Sunday, October 30, 2005

Akan Berakhirnya Ramadhan

Sedar tak sedar malam ni dah malam yang ke 26 Ramadhan..Cepatnya masa berlalu..
Ramadhan tahun ni memang aku akui tak dapat merasai kenikmatannya..Sedar-sedar dah nak berakhir pun..sedihnya..
Ramadhan tahun ni, aku tak begitu merasainya sebab Ramadhan disambut sewaktu musim peperiksaan akhir semester..Hari Isnin ni kertas yang terakhir dan lagi 2 hari nak raya..memang tak terasa pun nak raya..
semuanya sebab periksa... memang tumpuan pada Ramadhan terjejas..tambah-tambah orang yang studi saat-saat akhir macam aku..hehe..
malam-malam memang la berjaga..tapi sebab utama bukan nak menyembah Allah yang Esa..
Tapi membaca buku dan studi sebab nak periksa..harap-harap dapat juga pahala..
Bulan Ramadhan nie, memang boleh berjimat cermat..boleh dikatakan tiap-tiap hari berbuka secara percuma..kalau tak di masjid, di surau yang berdekatan..
Surau yang selalu menjadi sasaran aku dan rakan-rakan adalah surau Taman Melewar..Ini tempat rahsia dan istimewa kami sebab tak ramai budak-budak uia yang tau..
Makanan memang sedap-sedap..
Aku tak pernah menyangka dapat makan stik sewaktu berbuka..di surau ni aku dapat merasa..
Udang harimau seminggu dalam dua tiga kali menjadi salah satu hidangan berbuka..
Hari ni, aku macam biasa sebaik sahaja tamat periksa, terus ke surau Taman Melewar, berbuka seperti biasa..
Tetapi ada sesuatu yang luar biasa..sebaik selesai solat MAghrib,pak cik di sebelah menegur bertanya aku tinggal di mana..jawapan yang biasa aku berikan...UIA...
Dia bersalaman dengan aku..tanganku digenggamnya erat.. Selepas itu dia berlalu..Aku tunaikan solat sunat..dengan tujuan untuk menampung solat fardhu tadi..aku memang akui, jarang benar dapat bersolat dengan khusyuk..di samping tu, boleh juga tambah pahala..
sebaik selesai solat sunat, rupanya pak cik tadi dah sedia menanti..diajaknya aku berbual..
soalan-soalan biasa sewaktu awal perkenalan diajukan..kami bertukar-tukar soalan..
PAk cik tu juga ada bagi nasihat..selepas tu, dia minta nombor telefon aku..aku pun bagi la..
Kemesraan yang ditunjukkan memang luar biasa..memandangkan kawan-kawan dah menunggu, aku meminta diri..
sebelum berpisah aku bersalaman sekali lagi dgn pak cik tu..memang erat genggamananya..
selepas tu dia peluk aku..memang erat..
hari ini aku merasakan sesuatu yang luar biasa..pelik juga, dalam ramai-ramai orang, kenapa aku yang ditegurnya..siap minta nombor telefon lagi..
Mungkin ada petunjuk dan petanda..
ok, itu sahaja cerita aku dan hari-hari terakhir Ramdhan...

1 comment:

Anonymous said...

Looking for information and found it at this great site... »