Saturday, September 24, 2005

Nak yang Terbaik

Setiap hari dalam hidup, kita nak yang terbaik untuk diri kita. Kalau tak dapat yang terbaik, pasti kita kecewa. Betul tak? ke aku sorang je yang rasa macam tu? Apapun, tak pe la. Aku memang nak yang terbaik untuk diri aku. Cuma kadang-kala kita rasa kita dah usaha yang terbaik, tapi keputusan yang kita dapat hasil usaha yang terbaik tu tidaklah yang terbaik atau seperti yang kita harapkan. Sedikit sebanyak, kita akan berasa kecewa dan hampa. Dalam hati akan terdetik "Apa salah aku? Aku dah buat yang terbaik" Akan tetapi, kadang kala, usaha kita bukanlah yang terbaik, tetapi hasilnya lebih daripada apa yang kita harapkan. Saat ini barulah kita tahu betapa baiknya Allah.

Apapun yang berlaku, kita mesti yakin segalanya telah ditentukan..Mana tahu perkara yang kita nak, akan mendatangkan keburukan kepada kita..Sebaliknya perkara yang kita tak suka akan memberi manfaat kepada kita.

Yang penting kita mesti sentiasa berfikiran positif dan bersangka baik dengan Allah.
Hal-hal yang kita tidak ingini yang menimpa kita perlu dianggap sebagai ujian daripada Tuhan untuk menguji hambanya.
Satu Ayat di dalam Al-Quran(ertinya):
"Janganlah kamu mengaku yang kamu telah beriman kepada Allah sedangkan kamu belum diuji"
Hidup tanpa sebarang ujian, tak bermaknalah hidup..
Teringat kata-kata Hamka di dalam novel "Merantau ke Deli":
Dalam hidup ini pasti banyak bukit dan gunung yang perlu kita daki dan kita turuni..
Pasti terasa payah dan sukar sewaktu mendaki..Namun teruskanlah kerana selepas itu, kita bakal menuruni. Memang mudah apabila menuruni. Namun jangan terlalu gembira dan berhati-hatilah kerana kita mungkin tergelincir. Selepas itu kita perlu bersedia untuk mendaki lagi. Mungkin lebih tinggi. Jalan rata yang bakal kita tempuhi hanyalah apabila kita menemui Ilahi.

2 comments:

Anonymous said...

..hmm..
..nak yg terbaik..
..untuk diri dan agama..
..nabi suruh hari esok msti lebih baik dari hari nie..
(^_^)

Anonymous said...

Keep up the good work Simulator video game genre dildo Blow jobs vids Conhecimento filosa fico blackberry way oldies mp3 Steve white sports carolina Culinary schools in mi Didrex see this before you buy Military jeeps for sale camcorder mini dv