Monday, October 22, 2007

Hari Raya

Hari Raya kali ini memang banyak aku berajalan dan mengunjungi sanak saudara..

Tapi satu perkara yang aku sedikit kecewa, kameraku rosak dan aku tak ada walau satu pun gambar untuk kenangan raya tahun ni..

Raya pertama aku di Batu Pahat..
Solat hari raya di Masjid Batu Pahat (nama sebenar masjid ni aku tak ingat)...memang ramai..sebab Batu Pahat banyak kawasan kampung...

Hampir 40% mereka yang Solat Sunat Hari Raya di masjid ni ialah warganegara asing yang bekerja di Malaysia..kebanyakannya dari Bangladesh dan Indonesia...mereka ni ramai yang bekerja di kilang-kilang..

Makmur betul bumi Malaysia..
Sampai orang luar berusaha nak bekerja di sini..sanggup bergolok bergadai..jual tanah di negara sendiri..

Tapi walau mereka ini patut kita layan sepertu saudara sendiri, kerana Akidah yang satu..mereka masih kita pinggirkan..sampai bila harus begini..Umat Islam tak patut dipisahkan dengan semangat kebangsaan atau kenegaraan..kita Umat yang satu..

Selesai solat, aku dan isteri pulang ke Johor Bahru kerana bapa mentua dah tunggu...selesai beraya, kami ke Singapura..melawat saudara mara di sana..bila terkenangkan Singapura..hiba terasa..kerana bekas Tanah Melayu ini, bangsa Melayunya sudah menjadi minoriti..

oh..sedihnya bila melihat cara anak Melayu dan Islam ini menyambut perayaan di sini..Melayukah ini?..atau Islamkah ini?...apakah Aidilfitri ini perayaan agama atau hanya sekadar adat?...

Setelah selesai melawat saudara-mara di Singapura, kami pulang malam itu ke Johor Bahru...
Itulah hari pertama hari rayaku..perayaan kali ini membuat aku terfikir nasib agamaku dan nasib bangsaku...

No comments: