Tuesday, December 04, 2007

Hari ini kepala pening..hari esok?

Saya semakin gembira ke pejabat dan melaksanakan tugas-tugas yang memang memeningkan..
Kerana apa?
Kerana saya telah mendapat seorang bos yang boleh dibawa berbincang..
bukan saja soal kerja..tapi soal yg lain juga..
soal apa ya?..
soal masyarakat..isu-isu semasa..agama..
oh ya..semalam saya telah berbual dengan seorang kawan melalui telefon..
saya katakan kepadanya..
"aku lebih suka membuat kerja amal dan kemasyarakatan"
jawab kawan saya..
"sekarang bukan masanya lagi untuk kau membina masyarakat..kau harus membina diri kau"
ya..
memang benar..saya harus membina diri..kemudian barulah membina masyarakat..
tapi..
saya merasakan saya akan dapat membina diri sekiranya saya membina masyarakat..
kerana saya berasa puas apabila melakukan perkara itu..

ya..perkara itu..
perkara yg selama ini membina diri saya...

hari ini..di sebalik kerja yg menimbun..saya gagahkan jua untuk menulis blog kerana saya pening sangat buat kerja..pening sepening peningnya...mujur bos saya bkn cenge orangnya...
"awak sambung esok" sejuk hati dapat bos macam ni kan..jadi tak stress sgt..

oh ya...ada beberapa blog yg saya lawati hari ini..blog yg bagus..dapat membina pemikiran saya..
cuba anda lawati ya...

http://aziziabdullah.blogspot.com/

http://helmysamad.blogspot.com/

http://ulasbuku.blogspot.com/

saya berasa sangat senang hati dan puas kalau dapat membantu org lain...
apakah kepuasan hidup anda?

dalam cerita saya mengenai rumah saya yg dipecah masuk pencuri...ada seseorang bertanya apakah hikmah yang saya dapat?
banyak hikmahnya..
antara yg terbesar ialah..
saya semakin mudah membantu org yg memerlukan..tanpa memikirkan kepentingan diri saya sendiri..

2 comments:

Marliza Radzi said...

bagus hikmah tu

mnr said...

am: alhamdulillah..