Monday, June 15, 2009

Taska Oren

Kawan-kawan,
Baru sebentar tadi..tengahari tadi..waktu rehat tadi, saya dan isteri telah mendaftarkan anak yang bakal lahir untuk ditempatkan atau dijaga atau diasuh di Taska Oren (Apa? Oren?)

Tak apalah kawan-kawan..taska ni dinamakan Taska Oren mungkin sebab bangunannya dicat dengan warna oren kot..atau mungkin buah oren merupakan buah kesukaan kanak-kanak..atau mungkin buah oren mempunyai khasiat vitamin C yang tinggi..sekaligus menyebabkan ibu bapa berasa yakin, yang anak-anak mereka tak akan mudah terkena selsema..hehe

Alhamdulillah, di sebalik saya dan isteri sedang tercari-cari pusat jagaan berdekatan dengan tempat kerja, saya mendapat emel mengenai pusat jagaan tersebut..

Untuk makluman kawan-kawan, Taska Oren ni terletak di dalam kawasan MATRADE..berada di bawah pentadbiran Koperasi MATRADE..Allah telah memudahkan kerja kami..pusat jagaan lain di kawasan sekitar tempat kerja saya, Kompleks Kerajaan Jalan Duta, dan juga tempat kerja isteri saya, JKR Jalan Sultan Salahuddin telah penuh..

Perancangan kami, bayi yang bakal lahir nanti akan diberi penyusuan eksklusif selama 2 tahun..dan Taska ini turut memahaminya..menurut Pengurus Taska, semua ibu bapa yang menghantar bayi ke Taska ini memberi minum susu ibu..jadi mereka telah menyediakan peti sejuk khas untuk menyimpan susu...Pengurus dan pekerja ini juga faham dan mahir cara-cara mengendalikan susu-susu yang akan diberikan kepada bayi yang ditempatkan di bawah jagaan mereka..Alhamdulillah..

Selain itu, kami juga diterangkan bahawa bayi yang dihantar ke Taska ini mempunyai katil mereka sendiri dan tak akan bertukar katil..satu bayi, satu katil..kami juga diterangkan bahawa setiap alat mainan akan dicuci dengan Dettol setiap hari..demikian juga dengan katil dan lantai, akan dilap dengan cucian dettol bagi memastikan kebersihan terjaga..

Setelah diberi penerangan, kami dibawa melawat sekitar Taska..seronok melihat bayi-bayi yang comel tidur di atas katil mereka..anak-anak yang sudah agak besar, yang dah boleh berjalan, ditempatkan di bilik yang berasingan..

Setelah berpuas hati, kami pun membayar yuran pendaftaran..jadi, bulan September nanti, InsyaAllah, kami akan menghantar bayi kami ke Taska Oren..dan setiap waktu tengahari, isteri akan ke sana untuk menyusu bayi kami..perjalanan dari tempat kerja isteri ke Taska ini mengambil masa lebih kurang 10 minit..

Jadi kawan-kawan, barulah saya merasakan yang setiap ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak-anak mereka..saya lebih menyedari kasih sayang mak dan abah saya di saat saya bakal menjadi seorang bapa..InsyaAllah, saya akan memberikan kasih sayang yang secukupnya untuk mak dan abah..mungkin tak sama dengan kasih dan sayang yang mereka curahkan kepada saya selama ini..tapi saya akan wajibkan diri saya untuk mendoakan mereka setiap kali selepas solat, telefon mereka seminggu sekali, dan cium pipi mereka setiap kali bertemu..InsyaAllah..semoga ini dapat menggembirakan hati mereka..dan membuatkan mereka bahagia..

7 comments:

Anuar Manshor said...

Kata DFMK, warna oren menyebabkan anaknya boleh kekal lama belajar di dalam bilik.

Cherrie Pie Sweety said...

huiksss... anda telah dapat award.. sila ke blog saya k

nadmin said...

anuar: oo..ye ke!! memang oren ni bagus la kan..

cheri: saya tak layak mendapat anugerah..haha..nak saya sediakan ucapan ke?..hihi

nazat said...

erm...

hargai org tua selagi masih ada..
:)

Fiza said...

Salam.. Tumpang tanya.. Bleh dapatkan contact no taska oren tu.. tq..

Safwan Mansor said...

Salam..tumpang tanya, boleh tak letak contact pengurusan taska tu disini jika ada..terima kasih ;)

Safwan Mansor said...

Salam..tumpang tanya, boleh tak letak contact pengurusan taska tu disini jika ada..terima kasih ;)