah dua buah buku yang tebal..Kedua-duanya adalah biografi kehidupan manusia..Natrah adalah biografi tentang hidup manusia lain manakala Kenang-kenangan Hidup adalah biografi penulis sendiri.

Sebuah kitab Al-Quran dan kedua-dua buah buku ini meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri saya..sering saya menitiskan air mata ketika membaca ketiga-tiganya..

Sejak bulan Ramadhan, perasaan empati saya menjadi semakin tebal.. jika melihat ayah membawa anak membonceng motosikal..saya akan berkata kepada anak saya:
" Huda, bersyukurlah kita ada kereta..walaupun kecil cuma..sekurang-kurangnya kereta kita ada pendingin hawa..kesian pakcik dengan anaknya tu.. kena habuk dan berpanas.. Alhamdulillah sayang"
Mulai bulan Ramadhan juga, saya melebihkan nilai yang disedekahkan.. dan saya berazam untuk meneruskannya..mudah-mudahan..InsyaAllah..
Banyak yang saya cerita amalan saya sepanjang bulan Ramadhan..
bukan untuk mendabik dada..tetapi untuk mengingatkan diri sendiri.. kerana saya selalu membuka blog ini..
Mudah-mudahan saya dapat meneruskan amalan-amalan ini dalam bulan yang lain juga..InsyaAllah..amiiiin..
Agak suram juga cerita tanpa gambar..
Jadi, teman-teman, nikmatilah gambar-gambar ini sekadar untuk halwa mata kita bersama:



Gambar-gambar ketika di Taman Burung KL (KL Bird Park) : Abah dengan Ummi yang terlebih gembira..hehe..Huda muka selamba saja


Gambar raya pertama kami sekeluarga: Huda dengan ummi berbaju baru, abah sahaja yang pakai baju raya dua tahun lepas. Dah memang tanggungjawab seorang abah 1 Malaysia, pakaian anak isteri didahulukan..hehe

Huda suka sangat kalau rumah yang dikunjungi ada halaman yang luas..petik bunga dan main paip air yang paling Huda suka.. nampaknya abah kena pindah Felda.. Kat KL tak mampu nak ada halaman yang luas.


Raya hari tu, sebab rumah wan di B.Pahat dan rumah atok di JB lebih luas dan ada halaman, Huda dah boleh berjalan sebab rajin berlatih..dan hasilnya bila di pasaraya, abah tak payah dukung Huda lagi..Huda berjalan sendiri..Huda paling suka susun barang kat sini

Monday, October 19, 2009

SEPI

Dua minggu berturut-turut rumah saya dipenuhi oleh sanak saudara..

Minggu lepas, Abah dan ibu mentua datang kerana menghadiri konvokesyen adik ipar saya, Farah..
Maka rumah kami turut dikunjungi kak ipar (kak Yan), adik ipar (aishah(masih bersekolah) dan asan(UiTM))

Pada Sabtu dan Ahad yang lepas, Mak, Abah,adik Husna (dari Batu Pahat), Kak Ngah (dari Gemas) dan EE (Uia) dan Mak Jang, Pak Jang, Tok dan Wan dari Kedah bertandang ke rumah kerana ingin bercuti bersama..

kebetulan mak dapat cuti sedikit panjang kerana Deepavali..

Tok dan Wan pula teringin benar berjumpa dengan cicit mereka, Amna Huda..
Keluarga kami dah bertambah besar rupanya..
sayu bila dengar tok cakap "Takut tak sempat tengok Huda..sebab tu kami mai"..

Hari ni, rumah kami sepi kembali..
Rindu pada hilai tawa dan gurau senda adik beradik..

Rindu saat kami makan beramai-ramai..
Rindu pada adik beradik yang sentiasa mengerumuni Huda bila dia terjaga..
Rindu pada keletah masing2 yang berebut2 mendukung Huda..
Rindu pada semua..

Hari ini, rumah kami sepi kembali
Harapnya Huda tak merasai kesepian ini..dan mengubati sepi..
Dengan senyum girang..

Friday, October 09, 2009

Yang Paling Bahagia

Selalunya,

Bila menghadapi saat-saat sukar di pejabat,
saya akan teringatkan anak saya..
Amna Huda..

Saya sentiasa menantikan saat pulang dari pejabat..
melihat dia tersenyum dan ketawa...
melihat dia seakan teruja menanti saya mendukungnya..
sambil tangan dan kakinya bergerak girang..
membuat saya terlupa masalah-masalah yang melanda..
itulah saat yang paling bahagia..

Tuesday, October 06, 2009

Amna Huda Demam

Hari Ahad yang lepas,

Sebaik selesai Solat Subuh, isteri mengadu kepada saya yang Amna Huda demam..
Saya rasa kepada Huda yg sedang nyenyak tidur..memang panas..
Saya ambil jangka suhu yang baru saja kami beli..letakkan di dahi Huda..
Wah, 38.5 darjah celcius..agak tinggi..

Jadi, saya dan isteri buat keputusan utk membiarkan Huda memakai lampin sahaja supaya suhunya turun..dalam masa yang sama, isteri breastfeed Huda dengan kerap kerana itulah nasihat doktor bagi mengurangkan suhu badan bayi...
walaupun tgh tidur, Huda dikejutkan agar dapat menyusu..
memang lama juga Huda minum dalam keadaan mamai selepas tidur..

Huda dilihat sukar bernafas..Huda dah kena selesema...Huda merengek-rengek sedikit kerana hidungnya tak selesa..

Tapi kami tetap meneruskan perancangan utk beraya pada hari tersebut.. 3 rumah kami kunjungi..suhu badan Huda naik dan turun...jadi kami buat keputusan untuk ke klinik berhampiran rumah..

Alhamdulillah, walaupun demam, Huda tak buat perangai sangat..cuma kadang2 merengek sebab hidungnya tak selesa..Huda masih macam biasa..berbual-bual dengan bahasanya dan ketawa bila diagah..

Sampai sahaja di klinik, ambil nombor giliran..
Bila sampai giliran Huda, saya dan isteri bawa Huda masuk jumpa doktor..
Macam biasa, doktor tanya2 dan cek Huda..
Dan yang menariknya, Huda berbual-bual dengan doktor yang tengah bercakap dengan ummi dan abahnya..bila doktor cek denyutan jantung huda, Huda ketawa..
Doktor cakap: " macam tak demam je pun"..
Hahaha..terhibur kami dengan keletahnya..

Alhamdulillah, semalam, Huda dah tak demam lagi..cuma hidungnya sahaja yang berhingus..

Abah dan Ummi Huda bersyukur sangat kerana demam Huda dah sembuh..

Sunday, September 27, 2009

Hari Raya

Hari Raya kali ni,
Pertama kali kami merayakannya bertiga..dengan kehadiran Amna Huda..
Mak, Abah, Mak Mentua, Bapa Mentua, Adik-adik, Kakak Ipar dan adik-adik ipar, masing2 tak sabar nak beraya dengan kehadiran Huda..

Hari Raya Pertama,
kami ke Melaka, singgah seketika di Parit Sulong..sesudah lewat malam, baru pulang..banyak sekali rumah-rumah saudara mara yg dikunjungi..

Ini gambar yang diambil dengan tok, wan dan pakcik-pakcik dan makcik-makcik Huda di Batu Pahat

Hari Raya kedua,
kami pulang ke JB..jumpa atok dan nenek Huda pula..

Huda bergambar dengan atok,nenek dan makcik2 di JB

Dari Raya kedua hingga keenam, tiap2 hari kami beraya..
dari JB, Plentong, Kota Tinggi, Felda Adela, Felda Pasak, Felda Lok Heng dan Segamat..semua rumah saudara mara kami redah..lewat malam baru sampai rumah..
Alhamdulillah sepanjang beraya, Huda tak buat perangai..
Malah Huda gemar sekali melihat pemandangan luar kereta sepanjang perjalanan..
Tak boleh nak baringkan dalam kereta, Huda pasti merengek..
Huda nak duduk dan berdiri aje..lenguh makcik-makcik dan pakcik-pakcik Huda nak pegang..
Kalau ada perkara yang menarik hatinya, pasti Huda melompat2 (lagi lenguh la tangan org yg memegangnya..hehe)

Di dalam cuti Raya juga, banyak perkara baru mengenai Huda..
yang pertama: Huda baru menyedari dia mempunyai tangan..sepanjang hari Huda asyik dengan tangannya..melihat-lihat tangannya bergerak..Huda baru menyedari dia ada tangan..hehe..kadang2 sampai ketawa melihat tangannya sendiri..

Lama-kelamaan, huda juga menyedari dia ada kaki..mula-mula saya fikirkan apalah yang huda tengah buat asyik pandang ke bawah sahaja bila didukung..2 3 hari kemudian, barulah umminya sedar yang rupa-rupanya Huda sedang asyik melihat kakinya..hehe..

Huda juga sudah pandai menonton TV..kalau diletak di depan TV, pasti dia asyik sahaja berbual dan ketawa..mungkin Huda menyangka yang para pelakon dan pengacara di TV sedang mengagah-agahnya..hehe..seronok melihat gelagat Huda..

Itulah cerita sepanjang seminggu kami pulang ke Batu Pahat dan JB..esok, kami akan pulang semula ke Kuala Lumpur..esok, Isnin, kami cuti kerana nak elakkan kesesakan jalan raya..
Sudah tentu Tok Wan, Tok, Atok dan Nenek serta pakcik2 dan makcik2 akan merindui Huda dan gelagat2 Huda yang comel..

Saya dan isteri akan kembali bekerja hari Rabu..sindrom malas dah mula melanda..hehe..Ok, itu sahaja untuk kali ni..semoga kita meneruskan amalan-amalan kita pada bulan Ramadhan dalam bulan-bulan yang lain juga kerana amalan yang terbaik ialah amalan yg sentiasa dilakukan dengan istiqamah..

p/s: tahniah kepada PaiJo (Fairuz Johari: Majistret Melaka) dan isteri di atas kelahiran cahaya mata pertama (Afiq namanya) (Saya sempat melawat mereka di Parit Raja, BP)

Gaya terbaik Huda (pedulikan abahnya)

Tuesday, September 01, 2009

Botol Susu

Huda baru berumur sebulan setengah..
sudah berada di KL sejak minggu lepas..
Huda juga sudah pandai berbual-bual..tak faham apa yang dibualkan..tapi saya melayannya saja..hehe..sejuk hati melihat huda tersenyum..

kalau tak ada orang sekeliling nak melayan dia berbual, Huda akan berbual dengan kipas..hehehe..kelakar juga..tapi memang terbukti..apabila terjaga dan tak ada org lain nak layan, Huda akan memandang kipas yang berputar dan berbual-bual..kadang2 sampai ketawa..
apabila melihat keadaan ini, saya dan isteri bercadang membeli permainan untuk huda..
permainan yang boleh digantung..dan bergerak2..mungkin dapat merangsang pembentukan minda huda..

yang atas tu, pembukaan, perenggan berikutnya adalah isinya..

semasa cuti hujung minggu yang lalu,
isteri dan saya bercadang memberi huda minum susu ibunya melalui botol susu memandangkan sejak di KL, Huda belum pernah minum susu menggunakan botol..
tapi, alangkah peritnya untuk melatih huda minum susu menggunakan botol..dia menangis teresak2..jadi umminya pun bagi la susu badan..terus dia diam..

tapi, pengajaran untuk kami, jangan ikutkan sangat kehendak anak..
setelah dapat tahu ummi dan abahnya akan beralah kalau menangis teresak-esak,
maka huda akan menangis teresak2 kalau kehendaknya tak dituruti...dah jadi habit pula..pergh..letih mahu melayan..kami buat kesimpulan, jangan ikut sangat..kalau Huda menangis, kami akan biarkan sehingga dia berhenti sendiri..lama kelamaan, tabiat tersebut berkurang..tapi masih ada kesannya sedikit..kadang2 dia masih teresak2..

semalam, saya keluar sendirian membeli barangan keperluan rumah..banyak juga barang yang perlu dibeli..peti sejuk pun dah bertambah besar..hehe..kami buat keputusan agar umminya menjaga Huda di rumah kerana bimbang dengan penularan H1N1 sekarang ni..

semasa saya keluar membeli barangan keperluan (kehendak pun ada juga), tinggallah isteri menjaga Huda..dan Huda buat perangai lagi..tak nak minum susu menggunakan botol..umminya tak larat nak melayan..akhirnya mengalirlah air mata ummi Huda..dan yang ajaibnya, Huda terus berhenti menangis dan seolah-olah ingin memujuk ummi yang menangis..dia berbual-bual dengan umminya..hehe..pandainya Huda..hati ummi pun terubat..hilang segala keletihan..
selepas tu, redalah sedikit keengganannya untuk minum susu dari botol..nampaknya ummi kena menangis lagi kalau nak Huda buat sesuatu..hehe..guna taktik Huda juga..

Oh, untuk makluman semua, kami ingin melatih huda minum susu dari botol kerana minggu depan, umminya akan kembali semula bekerja..huda akan dijaga oleh pihak nurseri..

perenggan berikutnya ialah kesimpulan..

pengajaran 1: jgn ikut sangat kehendak anak kalau dia menangis untuk mendapatkan sesuatu..kalau nak bagi juga, biar dia berhenti menangis terlebih dahulu..baru beri..

pengajaran 2: kadang2 kita juga perlu menangis supaya anak2 menuruti kehendak kita (macam dalam drama..hehe)

Tuesday, August 18, 2009

Menanti Kepulangan

Minggu depan,
InsyaAllah Huda dan Umminya akan pulang ke Kuala Lumpur..
Saya sudah kemas rumah untuk menanti kepulangan Huda..hehe..
Saya dah beli 'vacum cleaner'..selama ni kami cuma menggunakan penyapu untuk membersihkan habuk-habuk..

Tetapi kerana risaukan keadaan kesihatan Huda, saya dah beli 'vacum cleaner' semalam..
supaya habuk-habuk yang degil dan bersembunyi dapat saya kumpulkan di dalam 'vacum cleaner' tersebut dan buang jauh-jauh agar tak mengganggu sistem pernafasan Huda..

Juga saya telah membuat tinjauan untuk membeli peti sejuk yang baru..peti sejuk yang ada 2 pintu..peti sejuk yang ada sekarang cuma ada 1 pintu..
wah, dah ada baby nak peti sejuk lagi besar ye?..bukan, bukan nak membesarkan peti sejuk..
cuma susu ibu dapat lebih tahan sekiranya disimpan di bahagian beku peti sejuk 2 pintu..dan melalui pembacaan, ibu bapa tidak digalakkan untuk menyimpan susu di dalam peti sejuk 1 pintu..dirisaukan tidak tahan lama..

Kami sudah merancang untuk memberi penyusuan susu ibu secara eksklusif kepada Huda sehingga umurnya 2 tahun..insyaAllah..jadi banyak susu perlu disimpan supaya mencukupi apabila Huda dihantar ke 'nurseri' nanti..

Oh, mengenai peti sejuk, nampaknya Carrefour menjualnya dengan harga yang lebih murah berbanding tempat lain..jadi, kemungkinan besar saya akan beli peti sejuk di situ.

Dan, ada sesiapa yang nak beli peti sejuk dengan harga yang murah?...harga boleh tawar dan saya jamin lebih murah dari mana-mana kedai berhampiran kediaman anda..kalau nak peti sejuk:

Jenama: Toshiba
Tahun pembelian: 2008
harga ditawarkan: RM250 (boleh runding)/(juga boleh bayar ansuran)
kami menjaganya dengan baik..

Sila hubungi saya ya..gambar peti ais kesayangan kami ini akan saya muatnaik kemudian ya..
ok..bye

Monday, June 15, 2009

Taska Oren

Kawan-kawan,
Baru sebentar tadi..tengahari tadi..waktu rehat tadi, saya dan isteri telah mendaftarkan anak yang bakal lahir untuk ditempatkan atau dijaga atau diasuh di Taska Oren (Apa? Oren?)

Tak apalah kawan-kawan..taska ni dinamakan Taska Oren mungkin sebab bangunannya dicat dengan warna oren kot..atau mungkin buah oren merupakan buah kesukaan kanak-kanak..atau mungkin buah oren mempunyai khasiat vitamin C yang tinggi..sekaligus menyebabkan ibu bapa berasa yakin, yang anak-anak mereka tak akan mudah terkena selsema..hehe

Alhamdulillah, di sebalik saya dan isteri sedang tercari-cari pusat jagaan berdekatan dengan tempat kerja, saya mendapat emel mengenai pusat jagaan tersebut..

Untuk makluman kawan-kawan, Taska Oren ni terletak di dalam kawasan MATRADE..berada di bawah pentadbiran Koperasi MATRADE..Allah telah memudahkan kerja kami..pusat jagaan lain di kawasan sekitar tempat kerja saya, Kompleks Kerajaan Jalan Duta, dan juga tempat kerja isteri saya, JKR Jalan Sultan Salahuddin telah penuh..

Perancangan kami, bayi yang bakal lahir nanti akan diberi penyusuan eksklusif selama 2 tahun..dan Taska ini turut memahaminya..menurut Pengurus Taska, semua ibu bapa yang menghantar bayi ke Taska ini memberi minum susu ibu..jadi mereka telah menyediakan peti sejuk khas untuk menyimpan susu...Pengurus dan pekerja ini juga faham dan mahir cara-cara mengendalikan susu-susu yang akan diberikan kepada bayi yang ditempatkan di bawah jagaan mereka..Alhamdulillah..

Selain itu, kami juga diterangkan bahawa bayi yang dihantar ke Taska ini mempunyai katil mereka sendiri dan tak akan bertukar katil..satu bayi, satu katil..kami juga diterangkan bahawa setiap alat mainan akan dicuci dengan Dettol setiap hari..demikian juga dengan katil dan lantai, akan dilap dengan cucian dettol bagi memastikan kebersihan terjaga..

Setelah diberi penerangan, kami dibawa melawat sekitar Taska..seronok melihat bayi-bayi yang comel tidur di atas katil mereka..anak-anak yang sudah agak besar, yang dah boleh berjalan, ditempatkan di bilik yang berasingan..

Setelah berpuas hati, kami pun membayar yuran pendaftaran..jadi, bulan September nanti, InsyaAllah, kami akan menghantar bayi kami ke Taska Oren..dan setiap waktu tengahari, isteri akan ke sana untuk menyusu bayi kami..perjalanan dari tempat kerja isteri ke Taska ini mengambil masa lebih kurang 10 minit..

Jadi kawan-kawan, barulah saya merasakan yang setiap ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak-anak mereka..saya lebih menyedari kasih sayang mak dan abah saya di saat saya bakal menjadi seorang bapa..InsyaAllah, saya akan memberikan kasih sayang yang secukupnya untuk mak dan abah..mungkin tak sama dengan kasih dan sayang yang mereka curahkan kepada saya selama ini..tapi saya akan wajibkan diri saya untuk mendoakan mereka setiap kali selepas solat, telefon mereka seminggu sekali, dan cium pipi mereka setiap kali bertemu..InsyaAllah..semoga ini dapat menggembirakan hati mereka..dan membuatkan mereka bahagia..