Friday, May 02, 2008

Marah

Pernahkah anda marah?..
Pernahkah anda dimarahi?..

Saya pasti sudah tentu anda dan saya pernah merasai kedua-duanya..
dalam Hadis Nabi S.A.W ada menyatakan yang orang yang paling kuat adalah orang yang dapat menahan kemarahannya..

Saya tak pasti adakah saya ini seorang yang pemarah..isteri saya pernah beberapa kali menegur saya mengenai sikap saya yang sering marah-marah apabila di jalan raya..saya pula semakin mudah marah sekarang..

kenapa ya?..

saya tak pasti..mungkin keadaan sekeliling yang mempengaruhi saya..kerana di tempat kerja, seperti satu kewajipan pula untuk dimarahi...hehe..apabila dimarahi, saya hanya mampu berdiam diri atau menjawab sikit-sikit..muka waktu tu tak tahu macam mana..mungkin sangat2 toya..haha..

sejak kecil, apabila kena marah, saya hanya mampu diam...tak melawan..walaupun kadang-kadang perkara yang dimarahi bukan kesalahan saya sepenuhnya..
waktu sekarang..ya, sekarang, semasa dah kerja, semasa kena marah, saya tetap diam..walau itu bukan kesalahan saya, saya akan tetap diam, atau tersenyum..haha..kelaka juga apabila memikirkan saya mampu tersenyum apabila kena marah..tetapi di sebalik senyuman itu, saya menyumpah2 orang yang sepatutnya kena marah..atau kalau itu salah saya, berbolak-balik hati ini..

bila balik semula ke tempat duduk saya, selepas kena marah, saya akan tenangkan diri..rasionalkan semangat saya agar tak terus merudum..naikkan semula semangat..kalau yang kena marah tadi bukan salah saya, saya akan jumpa semula bos dan terangkan sebaik mungkin..alhamdulillah bos biasanya terima..

kalau memang salah saya..kena la terima..kan saya memang buta bab pengurusan..macam mana dapat jadi PTD dan duduk kat Bahagian Pengurusan pun tak tau..mungkin Allah nak saya belajar mengurus..Alhamdulillah..yang penting jangan la buat salah yang sama banyak kali..ingat tu..

di jalan raya pula..saya semakin memandu laju..kerana saya rasa rugi menghabiskan masa di jalan raya..kalau jalan sesak lagi la...memang dalam satu hari bekerja, saya akan menempuhi dua kali kesesakan..pertama.. waktu pergi kerja..kedua, waktu balik kerja..saya pantang kalau ada yang bersikap biadab di jalan raya..saya akan marah...warghhh...

mungkin itu la dua sebab saya cepat marah...warghhhh!!!
takut..takut..

kena amik wudhu' ni..
kalau duduk, kena baring..kalau berdiri kena duduk..

lagi satu, rajin-rajin baca quran.. cepat marah sebab hati tak tenang ni...
lagi satu, bleh luahkan..tulis blog contohnya..
ni lepas kena marah la ni..haha..

12 comments:

Unknown said...

Yang aku kenal, kau bukan seorang pemarah. Kalau kau sudah marah, rasanya sudah kritikallah masalah kau. Betulkah? (aku menyibuk ini:)

Sahalfikri said...

Setuju dengan anuar manshor.

Ingat lagi dulu nadmin hampir2 dicekik Sir Baha sebab lambat dtg kelas. Disebabkan senyumannya, Sir Baha benarkan dia masuk kelas. Sedangkan siapapun (termasuk aku) tak berani lewat barang seminit pun.

Menakjubkan ketenangan hati nadmin.Itu dulu.Tapi aku percaya sampai skrg.Wlp dia marah,marahnya tak semarah si pemarah.Marahnya hanyalah marah si penyabar.

mnr said...

anuar: aku pun tak pasti..haha..mungkin aku perlu hidup di kampung..tak sesak..

Suhail: haha..aku dah lupa dah citer tu..tapi ko ingatkan balik..teringat muka sir baha waktu nak cekik aku..haha..
muka je yg tenang suhail..hati tak tenang jgak...

Wasunni Al-Kelantani said...

Mmg betull...Hidup di KL buatkan kita selalu nak marah-marah...Masa student tak kot tapi bila dah kerja..selalu je marah-marah especially bila dah terkandas dalam kesesakan lalulintas...

Skrg ni dah tak marah-marah...semua ok tapi tak tahu la bila dah balik stay di KL semula..huhu

Anonymous said...

nadmin, aku faham benar situasi ko tu..walaupun aku jarang dimarah tetapi disebabkan aku fobia kena marah, so aku sentiasa di dalam keadaan kerisauan dan sentiasa berjaga2 sampai sakit jiwa!Kadang2 tu Nadmin, aku rasa nak lepas tangan dan peduli apa kalau kena marah sekalipun,nama pun manusia, tak terlepas dari buat kesilapan!Aku pun paling benci bab2 pengurusan wlaupun aku ni pegawai undang2,pengurusan leceh ler!Kebayakan pegawai2 atasan kebanyakan hanya tahu 'sila urus' jer, tak bagi panduan pun pada pegawai baru, bila salah, dimarahnyer mcm kita buat dosa besar,atleast silaler bagi panduan..blum lagi kerenah2 birokrasi yg lain..anyway nadmin,i know you can survive sbb tahap kesabaran ko lebih tinggi berbanding aku,huhu!

mnr said...

wah fadhilah..lepaskan perasaan nampak..hehe..kalo keje sendiri pun ok jgak kot..bos xde..kita la bos..tapi nak keje ape yek?..hehe

i will survive..i will survive..

mnr said...

salleh..

balik dok Kelantan atau Kedah la..hehe..

tapi beras kat kedah pun tak cukup..camne?..

Wasunni Al-Kelantani said...

Nadmin,

Ikut kata hati memang la nak balik keja di Kelantan atau Kedah..tapi wife aku dah sign kontrak ngan UIA..habis je PhD kat sini, dia kena balik mengajar di Kulliyyah kat UIA sebab datang belajar kat London pun KPT-UIAM yang sponsor...kalau tak nak mengajar, mahu kena bayar balik semua bayaran sponsorship tu..mau lebih dari RM Setengah Juta semuanya (Masters dan PhD)..hutang PTPTN pun sama-sama dak langsai lagi ni..huhu

Mau tak mau...terpaksa juga menempuh kehidupan di KL..paling kurang 12 tahun mgajar di UIA..lepas tu kalau nak keja tempat lain...dah boleh...satu jangka masa yg cukup laaaamaaaaa...arghhh...

Wasunni Al-Kelantani said...

pasal beras...mmg betul ke kat msia skrg ni bekalan dah tak ada sgt??kalu kat sini still banyak..tp harganya pun naik jugak especially beras dari negara Thai..dulu aku beli 4.95 pounds (RM 35) utk 5 kg, now dah naik dalam 6.00 pounds (RM42) untuk 5kg..tapi beli juga beras dari Siam walaupun naik..hehe

P/S : Ikut kajian kan org Kelantan dan Terengganu yg paling bnk makan nasi..hehe..betul la tu..

KiMi said...

mai balik kerja kat taiping la.
Jem pon tadak.
Kena marrah pon jarang2.
Agak2 bosan, bole pergi kayuh itik dgn bini kat taman tasik.
ataupon main badminton, main bola sepak.

mnr said...

betul jugak tu Salleh..tapi kalau di UIA..
tak perlu la tempuh jam..hehe
Ko beli rumah sekitar Gombak je..

Mahal kan beras kat UK..ko selalu makan nasi ke kat sana?..ke ko dah bertukar makan western food?
hehehe..

mnr said...

Kimi..
tu la..taiping memang best..