Wednesday, October 03, 2007

Apa Perananku?

Terkesan betul hati aku bila baca entry
Faisal Tehrani hari ni....

Maka terdetik persoalan di hati aku...

Apa yang aku dah sumbangkan?

Cukup ke sumbangan aku?

Aku ni lebih teruk dari sami agaknya?

Cukup ke sekadar aku pergi kerja, balik kerja tiap-tiap hari?

cukup ke sekadar berbincang dengan kawan-kawan mengenai masalah umat?

Ustaz yang disebut tu, dah banyak bagi sumbangan ilmu dan kesedaran..
Mungkin target dia nak bagi ilmu kepada penggemar rancangan masakan yang liat nak ke majlis ilmu..
Mungkin juga kan?
Dakwah kan boleh dalam bentuk yang pelabagai...fleksibel...kreatif..

Tapi aku? Apa sumbangan aku?

7 comments:

Sufanasrin said...

sbnr nya ada byk jalan utk menyumbang sesuatu kpd masyarakat nadmin. tak semestinya menyertai prog NGO jer. im not denying yg menyertai NGO/persatuan etc adalah salah satu platform utk memberi sumbangan kpd masyarakat tp jgn sempitkan pemikiran.ko fikir, skrg ni ko pergi kerja balik kerja tu utk apa? bukan ke ko pegawai kerajaan yg mana tugas utama ko adalah mewakili kerajaan berkhidmat utk masyarakat.in fact, gaji yg ko dpt adalah sumbangan cukai masyarakat.. jd knp ko fikir pergi kerja & balik kerja tu seolah2 mcm ko tak buat apa2?

Sufanasrin said...

"bila dtg nya kematian maka terputuslah hubungan nya dgn dunia melainkan 3 perkara; doa anak yg soleh, ilmu yg bermanfaat & amal jariah"

skrg ni ko belum ada anak lagi jd abaikan dulu perkara ni. tp nadmin ko ada dua perkara lagi i.e ilmu & amal jariah. org yg berpendidikan dan berjawatan tinggi mcm ko blh menyumbang sesuatu pd masyarakat.amal jariah tu pun luas pengertiannya.drpd perkara mendirikan masjid utk org bersolat smpila mengalihkan batang pokok atau menutup lubang yg mengganggu lalulintas org lain..

Sufanasrin said...

aku faham ko dh biasa dgn program2 ko. aku pun org yg berpersatuan juga. tp keadaan masa jd student dgn dh kerja lain. tanggungjawab semakin bertambah. byk perkara yg perlu diberi perhatian.apatah lg mcm ko org dh berkahwin ni.. jd, aku cuma nk nasihatkan (serta mengingatkan diri sendiri) yg peluang utk memberi sumbangan kpd masyarakat amat luas selagi mana kita mahu memberi sumbangan. yg pentingnya kemahuan kita, insyaAllah jalan akan sentiasa terbuka. sekecil2 sumbangan pun tetap sumbangan. the beginning of all things are small.be brave enough to take the first step and u will make it BIG!
wallahua'lam

Mohd Nadmin said...

memang betul arin...
ko punya nasihat pun memberi kesan..

TQ...

sufanasrin said...

haha! aku caj advice ni bleh?!

AM said...

oh rancangan masakan chef liza yang ditemani ustaz/ustazah tu ye? (selalu menonton lepas sahur) bagus rancangan tu. sambil belajar masak, sambil dapat ilmu.

ops. salam! melompat dari blog Arin. pernah bertemu di satu keraian.

Mohd Nadmin said...

arin: wah..berapa ko nak caj aku?..lepas raya bleh bayar tak?..aku tak masuk gaji lagi..hehe..alhamdulillah bln posa..

arin: nanti aku jwb soalan yg ko tag kat aku..

am: ye kot Am..lain orang lain pandangan kan?..saya rasa memang bagus mempelbagaikan cara bagi ilmu..

am: selamat berkenalan..aa..kita penah jumpa kat Melaka..kenduri kawin..selalulah berkunjung ke blog ni ye..