Friday, October 19, 2007

Surat-surat Perempuan Johor

Novel yang sudah lama aku idam-idamkan ini akhirnya berada dalam genggaman sebaik sahaja gaji pertamaku sebagai PTD aku keluarkan dari mesin ATM. Aku beli pada 8/10/2007 sebaik sahaja selesai aku belanja isteri berbuka puasa. Aku beli novel ni di MPH Alpha Angle, Wangsa Maju. Ertinya perkara kedua yang aku belanjakan dengan gaji pertamaku ialah dengan membeli novel ini dan satu lagi novel. Novel itu ialah TUHAN MANUSIA. Karangan penulis yang sama.

Sebagai bekas pelajar Undang-undang dan turut sempat menjadi pengamal undang-undang walaupun sebentar, Surat-surat Perempuan Johor (SSPJ) meninggalkan kesan yang mendalam dalam diriku. Ada antara petikan dlam surat-surat tersebut mempertikaikan bagaimana undang-undang yang tidak ada kaitan sama sekali dengan bangsa Melayu boleh diterima dengan mudah walaupun pada ketika itu iaitu sewaktu Johor di bawah pemerintahan Sultan Abu Bakar, sudah ada undang-undang sendiri di Johor. Surat yang diutus oleh Ungku Hamidah di Turki kepada kekandanya yang berada di Johor turut menyatakan kekecewaannya kepada pemuda-pemuda Johor. Dengan mudah hakim yang dilantik oleh Inggeris membuat keputusan berdasarkan undang-undang Inggeris dan secara langsung mengetepikan undang-undang sedia ada di Johor. Namun, tiada sebarang tindakan diambil. Lemahnya semangat pemuda pada waktu itu..


SSPJ juga mengajak pembaca supaya merenung dan menggali semula sejarah Islam dan Tanah Melayu supaya Umat Islam dan Bangsa Melayu dapat mengembalikan semula jati diri.. Umat Islam dipecahkan mengikut sempadan negara dan bangsa untuk memudahkan kita dijajah..Semangat untuk Islam semakin terhapus..sebaliknya semangat untuk bangsa yang semakin naik..akibatnya bangsa Arab mempertikaikan kemampuan bangsa Turki untuk mentadbir Kerajaan Uthmaniah..Akibatnya juga, bangsa Kurdis tidak ada negara..merempat di sempadan Iraq..baru-baru ini juga, Turki telah menyatakan yang mereka juga akan melancarkan serangan kepada puak Kurdis..


Sebagai satu umat..kita mesti bersatu..bantu-membantu..supaya tidak ada lagi mereka yang merempat..Umat Islam Bangladesh yang datang untuk bekerja di Malaysia harus dibantu..bukan ditekan ibarat hamba..begitu juga dengan warga Indonesia yang beragama Islam..mereka ini harus kita tolong kerana mereka dan kita masih berpegang pada Akidah yang sama..

No comments: