Friday, August 03, 2007

SETEGUH TEKAD: PERJUANGAN

Aku malu sendiri selepas membaca buku ini..terasa payah benar diriku ini untuk menginfakkan diri ke jalan Allah apabila dah bekerja dan berumahtangga..ku berasa terlalu banyak masa yang perlu aku bahagikan..keluarga...kerjaya..dan untuk Agama..sudahnya, pergerakanku dalam kegiatan Jemaah aku kurangkan..atau boleh dikatakan tidak ada..apa yang aku lakukan untuk membina agama dan bangsa?..

Dulu, di kampus boleh bergerak aktif..macam-macam perkara, aktiviti dan program yang aku buat dan sertai..terasa lain benar bila dah tidak berada di alam kampus..

Setelah habis satu buku aku baca, baru aku sedar apa yang aku lalui hanya biasa sahaja jika dibandingkan dengan Cikgu Sidek..mempunyai lapan orang anak dan semuanya dibawa bersama sewaktu melanjutkan pelajaran di Amerika..
Dalam pada kesusahan hidup di negara orang, Cikgu Sidek masih ada masa untuk menyumbang kepada agama..Aktif dalam kegiatan Abim dan keagamaan di Amerika..berjalan ke sana ke sini untuk berusrah..menyampaikan ceramah..
Aku menangis sendiri di waktu dinihari..teruk benar diriku..aku akan berusaha untuk memperbaiki diri..aku tak mahu menjadi orang biasa yang hanya bekerja, dan berkeluarga..aku mahu melakukan lebih dari itu..aku mahu menyumbang sesuatu untuk agama dan bangsaku..

terima kasih Cikgu Sidek kerana menyedarkan aku..terima kasih kepada Farah, adik iparku kerana sudi meminjamkan buku ini kepadaku..



Panduan Untuk Guru


Saya merasakan guru-guru, bakal guru, dan mereka yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam pendidikan patut membaca buku ini..


Sesuatu yang menarik dalam autobiografi ini ialah bukan sekadar catatan dan kehidupan Cikgu Sidek..sebaliknya, terdapat sesuatu yang perlu direnung lebih dalam..


Mengenai kehidupan seorang guru, cikgu Sidek sedikit sebanyak menyedarkan bahawa guru ada bukan untuk mengajar mereka yang telah pandai..sebaliknya guru berperanan mengajar setiap pelajar yang ada di dalam kelas..


Pelajar yang sedikit terkebelakang dalam memahami pelajaran tidak harus ditinggalakan begitu sahaja..menjadi tanggungjawab seorang guru untuk membimbing pelajar itu mengikut tahap pelajar tersebut..itulah baru dikatakan guru itu seorang guru yang baik..bukan sekadar mengajar, tetapi membimbing..


Tidak ada orang yang dilahirkan dalam keadaan bodoh..tujuan ke sekolah adalah untuk menjadikan orang bodoh itu kepada pandai..tapi dia tak boleh terus pandai..ada yang cepat, dan ada yang lambat..


Teringat kata-kata Abah bila ada orang bertanya kenapa semua anak abah menjadi..Abah juga seorang pendidik..bermula sebagai seorang guru sekolah vokasional..kemudian melangkah menjadi pensyarah Politeknik..kemudian berlari menjadi pensyarah universiti..jawab Abah, "Saya mengajar anak orang untuk jadi pandai. Sebab tu anak-anak saya pun pandai".


Oleh itu saya mengesyorkan kepada pada pendidik agar membaca buku ini..dan kepada rakan-rakanku yang menjadi pendidik, ingatlah bahawa anda mendidik generasi masa hadapan..didiklah sebaik mungkin kerana profesion ini mrupakan profesion yang sangat mulia..

No comments: