Thursday, June 18, 2009

Lasykar Pelangi

Kawan-kawan,

Kemalasan untuk bekerja telah melanda saya pada pagi ini..bermula dengan tidur selepas solat Subuh pagi tadi..wah..terasa sangat mengantuk..dan rasa malas..

Kawan-kawan,
Dalam beg yang saya bawa ke tempat kerja hari-hari, saya bawa novel Lasykar Pelangi..rasa ingin bermalas-malas, baring-baring sambil baca novel tersebut..dan habiskan novel itu hari ini juga..saya baru baca 1/3 daripada jumlah muka surat novel itu..memang best..kebiasaannya, novel-novel yang saya beli, saya akan habiskan hari itu juga...kalau tak mampu, mungkin 2, 3 hari..tapi memandangkan terlalu banyak perkara yang perlu diselesaikan dan terlalu penat apabila pulang dari kerja..saya tak dapat habiskannya walaupun dah hampir seminggu saya membelinya..

Kawan-kawan,
Saya membeli novel Lasykar Pelangi di MPH Alpha Angle (Jaya Jusco) di Wangsa Maju..berdekatan dengan rumah sewa saya..apabila mendengar mengenai cerita arin (http://arennaz.blogspot.com/) mengenai filem ini, hati saya melonjak-lonjak untuk mengetahui mengenai apakah sebenarnya Lasykar Pelangi dan bagaimanakah cara Andrea Hirata menulis novel (memandangkan ini novel pertamanya) sehingga diangkat ke layar lebar?..

Tapi,
Malangnya, saya rasa dalam kunjungan yang entah ke berapa kali, barulah saya menemui novel ini..itupun dengan bantuan isteri dan adik ipar saya..rupa-rupanya novel ini tersorok di rak yang terbawah di kedai buku tersebut..bukan, bukan rak untuk pameran..tapi rak untuk simpan buku..memang betul-betul tersorok..

Memang seronok membaca buku ini..saya rasa lebih baik membaca novel ini sebelum menonton filemnya..barulah anda boleh berimaginasi tanpa dihadkan oleh bayangan filem..kisah tentang 10 orang kanak-kanak yang lahir dalam keluarga yang serba kekurangan..namun mempunyai semangat untuk terus belajar..juga kisah mengenai sekolah yang akan ditutup sekiranya jumlah murid yang baru mendaftar tidak cukup 10 orang..kisah guru yang mengajar bukan untuk menyara hidup, tetapi kerana tanggungjawab kepada agama dan bangsa..

Dalam 1/3 novel ini (yang baru saya baca)..saya sangat kagum dengan kesungguhan para Lasykar Pelangi ini (10 orang kanak-kanak itu) untuk menuntut ilmu..sehingga Allah memberi kelebihan kepada salah seorang daripada mereka (Lintang namanya) untuk mudah memahami teori matematik dan kemudian menghuraikan kepada rakan-rakan dalam bentuk yang lebih mudah difahami..

Kawan-kawan..memang menarik novel ini..bacalah.anda akan merasakan anda juga salah seorang daripada Lasykar Pelangi itu..dan untuk makluman semua, novel yang saya beli itu merupakan cetakan kedua yang dikeluarkan oleh PTS Litera..

ok, saya nak memulakan tugas hakiki saya..

10 comments:

nazat said...

ingat x aku tujukan lagu laskar pelangi utk platun 3 tentera kita....

nadmin said...

nazat: aku ingat-ingat lupa la..hehe

arin said...

owh.. ada novel ni di pasaran m'sia..?? alaaaaa... syg nya sbb da tgk filem. klu baca novel msti imaginasi terbatas!

kakda said...

Wangsamaju kat mana nadmin? dah pindah rumah ke? sy dok kat seksyen 1 blkg LHDN. Dekat dgn Maybank.

Suami ada beli buku ni dah lama dah sblm kawin dulu tp tak berminat nak baca setakat tgk kulit dia je.. tp nadmin cerita ni mcm best je.. nak try baca la nanti.

nadmin said...

arin: Ya, ada Arin..laku juga novel ni..cetakan pertama tahun 2007 (kulit depan macam gambar kat atas. cetakan kedua tahun 2009 (kulit depan ada gambar-gambar watak dalam filem)

Kak da: belum Kak da..masih di Kg Kerdas..baca kak da..memang best

Anuar Manshor said...

Eh Kak Da dah ada di KL? Bolehlah rasa masakan Puan Khadijah itu. Nadmin, kau tak teruja nak sampai ke Maryamah Karpov ke? haha

nadmin said...

nuar: kak da sudah berada di KL..maryamah karpov? aku tak ingat la nama tempat tu? Herrot yang tulis ke?

Cherrie Pie Sweety said...

en nadmin.. seperti biasa.. anda telah ditag oleh saya

Anuar Manshor said...

Maryamah Karpov itu sambungan Laskar Pelangi yang terakhir.

nadmin said...

nuar: oh,
ada sambungan? dah ada di pasaran?..nak beli..nak beli..

Cherry: hehe..ko punya tag dan award yang ko bagi padaku dulu juga belum dijawab..