Monday, August 13, 2007

From Taiping with Love: Hari yang memeningkan

Mula-mula, hari ini merupakan hari yang sedih sebab terpaksa berpisah dengan isteri tercinta..pagi-pagi lagi aku hantar dia naik bas ekspres kat stesen bas Kamunting..Sayu hati aku..ada isteri yang sanggup korban macam-macam untuk suami macam aku..sanggup ulang alik tiap-tiap minggu dari KL ke Taiping dan Taiping ke KL..


Bila aku sampai Mahkamah, baru je nak buka surat khabar..baru je nak baca, ada staf ketuk pintu bilik nak tanya sesuatu.. ala, nak kena uruskan sesuatu pula pagi-pagi ni.. selepas selesai 1 kerja iaitu faks kan apa yang Mahkamah Persekutuan nak, tiba-tiba telefon berdering..alahai, sape la pagi-pagi lagi dah telefon?..


Aku angkat telefon.."Hello, saya tak datang hari ni..ada personal matter." Pergh.. satu bala lagi..Timbalan Pendaftar tak datang..nampaknya, aku kena dengar kes Timbalan Pendaftar hari ni..Maka aku buat pengumuman kat staf..."Kes TP dengar depan saya hari ni." Ada sorang staf, bawa 1 fail...satu je Tuan..dalam hati bersyukur...Alhamdulillah..satu kes aje..aku cek fail tu.."wah, lamanya kes ni tertangguh!"...dari 2005...hari ni untuk bicara!...aku buat keputusan nak bagi tarikh baru...


tak lama lepas tu, peguam yang kendalikan kes ni datang jumpa aku..bengang jgak aku tengok cara dia masuk bilik aku..macam tak hormat sangat..mau je aku halau dia keluar!! (terbayang dalam fikiran aku cara bos halau pekerja dia keluar ofis..) tapi aku tak sekejam itu..aku terima dia baik-baik..walaupun dalam hati ada sikit bengkek sama itu peguam..sebab dia datang dari Seremban, aku bagi muka dekat dia..ye la, datang jauh kan...


Dia merayu supaya aku teruskan juga kes dia... aku cadang nak tangguh.. pasal ni minggu terakhir aku kat sini..memegang jawatan SAR/PKP..tapi bila dia merayu atau lebih kepada mendesak sebenarnya...memandangkan dia datang jauh..lagi sorang pun dari KL..maka aku teruskan juga..


Tapi aku tangguh sebentar sampai jam 10 pagi..pasal nak kena buat reman...sebab Majistret dua-dua orang tak ada..sorang buat part heard..sorang lagi transfer ke tempat lain..


Aku dengar semula kes yang peguam dari Seremban dan KL tu lepas habis reman..mujur tak banyak sangat Reman hari ni..


Aku pun dengar..dengar..dan dengar...kedua-dua pihak berhujah depan aku..sampai akhirnya aku kena buat keputusan...wah..tanpa aku sedari, aku kena buat keputusan..pening kepala aku...tambah lagi 1 keputusan yang aku kena buat di saat-saat nak tinggalkan Mahkamah...pening..pening...


Dan lebih memeningkan dapat pula sms dari adik manja aku..marah-marah dan merajuk..bila aku tepon tak angkat..lepas tu matikan telefon..pening-pening...


Tapi muka tetap maintain tenang...walaupun hati berkocak-kocak...


p/s: moral untuk hari ni, kita kena pandai kawal emosi..dan kadang kala kena pandai lepaskan emosi tu..tapi kena sentiasa tenang..ye la aku kan anak sulong..betul tak Arin?..hehe

No comments: