Thursday, October 11, 2007

Belajar dan Terus Belajar



Semalam dengan bangganya rakyat Malaysia menyaksikan pelancaran Kapal Angkasa Soyuz yang membawa seorang angkasawan pertama dari Malaysia.. Malaysia harus bersyukur dan berbangga kerana banyak kejayaan yang telah kita raih di pentas antarabangsa.

Ya, kita masih baru dalam bidang penjelajahan angkasa..tapi inilah permulaan awal yang baik untuk kita..masih banyak yang perlu kita teroka...BELAJAR DAN TERUS BELAJAR...kerana ilmu Allah ini sangat luas...kita perlu mencari dan terus mencari..menggali dan terus menggali..

belajarlah dari siapapun..orang barat, orang timur, yang penting ilmu itu bermanfaat...

Barat dan Timur adalah guruku... Muslim, Hindu, Kristen, Buddha, Pengikut Zen dan Tao ..Semua adalah guruku... Kupelajari dari semua orang saleh dan pemberani Rahasia cinta, rahasia bara menjadi api menyala.. Dan tikar sembahyang sebagai pelana menuju arasy-Nya.. Ya, semua adalah guruku...

Ibrahim, Musa, Daud, Lao Tze Buddha, Zarathustra, Socrates, Isa Almasih Serta Muhammad Rasulullah... Tapi hanya di masjid aku berkhidmat ..Walau jejak-Nya Kujumpai di mana-mana.

Puisi Abdul Hadi WM -Republika Online edisi : 05 Dec 1999 (http://tehranifaisal.blogspot.com/)

Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri...Maaf Zahir dan Batin..kepada semua yang membaca, memberi komen, menyinggah ke blog ini..

tidak dilupakan kepada sahabat-sahabat, kawan-kawan, saudara mara..

terimalah pantun dari saya:

Tahi burung jatuh ke riba
Apalah nasib boleh kena
Hari Raya Bakal Tiba
Beraya lah secara sederhana

Hati-hati di jalan raya
Jalan malam bawa pelita
Selamat Hari Raya
Ampun maaf saya pinta

dan akhir kata:

Berkata Ali Ibn Abi Talib r.a: INGAT dua perkara dan LUPA dua perkara. INGAT lah kejahatan yang engkau talah lakukan kepada orang lain. INGAT lah kebaikan yang telah dilakukan oleh orang lain kepada kamu. LUPA kan kejahatan yang orang lain telah lakukan kepada kamu dan LUPA kan kebaikan yang engkau telah lakukan kepada orang lain. Jika kamu dapat melakukannya maka kamu adalah sebaik-baik makhluk.

No comments: