Tuesday, September 25, 2007

Ramadhan Pertama

Saya amat kecewa dengan permulaan Ramadhan saya pada tahun ini...
Inilah kali pertama saya menyambut Ramadhan ketika sudah ada kerja tetap...
Juga Ramadhan pertama di rumah yang baru saya duduki...sewa untuk bulan kedua pun belum lagi saya bayar...


Tapi permulaan Ramadhan saya pada kali ini agak hambar dan kurang semangatnya..
Hari pertama berpuasa, saya telah demam...membuatkan saya letih dan longlai...terawih pada malam pertama pun saya tak dapat menunaikannya secara berjemaah di masjid...solat dengan isteri sahaja di rumah...


Inilah ujian Allah untuk saya....Alhamdulillah, untuk hari kedua Ramadhan, demam saya semakin sembuh...dan untuk hari ketiga, saya sudah sihat sepenuhnya..alhamdulillah..


Tetapi, saya amat kecewa kerana saya jadi malas untuk menambah amalan saya di bulan yg sangat dinanti-nantikan ini..
Tanpa disedari, 10 hari pertama Ramadhan dah berakhir...


Insyaallah untuk hari-hari yang berikutnya, saya akan usaha untuk tingkatkan amalan..rugi rasanya melepaskan Ramadhan begitu sahaja..
Satu amalan sunat yang kita kerjakan, pahalanya sama dengan amalan wajib...satu amalan wajib yg kita kerjakan, pahalanya akan berlipat kali ganda...


Jadi, marilah kita sama-sama mengejar kelebihan dalam bulan ini...
Dan jangan lupa, berazam untuk mendapat Lailatulqadar dan beramal pada malam tersebut...
saya ingin memetik kata-kata ulama yang saya terbaca dalam hilmimadani.blogspot.com:

"Jika sebulan Ramadhan, kemudian kita masih mengulangi perangai lama
(kekal dalam maksiat, lambat solat, susah buat amalan sunat, dll)
bermaksud Ramadhan yang kita lalui tiada keberkatan"


Bagaimana dengan Ramadhan anda kali ini?

No comments: