Monday, July 30, 2007

ULASAN BUKU: SETEGUH TEKAD


TAJUK .: SETEGUH TEKAD
PENULIS .: Profesor Dr. Sidek Baba
HARGA .: RM13.00
HaLAMAN .: 320




Buku yang ditulis oleh Cikgu Sidek ini benar-benar menyentuh perasaan dan menaikkan semangat saya. Pada mulanya saya hanya mahu membelek buku ini sekali lalu.
Namun, saya terus membacanya tanpa henti. Bermula jam 11 malam, hari Jumaat sehinggalah jam 5 pagi hari Sabtu.
Autobiografi ini penuh dengan semangat dan emosi. Satu peringkat, saya menitiskan air mata..sampai ke satu peringkat, semangat saya marak menyala....
Begitulah hebatnya buku ini...setiap insan yang saya jumpa, pasti saya mengesyorkan kepada mereka untuk dibaca...banyak pengajaran yang boleh diambil dari buku ini.

Saya membahagikan pengajaran daripada buku ini kepada beberapa bahagian:

1) Kecekalan dan keazaman untuk mengharungi hidup yang semakin mencabar
2) Peranan suami/bapa dan isteri/ibu di dalam rumahtanga
3) Kesungguhan yang perlu ada kepada mereka yang terlibat dalam gerakan

Jadi, saya akan membincangkan ketiga-tiga pengajaran ini satu demi satu dalam tulisan saya yang seterusnya........Sesuatu yang menarik di dalam buku ini ialah prakata yang ditulis oleh A.Samad Said..Rugi sangat kalau tak baca..jumpa lagi...

2 comments:

Rin said...

tuan nadmin dah baca buku ni?bagusnya..belum ada kesempatan nk baca lg.baru baca sket2 dlm paper..

Masyur said...

salam..saya pun dh baca bku ni..
bnyk yg perlu diambil djadikan pedoman dlm hidup